Skip to main content

Even voorstellen

• 18 februari 2023
  • 11 reacties
  • 245 × bekeken

Calvin
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal!

Mijn naam is Calvin, 24 jaar, en ik kom uit Wormerveer (Zaanstad). Door de beëindiging van een hobby, heb ik behoorlijk wat contacten verloren. Na een tijdje in een ‘dal’ te hebben gezeten, ben ik nu weer opzoek naar nieuwe vriendschappen. Ik ben erg geïnteresseerd in kunst, geschiedenis en muziek (klassiek, blues, folk, jazz en rock). Een druk uitgaansleven heb ik niet en daar verlang ik ook niet echt naar. Wel houd ik erg van (stads)wandelingen, musea, cafés en het delen van kennis. Verder ben ik ook nog een fanatiek verzamelaar van boeken en militaria. Hebben we een gedeelde interesse? Laat dan zeker wat van je horen!     

Groetjes,

C.

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

11 reacties

Sharon
Forum|alt.badge.img+7
  • Guru
  • 122 reacties
  • 19 februari 2023

Hi Calvin, 

Leuk dat je jezelf voorgesteld hebt en welkom op de community! 

Wat vervelend om te horen dat je contacten (vrienden?) kwijt bent geraakt na het beeindigen van een hobby, was het een sport? 

Ik vind je intresses en hobbies heel erg leuk tho! zelf heb ik kunstacademie gestudeerd. Ik ben Sharon trouwens ik ben 27 jaar oud en kom uit Veghel. 

Waar komt je intresse voor militaria vandaan? 

Calvin
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Socializer
  • 5 reacties
  • 20 februari 2023

Hey @Sharon ,

Dankje, leuk om te horen! Ik heb zes jaar aan historisch re-enactment gedaan. Mijn interesse in militaria is zo'n veertien jaar geleden, vrij abrupt, ontstaan. Het begon met foto's en familieverhalen en later ben ik ook spullen gaan verzamelen. 

Interessant, de kunstacademie. Ben je ook actief als kunstenaar?

Forum|alt.badge.img+4
  • Hero
  • 66 reacties
  • 21 februari 2023

Hoi Calvin, ik zie dat wij een aantal interesses delen. Ik woon niet in de buurt, maar misschien kunnen we via deze site een beetje kletsen?

Calvin
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Socializer
  • 5 reacties
  • 21 februari 2023

Hoi @Joshua, leuk om te horen! Ik ben wel benieuwd welke interesses we delen, laat zeker wat van je horen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Supercharger
  • 27 reacties
  • 22 februari 2023

Hey calvin, ik kan me mogelijk wel vinden in je interesses! Ik zit op dit moment in mijn laatste jaar van mijn master geschiedenis  (vooral 16de en 17de eeuwse religiegeschiedenis) - en qua hobby's interesseer ik me ook voor kunst en muziek, zeker opera lijkt me interessant. Vandaar is het enigszins schandelijk dat ik nog nooit naar een voorstelling ben geweest; dit ligt een beetje op hetzelfde niveau van veel theaterstukken lezen doch naar geen enkele opvoering gaan  (maar er blijft altijd hoop op verbetering in het leven...)

Zelf woon ik in Heerhugowaard. Ik heet Alex en ben 27. Ik hoor graag over je interesses in de geschiedenis, of alles elders waarvan je enthousiast wordt.

Calvin
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Socializer
  • 5 reacties
  • 22 februari 2023

Hey @Alexvv,

Goed om te horen! Een interessant onderwerp, religiegeschiedenis. Daar heb ik zelf weinig verstand van. Waar komt jouw interesse in die periode vandaan? Ach… ik ben zelf ook nog nooit naar een operavoorstelling geweest, dus die ‘hoop op verbetering’ geldt voor ons beide. ;) 

Ik ben zelf erg geïnteresseerd in 19e en 20e eeuwse militaire geschiedenis, literatuur, boeken (in het algemeen) en archeologie.

Forum|alt.badge.img+1
  • Supercharger
  • 27 reacties
  • 22 februari 2023

@Calvin 

Ahah hoop op verbetering kinkt goed.

