Skip to main content

Tabea 25 uit Duitsland

• October 13, 2022
  • 11 reacties
  • 159 × bekeken

Tabea
Forum|alt.badge.img

Hoi!
Mijn naam is Tabea. Ik ben (nog) 25 jaar oud en kom uit Duitsland, maar heb enkele jaren geleden een tijdje in Nederland gewoond. Ik hou nog steeds van het land en de taal en wil graag weer meer Nederlands gaan spreken in mijn dagelijkse leven.
Ik hou van sporten en heb vele jaren gevoetbald, maar vind ook andere takken van sport heel leuk, hoewel ik ze meestal helemaal niet elegant zelf kan uitoefenen. (Met me te dansen is wel echt een straf, denk ik...)
Als ik niet bezig ben en lekker in mijn hangmat kan liggen, hou ik bovendien van een kopje thee en lezen en noem mezelf een absoluut Potterhead (proud Gryffindor)!
Momenteel heb ik het doel om in de zomer de Vierdaagse in Nijmegen me te lopen (waarvoor ik vermoedelijk iets meer moet gaan trainen als ik het nu doe...). Om dan niet alleen sportief te overtuigen, maar ook met mijn taalkennissen, heb ik jouw hulp nodig en zou het heel fijn vinden om hier mensen te ontmoeten met wie ik mijn taalvaardigheden kan oefenen en mijn interesses kan delen :)

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

11 reacties

The Ineffable Bookworm
Forum|alt.badge.img+12

Lekker lijkt me dat, in de hangmat liggen met een kop thee en een goed boek! 😊

Wat gaaf dat je uit Duitsland komt, Tabea.

Als je wil kan je je taalvaardigheden met mij oefenen? Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat Nederlands (mijn moedertaal) mij niet supersterk ligt. Ik heb vooral moeite met zinsopbouw en enkele grammaticaregels wanneer ik iets moet schrijven. Mijn Nederlands docent heeft ooit tegen mij gezegd dat ik last heb van '’inversie'’ als het op de Nederlandse taal aankomt. Engels daarentegen is bij mij juist wel weer heel sterk, maar het aanbod staat nog steeds. 

Naast dat je van boeken houdt zie ik ook dat je erg sportief bent, leuk!

Zelf heb ik niet superveel met Harry Potter maar ik vind het wel leuke boeken. Zelf ben ik een Ravenclaw.

Wel heb ik veel met boeken zoals de Reckless / MirrorWorld boekenreeks. Deze is origineel in het Duits geschreven door Cornelia Funke. Ik ben ontzettend gek op lezen en heb dan ook veel boeken gelezen.

Wie is je favoriete Harry Potter personage?

Heb je nog meerdere hobby's naast lezen en sportief bezig zijn?

Hoe vond je het om in Nederland te wonen voor een tijdje? 

Forum|alt.badge.img
  • Enthusiast
  • October 13, 2022

Stuur gerust 

Forum|alt.badge.img+6
  • Master
  • October 13, 2022

Hoi Tabae, leuk dat je je voorstelt! 

Wat leuk dat je de Nijmeegse vierdaagse wil gaan lopen! Ik ben zelf een geboren Nijmegenaar maar ik heb hem zelf nooit gelopen. Ik ken wel veel mensen die ook de vierdaagse hebben gelopen en die zeggen dat het een zware, maar ook heel erg leuke ervaring is! Zeker de moeite waard :)

Mocht je nog hulp nodig hebben met de Nederlandse taal, dan mag je me altijd een berichtje sturen. Ook als je iets wil weten over Nijmegen of een keer iemand wil leren kennen daar ofzo, je mag altijd een berichtje sturen

Veel succes nog met oefenen!

Forum|alt.badge.img+10
  • Genius
  • October 13, 2022

Hi welkom! 
Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om jezelf voor te stellen! 
En wat leuk dat er nog iemand fan is van Harry Potter. Heb je toevallig een favoriet deel of kan je moeilijk kiezen?

