Mensen en de online wereld

  • 28 January 2023
  • 19 reacties
  • 324 × bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Het lijkt normaal: mensen die plotseling ghosten. Iemand laat niks meer van zich horen en kiest ervoor om jouw berichtje te negeren/het is diegene ontschoten. De echte waarheid wordt niet verteld. Daar zit je dan met je goede gedrag. Wat ik mij bij het expres negeren altijd afvraag is of degene aan de andere kant van het beeldscherm wel bezig is met hoe het voor een ander kan zijn wanneer hij/zij ervoor kiest om ineens niks meer te laten horen. Is die zich wel bewust van wat voor effecten het kan hebben en hoe zou diegene het zelf vinden om geghost te worden? Ik denk dat de digitale wereld een stukje prettiger wordt wanneer we doen alsof we in de fysieke wereld leven. In de fysieke wereld is het, naar mijn inziens, niet acceptabel wanneer iemand tegen je praat en er geen reactie gegeven wordt. Daarnaast vind ik eerlijkheid, tot op bepaalde hoogte, belangrijk. Als je liever niet met me wil chatten, zeg het dan. Achterhalen of iemand een leugen maakt of oprecht is, kost soms veel tijd en is voor beide partijen denk ik geen goed idee. Hoe fijn is het om te weten waar je aan toe bent. Het zou mij veel tijd bespaard hebben, gezien ik de 'rode' signalen niet altijd zag. Het meest voorkomende smoesje is toch wel dat iemand het 'te druk' heeft. Ja soms is het echt zo, maar ik heb veel gevallen meegemaakt waarin dat niet zo is. Geghost worden was in dat soort gevallen misschien wenselijker geweest. Ik kan het gewoon niet begrijpen dat mensen zo keihard kunnen liegen en er op die manier makkelijk mee weg denken te komen. Hetzelfde geldt voor ghosten en die gedachte zal de komende tijd niet veranderen. Laten we allemaal wat liever voor elkaar zijn. 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

19 reacties

Ik heb dit toevallig gisteren mee gemaakt. Het negeren van mijn berichten en uiteindelijk toch ghosten. Ik weet het oprecht ook niet meer. Er was verder ook nog wat meer dingen, maar wil het voor nu zo even laten. Het was oprecht onacceptabel en gewoon niet oké wat die persoon heeft gedaan. Ik was ergens een beetje verbaasd dat het zo is verlopen, het ging eerst heel goed en het was erg positief en nu gebeurd ineens het compleet tegengestelde. Soms denk ik dan ook wel dat acties meer doet dan de woorden die je zegt. Dat ghosten en met opzet negeren is best laf. Het bied de persoon een hele makkelijke uitweg waar geen verantwoordelijkheid en consequenties aan vasthangen. Ik heb daarnaast ook meerder mensen gehad die dat deden, maar voor nu was gisteren het ergste.

 

Aan de andere kant. Ik heb het gevoel dat me dit niet gaat tegen houden om mijn goede eigenschappen en het 'goed gedrag’ (zoals jij al noemde) voort te zetten. Ik kan me best begrijpen dat mensen door dit soort ervaringen zich een stuk minder gaan openstellen en trust issue gaan ontwikkelen. Gelukkig is bij mij het niet zo. Het gaat mij ook niet tegenhouden, ondanks de zeer vervelende ervaringen. Openheid is trouwens ook iets persoon gebonden bij mij, dus dat heeft soort van een speciaal waarde ofzo.

Reputatie 2
Badge +2

Maak dit ook regelmatig mee. Natuurlijk weet ik niet wat er aan de andere kant afspeelt en waarom mensen me ineens ghosten, maar het kan wel mega frustrerend zijn. En in eerste instantie denk ik toch altijd dat het aan mezelf ligt en mijn zelfvertrouwen wordt er niet echt beter door.

Reputatie 5
Badge +7

Wat komt mij dit ontzettend bekend voor. Is mij al zo vaak overkomen. Ik denk idd dat mensen het heel makkelijk vinden om te doen omdat 'het is toch maar online' of 'ik ken je toch nog niet' Maar denk idd eens na hoe het voor de ander voelt. Uit ervaring kan ik zeggen, echt niet fijn. Het zorgt ervoor dat je aan jezelf gaat twijfel. Het gevoel zelf iets fout gedaan te hebben.

 

Ik ben de tel kwijt hoevaak ik in een chat ben geghost. Maar ook oproepjes die ik plaats worden geghost. Niemand die reageerd, alsof het nooit is geplaatst

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb het tegenovergestelde ook wel eens meegemaakt. Dat ik door iemand, die ik niet eens als goede vriend zag, werd opgebeld om blijkbaar officieel de vriendschap te verbreken. Dat vond ik nogal raar, en ongemakkelijker en pijnlijker dan nodig voor ons allebei. Ik had dan toch 10 keer liever gehad dat diegene het gewoon had laten doodbloeden.

 

Het meest voorkomende smoesje is toch wel dat iemand het 'te druk' heeft. Ja soms is het echt zo, maar ik heb veel gevallen meegemaakt waarin dat niet zo is. Geghost worden was in dat soort gevallen misschien wenselijker geweest. Ik kan het gewoon niet begrijpen dat mensen zo keihard kunnen liegen en er op die manier makkelijk mee weg denken te komen. 

Als ik drie keer degene ben die het initiatief neemt om te vragen om af te spreken en drie keer heeft de ander het te druk of kan niet of is te moe, dan vat ik dat op als een beleefde manier om te zeggen dat hij of zij niet meer geïnteresseerd is om samen iets te gaan doen. Ik voel me dan wel even afgewezen, maar ik vind dit geen onacceptabel gedrag of zo. Vooral als als we alleen nog online contact hebben gehad vat ik het niet persoonlijk op. Ik heb dat eigenlijk liever dan dat iemand zo duidelijk met een bericht het contact verbreekt.

Dat is voor de meeste mensen dus anders? Heb je liever dat iemand je letterlijk zegt dat ie geen vrienden met je wil zijn? Maar hoe zeg je zoiets dan op een goede manier?

@Koolvis

ik vind het juist goed dat men aangeeft dat ze geen interesse meer hebben en niet verder willen gaan. Je kan dat ook op een beleefde manier zeggen ipv steeds smoesjes te bedenken of vage berichten sturen in de hoop dat de ander persoon gaat afhaken. Ik moet wel zeggen dat het wel goed is dat je na drie keer proberen om af te spreken het gaat opvatten dat die persoon geen interesse (meer) heeft en andere prioriteiten heeft nadat het excuusje drie keer werd herhaald. Want dan is het bijna altijd zo dat het niet meer wederzijds is.

 

In mijn gevallen is het vaak ook weer juist het omgekeerde wat jij nu beschrijft en persoonlijk hebt ervaren. Ik heb berichten uitgedeeld met mensen waarbij er smoesjes werden uitgewisseld en ook berichten werden gestuurd waaruit je lastig kan uithalen wat de persoon nou precies zegt en wat de intentie is. Uit mijn ervaringen is het dan ook dat door dit soort dingen juist extra moeite en energie kosten voor niks. Het had makkelijk voorkomen kunnen worden als zij duidelijk hadden aan gegeven dat zij niet verder willen gaan (al wel op een beleefde manier). Eerlijkheid vind ik ook tot bepaalde mate erg belangrijk. Je hoeft dan ook niet eens te zeggen dat je geen vrienden met die persoon wilt zijn, klinkt een beetje raar om dat te zeggen.

Reputatie 6
Badge +9

@Glorfindel 

Het is ook echt beter om duidelijk te zijn, al is het lastig. Anders verdoe je inderdaad iemands energie en tijd voor niks. Was die situatie bij jou met iemand die je al lang kende of pas geleden ontmoet had?

Goed om te lezen dat je je er niet door laat tegenhouden je open te stellen naar mensen, dat is een mooie eigenschap vind ik.

@Koolvis 

Het was iemand die ik pas geleden ontmoet heb en thanks voor je compliment. Maar ja, je moet er maar mee doen als dit soort dingen gebeuren. Je kan er verder niet veel aan doen.

Het lijkt normaal: mensen die plotseling ghosten. Iemand laat niks meer van zich horen en kiest ervoor om jouw berichtje te negeren/het is diegene ontschoten. De echte waarheid wordt niet verteld. Daar zit je dan met je goede gedrag. Wat ik mij bij het expres negeren altijd afvraag is of degene aan de andere kant van het beeldscherm wel bezig is met hoe het voor een ander kan zijn wanneer hij/zij ervoor kiest om ineens niks meer te laten horen. Is die zich wel bewust van wat voor effecten het kan hebben en hoe zou diegene het zelf vinden om geghost te worden? Ik denk dat de digitale wereld een stukje prettiger wordt wanneer we doen alsof we in de fysieke wereld leven. In de fysieke wereld is het, naar mijn inziens, niet acceptabel wanneer iemand tegen je praat en er geen reactie gegeven wordt. Daarnaast vind ik eerlijkheid, tot op bepaalde hoogte, belangrijk. Als je liever niet met me wil chatten, zeg het dan. Achterhalen of iemand een leugen maakt of oprecht is, kost soms veel tijd en is voor beide partijen denk ik geen goed idee. Hoe fijn is het om te weten waar je aan toe bent. Het zou mij veel tijd bespaard hebben, gezien ik de 'rode' signalen niet altijd zag. Het meest voorkomende smoesje is toch wel dat iemand het 'te druk' heeft. Ja soms is het echt zo, maar ik heb veel gevallen meegemaakt waarin dat niet zo is. Geghost worden was in dat soort gevallen misschien wenselijker geweest. Ik kan het gewoon niet begrijpen dat mensen zo keihard kunnen liegen en er op die manier makkelijk mee weg denken te komen. Hetzelfde geldt voor ghosten en die gedachte zal de komende tijd niet veranderen. Laten we allemaal wat liever voor elkaar zijn. 

Het lijkt normaal: mensen die plotseling ghosten. Iemand laat niks meer van zich horen en kiest ervoor om jouw berichtje te negeren/het is diegene ontschoten. De echte waarheid wordt niet verteld. Daar zit je dan met je goede gedrag. Wat ik mij bij het expres negeren altijd afvraag is of degene aan de andere kant van het beeldscherm wel bezig is met hoe het voor een ander kan zijn wanneer hij/zij ervoor kiest om ineens niks meer te laten horen. Is die zich wel bewust van wat voor effecten het kan hebben en hoe zou diegene het zelf vinden om geghost te worden? Ik denk dat de digitale wereld een stukje prettiger wordt wanneer we doen alsof we in de fysieke wereld leven. In de fysieke wereld is het, naar mijn inziens, niet acceptabel wanneer iemand tegen je praat en er geen reactie gegeven wordt. Daarnaast vind ik eerlijkheid, tot op bepaalde hoogte, belangrijk. Als je liever niet met me wil chatten, zeg het dan. Achterhalen of iemand een leugen maakt of oprecht is, kost soms veel tijd en is voor beide partijen denk ik geen goed idee. Hoe fijn is het om te weten waar je aan toe bent. Het zou mij veel tijd bespaard hebben, gezien ik de 'rode' signalen niet altijd zag. Het meest voorkomende smoesje is toch wel dat iemand het 'te druk' heeft. Ja soms is het echt zo, maar ik heb veel gevallen meegemaakt waarin dat niet zo is. Geghost worden was in dat soort gevallen misschien wenselijker geweest. Ik kan het gewoon niet begrijpen dat mensen zo keihard kunnen liegen en er op die manier makkelijk mee weg denken te komen. Hetzelfde geldt voor ghosten en die gedachte zal de komende tijd niet veranderen. Laten we allemaal wat liever voor elkaar zijn. 

Mooi geschreven. Heel herkenbaar.

“But what I can do is paint you a picture of what you’ll never see when you’re with a guy who’s really into you: You’ll never see you staring maniacally at your phone, willing it to ring. You’ll never see you ruining an evening with friends because you’re calling for your messages every fifteen seconds. You’ll never see you hating yourself for calling him when you know you shouldn’t have. What you will see is you being treated so well that no phone antics will be necessary. You’ll be too busy being adored.”