Oei, dat is eigenlijk een best goede vraag, aanvankelijk ontstond mijn interesse denk ik vanuit de heftigheid van sommige conflicten - zoals enorme twisten over zaken zoals de wettigheid van een kinderdoop,  vervolgingen en het ontstaan van een theocratie (zoals in Genève). Er is veel kennis van die oudere belevingswereld om talloze afsplitsingen binnen geloofsgroepen te begrijpen. Er is iets fascinerends aan de wijze waarop men zich beroepte op “de waarheid” en hier zeker van waren.

Negentiende eeuwse geschiedenis vind ik zelf ook vet, maar daar ken ik vooral meer de Duitse intellectuele geschiedenis of de Kulturkampf (vlak na de Duitse eenwording). Over archeologie zou ik zeker wel wat willen horen, waar je interesses daar ook liggen! Het is in het algemeen best grappig hoe weinig archeologen in contact staan met historici - althans zoals ik dat ken vanuit de Universiteit van Amsterdam

Calvin
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Socializer
  • 5 reacties
  • 22 februari 2023

Interessante omschrijving! Ik zag recentelijk de meerdelige documentaire over het rampjaar 1672 en was best verbaasd om te horen dat geloof ook in dat conflict nog best een rol speelde; de katholieke Nederlanders zagen de komst van de Fransen en Duitse bisdommen vooral als een bevrijding! Enfin.

Alright! de Kulturkampf, dat is geen onderwerp waar ik mij ook echt voor interesseer, maar volgens mij heb ik daar wel een aantal boeken over. Ach, mijn interesse in archeologie is nog pril. Ik ben er eigenlijk pas net mee begonnen. In de archeologie bestudeer je vooral de restanten van het vroegere leven; het gaat mij ook niet zozeer om de potscherven die uit de grond komen, maar om het verhaal dat daaraan verbonden zit. Je zou inderdaad denken dat 'reguliere’ historici een grotere rol zouden spelen bij archeologisch onderzoek, maar in de realiteit is dat niet zo. Ik geloof dat kunsthistorici, in bepaalde gevallen, juist wel bij archeologisch onderzoek worden betrokken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Supercharger
  • 27 reacties
  • 22 februari 2023

Voor mijn scriptie bekijk ik Utrecht tijdens het rampjaar, althans voor een van de hoofdstukken, en daar staan de bronnen ook echt vol van dat soort verklaringen ja, zelfs slecht weer werd in verband gebracht met het geloof. Er werd echt voor alles gebid, zo was er vaste biddag per op de woensdag voor de hoop van een goed beleg van Breda van 1637

Ja, kunsthistorici hebben er zeker wel mee te maken, zeker bij objecten of gebouwen met bepaalde iconografie. Misschien moeten we maar is ergens diep gaan graven om wat goede vondsten te vinden (en vervolgens opgepakt te worden vanwege allerlei rechten omtrent het niet zomaar mogen opgraven van spullen wat culturele waarde etc.)

Calvin
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Socializer
  • 5 reacties
  • 23 februari 2023

Ah wat leuk! Ik heb het lot van Utrecht tijdens het rampjaar altijd wel bijzonder gevonden, vooral omdat de stad geweldloos door de Fransen werd bezet en Lodewijk XIV daar zelf ook nog inspectie heeft gehouden.

Nou ja, zelf opgravingen doen mag altijd. Je bent alleen wel verplicht om vondsten van (historische) waarde te rapporteren, zoals bijvoorbeeld Romeinse munten of fibulae. Voor de rest ben je volgens mij niets verplicht en kun je vrij ver gaan. ;)

Forum|alt.badge.img+1
  • Supercharger
  • 27 reacties
  • 23 februari 2023

Ahh fibulae kwamen volgens mij wel is aan bod bij een les over Germaanse etnografie waar ik aanwezig was.

Na de Franse bezetting werden belangrijke personen van de stad Utrecht,burgemeesters, predikanten, mensen van adel, etc., ook nog is meegenomen door de Fransen en voor veel losgeld weer vrijgegeven. Utrecht was er politiek gezien niet lekker uitgekomen hah. Ik heb je een pmtje gestuurd, via een ander medium doorpaten is misschien wat makkelijker

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen