Skip to main content

Carriere veranderen en identiteitscrisis

• December 29, 2025
  • 3 reacties
  • 95 × bekeken

Shadow
Forum|alt.badge.img

Hoi,

Ik ben Ramiro (Rami), 28 jaar en kom uit Nederland.

Nadat ik was afgestudeerd speelde ik het spelletje en had ik uiteindelijk wat je verteld word te hebben om succesvol te zijn in de maatschappij: een vaste baan met hoge functie, dikke auto, woning, groei. Dit jarenlang volgehouden maar wetende dat mijn werk veel schade aanrichtte aan mens, dier en milieu en daar grote winst uit haalde, kon ik dat gewoon niet langer meer op mijn geweten hebben.

Ik heb dit jaar ontslag genomen en recentelijk mijn opzegtermijn uitgezeten. Nu heb ik even geen baan. Mensen om me heen hadden me sterk aangeraden het niet te doen totdat ik eerst iets anders had (wat ik begrijp), maar niemand behalve ik kon voelen hoe diep mijn schuldgevoel en haat voor waar ik aan bijdroeg was. Ik had daarom na maanden lang hard nadenken toch besloten de stekker eruit te trekken en ik ga nu dus het nieuwe jaar in met een schone lei. Het moest gewoon veranderen.

Ik weet nog niet zeker wat hierna komt, maar ik ga het zorgvuldig beslissen en ik wil iets goeds doen voor de wereld in plaats van een oog dichtknijpen en comfortabel te blijven.

Is er misschien iemand die zich hierin herkent? Niemand om me heen lijkt echt hetzelfde mee te maken.

Laat het weten als je wilt, als dit ook voor jou hit

Gr Rami

3 reacties

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+6

Goed dat je de keuze toch maakt om te stoppen met iets te doen, waarvan je zelf het gevoel hebt dat het niet bij je past!

ik heb zelf vorig jaar vergelijkbaar meegemaakt, ik ben gestopt met mn baan en ben nu bezig met mijn eigen bedrijf, dat lag buiten mijn comfortzone, en was/is ook spannend, maar ik merk wel dat ik er meer plezier uit haal.

stuur gerust een bericht als je eens wilt sparren.

Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • December 30, 2025

Hoi Ramiro!

Ik herken mezelf hier ook wel deels in. Ik ben nu gesetteld voor een baan die eigenlijk niet helemaal bij me past, maarja door de zekerheid van een vaste baan heb ik er toch voor gekozen. Ik ben nu zelf binnenkort in contact met een loopbaancoach die mij hopelijk verder kan helpen. Misschien ook wel een idee voor jou om te doen.

Ik ben zelf 27, dus het starten van een nieuwe hbo opleiding zie ik zelf niet meer zitten (ook vanwege de kosten). Er zijn veel dingen waar ik goed in ben, maar waar nou echt mijn passie ligt daar ben ik nog niet achter.

Je mag me ook gerust een bericht sturen om er over te praten.

Bevrorende
Forum|alt.badge.img+6
  • Hero
  • January 12, 2026

Hoi Ramiro,

Ik kan mij niet plaatsen maar wil wel zeggen dat ik bewonder dat je het durfde te doen, veel mensen kiezen tegenwoordig namelijk hun geld over hun gevoel fijn om te lezen dat jij je gevoel kiest i.p.v. geld