Mensen en de online wereld
Het lijkt normaal: mensen die plotseling ghosten. Iemand laat niks meer van zich horen en kiest ervoor om jouw berichtje te negeren/het is diegene ontschoten. De echte waarheid wordt niet verteld. Daar zit je dan met je goede gedrag. Wat ik mij bij het expres negeren altijd afvraag is of degene aan de andere kant van het beeldscherm wel bezig is met hoe het voor een ander kan zijn wanneer hij/zij ervoor kiest om ineens niks meer te laten horen. Is die zich wel bewust van wat voor effecten het kan hebben en hoe zou diegene het zelf vinden om geghost te worden? Ik denk dat de digitale wereld een stukje prettiger wordt wanneer we doen alsof we in de fysieke wereld leven. In de fysieke wereld is het, naar mijn inziens, niet acceptabel wanneer iemand tegen je praat en er geen reactie gegeven wordt. Daarnaast vind ik eerlijkheid, tot op bepaalde hoogte, belangrijk. Als je liever niet met me wil chatten, zeg het dan. Achterhalen of iemand een leugen maakt of oprecht is, kost soms veel tijd en is voor beide partijen denk ik geen goed idee. Hoe fijn is het om te weten waar je aan toe bent. Het zou mij veel tijd bespaard hebben, gezien ik de 'rode' signalen niet altijd zag. Het meest voorkomende smoesje is toch wel dat iemand het 'te druk' heeft. Ja soms is het echt zo, maar ik heb veel gevallen meegemaakt waarin dat niet zo is. Geghost worden was in dat soort gevallen misschien wenselijker geweest. Ik kan het gewoon niet begrijpen dat mensen zo keihard kunnen liegen en er op die manier makkelijk mee weg denken te komen. Hetzelfde geldt voor ghosten en die gedachte zal de komende tijd niet veranderen. Laten we allemaal wat liever voor elkaar zijn.