Momenteel zit ik met veel stress, hopelijk is er iemand die mij wat rust kan inpraten of advies kan geven
Ik zal het proberen kort te houden: Op mijn 16e was ik begonnen aan de studie mbo 4 mediavormgever, ik vond dit een leuke studie, het creatieve past helemaal bij mij. Alleen ging het psychisch zo achteruit dat ik noodgedwongen moest stoppen voor hulp. Ik kwam er achter dat de school voor mij ook te groot en chaotisch was, (klassen van 60 man) en de school kon weinig maatwerk voor mij doen. Dus, besloot ik een tussenjaar te nemen voor mijn therapie zodat ik alle tijd en ruimte had voor mijn ontwikkeling. Begin vorig jaar moest ik weer iets oppakken, ik had nog 2 maanden de tijd om me te orienteren op een opleiding. In mijn achterhoofd had ik wel altijd iets met creatief of marketing maar mijn ouders, huisarts etc hebben mij overtuigd dat het beter was een niveau lager te gaan (omdat het nog niet top ging met mij) en lekker iets te doen dat praktijkgericht is… dus werd het dierverzorging mbo 3.
In september 2022 ben ik begonnen aan de studie, en in de loop van de weken merkte ik dat het niet voor mij is. Ik ben nu 19, en zit met 15/16 jarige klasgenootjes dus dat was al minder.. op de school zelf voel ik me totaal niet prettig, het voelt niet fijn ofzo? En de opleiding zelf valt tegen: het is saai, ik heb weinig motivatie ervoor en het daagt me niet genoeg uit. Nu wil ik dus weer overstappen naar een mbo 4 opleiding in de creatieve industrie / marketing / business. Het voelt als mijn roeping, ik heb al gesprekken gehad met mijn mentor hierover, en meeloopdagen worden geregeld. Ik zou dan pas in September kunnen starten helaas.. maar goed.
Mijn ouders gaan dit niet leuk vinden. Ik heb maandag een gesprek met hen en mijn mentor erbij, maar ik ben heel bang. Het voelt als falen, ik voel me verschrikkelijk. Ik heb al vaker tegen ze gezegd dat ik twijfel over mijn opleiding, dat ik sowieso naar het hbo wil en de creatieve industrie, maar dan zeggen ze '’even 3 jaar doorbijten, en dan heb je een diploma'’ Maar 3 jaar op een opleiding zitten waar je je niet thuis voelt is toch ook niks? Ik heb ook nooit gekozen voor uitval.. anders had ik allang een niveau 4 gehaald..
Kort samengevat: Ik wil voor de 2e keer overstappen van studie, en been heel bang voor mijn ouders hun teleurstelling in mij. Ik voel me een vreselijke dochter, en heb heel veel angst en stress voor het gesprek maandag, en die stress slaat aan op mijn functioneren ://