-Greg, He’s just not that into you.

Reputatie 2
Badge +3

@Lisa.B. 

het is bij mij vaker gebeurd het is bij veel van ons overkomen, naar mijn kleine mening en wat ik denk is dat mensen bang zijn om de waarheid te zeggen, of die persoon wilde iets van je en hij of zij kon het niet vinden, dus je bent  niet meer nuttig voor hen, of mensen in het algemeen niet van conflicten houden , dus besluiten ze te verdwijnen! onthoud dat niet iedereen dapper is om hun gevoelens te delen

ik zeg altijd dat de online wereld nooit een goede communicatiewereld was, soms moet je de ogen zien om verborgen berichten te begrijpen

Reputatie 2
Badge

Ik had/(heb?) een goede vriend die ik al (dacht goed) kende en waarmee ik meer dan 10 jaar mee ben opgetrokken. Lief en leed gedeeld met deze gozer, en uit het niets ineens geghost. Ben wel al vaker geghost door mogelijke dates of iets, maar deze deed/doet toch wel ff iets meer pijn. Ook omdat ik dus geen idee heb van hoe of wat…

Ik heb het tegenovergestelde ook wel eens meegemaakt. Dat ik door iemand, die ik niet eens als goede vriend zag, werd opgebeld om blijkbaar officieel de vriendschap te verbreken. Dat vond ik nogal raar, en ongemakkelijker en pijnlijker dan nodig voor ons allebei. Ik had dan toch 10 keer liever gehad dat diegene het gewoon had laten doodbloeden.

 

Het meest voorkomende smoesje is toch wel dat iemand het 'te druk' heeft. Ja soms is het echt zo, maar ik heb veel gevallen meegemaakt waarin dat niet zo is. Geghost worden was in dat soort gevallen misschien wenselijker geweest. Ik kan het gewoon niet begrijpen dat mensen zo keihard kunnen liegen en er op die manier makkelijk mee weg denken te komen. 

Als ik drie keer degene ben die het initiatief neemt om te vragen om af te spreken en drie keer heeft de ander het te druk of kan niet of is te moe, dan vat ik dat op als een beleefde manier om te zeggen dat hij of zij niet meer geïnteresseerd is om samen iets te gaan doen. Ik voel me dan wel even afgewezen, maar ik vind dit geen onacceptabel gedrag of zo. Vooral als als we alleen nog online contact hebben gehad vat ik het niet persoonlijk op. Ik heb dat eigenlijk liever dan dat iemand zo duidelijk met een bericht het contact verbreekt.

Dat is voor de meeste mensen dus anders? Heb je liever dat iemand je letterlijk zegt dat ie geen vrienden met je wil zijn? Maar hoe zeg je zoiets dan op een goede manier?

Ik sluit me aan bij @Glorfindel

Je kunt altijd op een beleefde manier de waarheid vertellen. Je hoeft niet letterlijk te zeggen dat je geen vrienden meer wil zijn (@Glorfindel). 

Je kan aangeven dat je je er op dit moment niet zo prettig bij het contact voelt, omdat .... en dan komen de woorden waar jij je prettig bij voelt. Dat komt heel anders over dan dat je aangeeft van ik wil geen vrienden meer zijn.

Reputatie 4
Badge +8

Yupp heb ik dit zeker erg vaak mee gemaakt dat mensen ineens weg gaan uit het niets en gewoon verdwijnen . Dan ga ik denken wat doe ik verkeerd. Of als mensen weken niet reageren heb ik dat ook best vaak. Soms denk ik dat ik veel meer om mensen geef dan ze om mij geven en voel me daar best eenzaam door 

Reputatie 7
Badge +11

Ik ken dit, van mijzelf en iemand anders.

Al is het zo dat wij weten van elkaar wat er speelt en dat wij hier begrip en geduld voor hebben maar ook eerlijk tegen elkaar zijn van hoe of wat.

Soms zijn we gewoon druk met andere dingen of kan het voorkomen dat we niet online zijn.

