Leesclub met een thema

  • 12 May 2022
  • 28 reacties
  • 729 × bekeken

Reputatie 5
Badge +6

Datum: Zondag 17 juli

Tijd: 19:30

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zag dat de vorige leesclub al een tijd geleden was dus ik heb een strawpoll gemaakt voor een volgend boek. Alle boeken hebben een thema over isolement, eenzaamheid, vervreemding of sociale defectie. Boeken waar velen van ons zich in kunnen leven dus. Ook zijn het allemaal hooggewaardeerde boeken die makkelijk te verkrijgen zijn en, met uitzondering van Oblomov, allemaal niet erg lang. Jullie kunnen zelf ook opties toevoegen maar houd het het wel binnen het thema. Zodra we een winnaar hebben, bespreken we de datum waarop we starten.

https://strawpoll.com/polls/BJnX43qe8nv 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

28 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Leuk, Hässlich, ik doe mee :) De vorige was inderdaad alweer een tijdje terug.

Ik heb dit boek aan je poll toegevoegd, het gaat ook over eenzaamheid maar is wat luchtiger dan de boeken die er nu in staan

 

Ik ben Eleanor Oliphant, met mij gaat alles goed - Gail Honeyman (Eleanor Oliphant is completely fine)

Met Eleanor Oliphant gaat eigenlijk alles goed. Haar zorgvuldig gestructureerde leven loopt op rolletjes en ze mist niks. Of althans, soms (best wel vaak eigenlijk) is ze eenzaam en zou ze gelukkig willen zijn. Als Eleanor op een dag samen met een collega een oudere man helpt die gevallen is, verandert haar hele leven onverwachts.

 

 

Reputatie 1
Badge +1

Ik doe graag mee :)

Reputatie 1
Badge

Ik doe ook graag mee:)

Hey Hässlich! 

Leuk idee en goed van je dat je er initiatief in neemt! 😊

Heb net gestemd. Tot wanneer wacht je met het sluiten van de poll? 

Reputatie 5
Badge +6



Heb net gestemd. Tot wanneer wacht je met het sluiten van de poll? 

Bij 10 stemmen word de poll gesloten. Mooi rond getal. Morgen plaats ik een korte uitleg over elk boek.

Reputatie 1
Badge

Hi, ik ben nieuw hier bij join us.

En ben niet bekent met het concept van een leesclub, hou echter wel erg van lezen maar maak er te weinig tijd voor vrij. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe deze leesclub in zijn werking zou gaan.

Reputatie 5
Badge +6

Sorry dat ik wat later ben, het leven had me even in haar ban.

Korte beschrijving van de boeken op de lijst.

Oblomov (Gontsjarov): Een boek over een depressieve man die veel piekert en die niet zijn bed uit komen wil.

De ondergrondse notities (Dolstovkeski): Het cynisch gejammer van een kluizenaar die genoeg van de mensheid heeft, zichzelf enorm intelligent acht en mijmert over het verleden.

De gedaanteverwisseling (Kafka): Het hoofdkarakter veranderd van de een op de andere dag in een tor. Het boek legt met humor vervreemding door werk en van familie uit.

De elementaire deeltjes (Houllebecq): een boek over seksuele inferieuriteit in een seksueel "bevrijde" wereld. Kritiek op los moraal.

Bekentenissen van een gemaskerde (Mishima): Boek over een eenzaam en zwak jong in een Japan dat enorm veranderd. Thematiek over inauthenticiteit, nooit jezelf kunnen zijn.

Het lijden van de jonge Werther (Goethe): Korte briefroman over een geïsoleerd en overgevoelige jonge man die smoorverliefd word op een verloofde vrouw die hij nooit krijgen kan.

Walging (Satre): Een existentiële roman over een historicus die na zijn verhuizing er achter komt dat hij niet meer van realiteit vluchten kan.

 

Reputatie 5
Badge +6

Hi, ik ben nieuw hier bij join us.

En ben niet bekent met het concept van een leesclub, hou echter wel erg van lezen maar maak er te weinig tijd voor vrij. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe deze leesclub in zijn werking zou gaan.

Hallo botje, welkom op het forum. Het idee is dat we allen samen een boek gaan lezen in bepaalde tijd en nabespreken. Erg gezellig en goed voor de artistieke vorming.

Badge

Ik heb zojuist gestemd! Nog een stem te gaan. Erg leuk initiatief trouwens. 

Reputatie 5
Badge +6

Dames en heren de peiling is voorbij! De winnaar is De gedaanteverwisseling van Franz Kafka, een enorm goede keuze! Alhoewel ik op de ondergrondse notities had gestemd ben ik nog steeds enorm enthousiast om dit claustrofobische meesterwerk met jullie te bespreken! Dit boek is enorm kort (crica 90 bladzijden) dus ik denk dat we een korte periode aanhouden van 2 weken om het uit te lezen. Maar voordat we dat beginnen moet iedereen hem wel in huis hebben natuurlijk. Daar heb ik geen idee van hoe lang dat termijn moet zijn. Echter heb ik 2 Nederlandstalige exemplaren die ik maar al te graag weggeef via post of in het echt (gelderland). Mits iemand dat wil stuur me gerust een dm. Ik ga zelf het duitstalige origineel lezen.

Nou als ieder een berichtje stuurt wanneer hij het boek heeft kunnen we snel van start!

Badge

Leuk! Heb dit boek van Kafka bij mijn vader in de boekenkast staan, maar daar ben ik pas volgende week. Ga dus morgen weer ouderwets naar de bibliotheek toe.

Iemand ook in voor een WhatsApp groep? Ik kijk persoonlijk niet zo vaak op het forum. Laat maar weten!

Reputatie 6
Badge +12

Ik doe ook graag mee. Heb het boek al gereserveerd bij de bieb dus ga hem morgen halen.

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb het boek besteld. Was een goed excuus om weer een boek te kopen haha. Maandag kan ik het ophalen. 

Reputatie 5
Badge +6

Iemand ook in voor een WhatsApp groep? Ik kijk persoonlijk niet zo vaak op het forum. Laat maar weten!

Hey Merel, jammergenoeg wil ik persoonlijk niet mijn 06nummer weggeven in verband met anonimiteit en zal jou ook niet aanraden je privégegevens zomaar met anderen te delen. Je hebt me wel aan het denken gezet om een oplossing hiervoor te bedenken. Alhoewel ik een voorstander ben om het op het forum te houden zodat we doordachte en precieze posts kunnen uitschrijven over het werk dat we gaan lezen snap ik ook erg de drang naar een meer informele sfeer. Vandaar spreek ik dus met een paar moderatorenvan het JoinUs  forum of we wellicht de discord voicechat van hun mogen gebruiken. Dan kunnen we er op een informele manier over babbelen. Dit is daarentegen wel een groepsactiviteit en wil dus graag horen wat de anderen prefereren. 

Reputatie 4
Badge +6

Off topic:
@Hässlich en @Merel21  via het discord kanaal van Join Us organiseren wij regelmatig het praatcafé. Daarin kunnen we met een groepje jongeren van de community gezellig praten.

ON topic:
Heel leuk dat dit weer georganiseerd word. Ik had begrepen dat de vorige Leesclub Meetings erg geslaagd waren.
Ik doe zelf niet mee aan deze event. Maar ik vind het super tof dat jullie dit oppakken.

Reputatie 6
Badge +9

Helaas ben ik de aankomende paar weken weer iets te druk, anders had ik graag mee gedaan. Maar de volgende ronde doe ik graag weer mee! Voor iedereen die mee leest met dit boek: veel plezier!

Reputatie 1
Badge

Wat een leuk idee! Ik stuit nu pas op het topic, maar doe graag alsnog mee.

Reputatie 5
Badge +6

Wat een leuk idee! Ik stuit nu pas op het topic, maar doe graag alsnog mee.

Je bent zeker welkom Jorrit!

Alsnog even centraal:

Boek bespreken op het forum of in een discordcall?

En meld wanneer je het boek hebt.

Reputatie 6
Badge +9

Boek bespreken op het forum of in een discordcall?

Een discordcall inplannen en tot die avond gewoon via dit topic?

 

En meld wanneer je het boek hebt.

Ik heb het boek

Reputatie 5
Badge +6

Like als je het boek hebt en reageer als het je uitmaakt of we de bespreking (gedeeltelijk) op discord doen.

Badge

Morgen heb ik een lange treinreis voor de boeg, dus ik denk dat ik het boek al uit heb dan. Is er al een moment voor de bespreking ingepland?

Badge +1

Morgen heb ik een lange treinreis voor de boeg, dus ik denk dat ik het boek al uit heb dan. Is er al een moment voor de bespreking ingepland?

Ja dat vroeg ik mij ook af, ik heb het boek al uit 🙂

Helaas heb ik het de laatste tijd ontzettend druk gehad dus heb ik het boek (nog) niet gelezen. Ik probeer dit nog te doen maar weet niet of het gaat lukken.

Zoals ik nu zie is er nog geen datum voor de bespreking bekend; Misschien een idee om een dag uit te prikken en dan via Discord (voor degenen die willen) een voice call aan te maken zodat je dit samen kunt bespreken? Laat het maar even weten wanneer dit jullie het beste zou uitkomen. 

Dan kan daarna iedereen ook werkelijk dit boek bespreken via bijv. dit topic (om voor nu nog even spoilers tegen te gaan). 

@Koolvis @Floris @Dragonisym ik zie dat jullie ook actief zijn in dit topic dus dan denk ik dat jullie dit misschien het beste even kunnen oppakken met @Hässlich 

Reputatie 6
Badge +9

Wil iedereen die mee wil doen even de datumprikker invullen? 

https://framadate.org/9wcmyhVLCrQeh6nF

Reputatie 6
Badge +9

Tot nu toe kan iedereen die de datumprikker heeft ingevuld er zondag de 17e bij zijn of misschien bij zijn. Zullen we die datum gewoon afspreken?

En hebben jullie een voorkeur voor Discord/Zoom/Teams/iets anders? Ik stuur van tevoren iedereen die de datumprikker heeft ingevuld een link.