Ik snap dat mensen hier verkeerde aannames aan kunnen hangen of kunnen overdenken/twijfelen, maar naar mijn mening is het van belang geduld te hebben. Daarnaast weet je soms niet wat er zich aan de andere kant afspeelt en heeft de andere partij recht op enige privacy ook. Men hoeft niet altijd alles tot in detail te weten waarom er is geghost, er zijn hier soms redenen voor.

Dus wederzijds geduld, begrip en enig vertrouwen is wel zo fijn.

Als ik iemand per ongeluk ghost, zal ik altijd enigszins uitleggen waarom en ik kom sowieso in de meeste gevallen wat later terug op het bericht. 

Reputatie 5
Badge +7

Yupp heb ik dit zeker erg vaak mee gemaakt dat mensen ineens weg gaan uit het niets en gewoon verdwijnen . Dan ga ik denken wat doe ik verkeerd. Of als mensen weken niet reageren heb ik dat ook best vaak. Soms denk ik dat ik veel meer om mensen geef dan ze om mij geven en voel me daar best eenzaam door 

Dit herken ik heel erg. Het gevoel dat je twijfelt of je de enige bent die er moeite insteekt

Reputatie 3
Badge +3

Herkenbaar, ook ik maak het weleens mee. Het zegt inderdaad vaak wel wat over die ander, of misschien blijkt toch dat jullie niet goed bij elkaar passen(soms is dat ook de harde waarheid, je kunt helaas niet iedereen aardig vinden). Ik denk altijd bij mezelf als iemand mij ghost: "jou verlies, vind wel weer een ander contact".

Herkenbaar, ook ik maak het weleens mee. Het zegt inderdaad vaak wel wat over die ander, of misschien blijkt toch dat jullie niet goed bij elkaar passen(soms is dat ook de harde waarheid, je kunt helaas niet iedereen aardig vinden). Ik denk altijd bij mezelf als iemand mij ghost: "jou verlies, vind wel weer een ander contact".

Precies. Jouw verlies. Mijn winst. That's the spirit.

Reputatie 4
Badge +4

Ook wel is meegemaakt jazeker, ben er ondertussen zo aan gewend dat ik het eigenlijk wel verwacht van mensen waarmee ik praat. Helaas is het ook zo dat in mijn situatie, als iemand te dichtbij komt of als het '’te close'’ word ik snel bang kan worden om dus gedumpt te worden of iets dergelijks, dat ik dan zo iemand compleet negeer of verwijder.. dan denk ik gewoon '’vroeg of laat wordt ik toch wel genegeerd/gedumpt/pijn gedaan, dus als ik het eerst doe raakt het me niet of minder'’ 

Dus 50/50, ik weet hoe het voelt, en hoe het bij een ander overkomt maar goed. Angst is een slechte raadgever, en probeer er wel wat mee te doen.

Ook wel is meegemaakt jazeker, ben er ondertussen zo aan gewend dat ik het eigenlijk wel verwacht van mensen waarmee ik praat. Helaas is het ook zo dat in mijn situatie, als iemand te dichtbij komt of als het '’te close'’ word ik snel bang kan worden om dus gedumpt te worden of iets dergelijks, dat ik dan zo iemand compleet negeer of verwijder.. dan denk ik gewoon '’vroeg of laat wordt ik toch wel genegeerd/gedumpt/pijn gedaan, dus als ik het eerst doe raakt het me niet of minder'’ 

Dus 50/50, ik weet hoe het voelt, en hoe het bij een ander overkomt maar goed. Angst is een slechte raadgever, en probeer er wel wat mee te doen.

Snap je punt volledig. Je wil die pijn niet voelen en je wil jezelf beschermen. Super fijn dat je je kan inleven in de situatie van de ander en het je wel wat doet. Denk aan de ene kant dat een beetje angst ook wel goed is. Het is ook niet goed om iedereen maar te vertrouwen en binnen te laten. Sommige mensen maken bewust misbruik van anderen. Kan moeilijk zijn om dat te achterhalen, maar ik denk dat wanneer je dicht bij jezelf blijft en op basis daarvan keuzes maakt, je de meeste pijn bespaart. 

Reputatie 4
Badge +8

Grappig @lies.v  dat je dit zegt en we via discord praten en ik vervolgens hellemaal niks meer van je hoor 🤔