Quinty
Forum|alt.badge.img+11
  • Myth
  • October 14, 2022

Heeee

welkom op de join us community! iemand uit Duitsland! je heb - zover ik weet- een primeur want je bent de eerste! =) 

Die 4daagse dat is cool me wat hé pfff heftig lijkt me dat.

Rochella
  • October 18, 2022

Welkom Tabea! 

Leuk dat je jezelf zo uitgebreid voorstelt! 😊

Jouw Nederlandse taal is echt heel erg netjes, dat doe je goed! 👍

Ik denk dat het zeker goed gaat komen. Misschien is het ook een tip voor jou om boeken in het Nederlands te lezen? Er is een leesclub actief op de community wellicht dat je je daarbij eens kunt aansluiten! De leesclub en andere groepen (ingedeeld per regio of interesse) kun je hier vinden: Join Us groepen.

Veel succes met het trainen voor de vierdaagse en je Nederlandse taalvaardigheid!

En veel plezier op de community!

Sharon
Forum|alt.badge.img+8
  • Guru
  • October 18, 2022

Heee Tabea! 

Welkom op de community! Leuk dat je jezelf voorstelt, en je spreekt inderdaad erg goed Nederlands! Ik heb een tijd geprobeerd Duits te leren maar ik vond het zo moeilijk dat ik het nu heb laten verwateren haha. 

Ik luister nog steeds wel heel graag Duitse muziek! misschien een tip haha, ik ging Duitse muziek luisteren en mee zingen en daardoor pakte ik heel veel woordjes op! 

Misschien kunnen we een keertje kletsen, je mag altijd een berichtje sturen! 

Groetjes Sharon. 

Tabea
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Contributer
  • October 18, 2022

@The Ineffable Bookworm 
Ja, vooral nu als het weer iets minder leuk is, is het fantastisch om een boekje te gaan lezen en lekker in de hangmat te liggen met een warme kopje thee in de handen. De boekenreeks van Cornelia Funke kende ik nog helemaal niet, misschien moet ik iets meer aandacht aan Duitse schrijfsters geven ;)
Dat doe ik niet super veel omdat ik graag boeken in andere talen lees om mijn taalvaardigheden te oefenen. Dus is het leren van talen nog een hobby van me. Klinkt wel wat naar Ravenclaw en/of Hermione, maar die was ook steeds mijn favoriete personage toen ik jonger was.

Toen ik in Nederland woonde, was ik iets verrast hoe vaak Nederlanders niet in het Nederlands tegen je gaan praten. Heel veel Nederlanders zijn echt ontzettend vriendelijk en praten onmiddellijk in het Engels of Duits als ze merken dat je uit Duitsland bent. We Duitsers zijn daar misschien iets minder hulpvaardig, denk ik. Behalve het Nederlands broodje (dat kunnen we Duitsers wel wat beter ;)) vond ik het echt een heel fijne tijd.

Ik denk dat ik vooral mogelijkheden nodig heb om in het Nederlands te communiceren, dus zal ik graag met je oefenen. Vooral omdat men niet te veel over boeken kan praten!
Ken je misschien ook leuke Nederlandse podcasts over boeken? 
Of heb je nog andere hobby's die je mij kunt aanraden uit te proberen?

Tabea
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Contributer
  • October 18, 2022

@Justino0000 
Hoi!
Wat een leuke geboorteplaats, ik woonde een tijdje in Nijmegen en vond het een super mooie stad. Alleen de Keizer Karelplein was iets waar je even eerst moest aan wennen, maar anders vond ik Nijmegen wel ontzettend leuk. Als ik daar weer eens op bezoek ga, laat ik het je graag weten. Dan kun je mij misschien ook in het mysterie van jouw rare rotondes inlichten, hoe raar dat ook klinkt (misschien hebben jullie Nederlanders een soort superpower die we buitenlandse studenten niet hadden of zo). 
En sorry, meestal heb ik betere gespreksonderwerpen dan rotondes ;)

Tabea
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Contributer
  • October 18, 2022

@Naoomi 
Ik heb eigenlijk verschillende favoriete delen in iedere taal in wie ik Harry Potter heb gelezen. In het Duits vond ik altijd de Vuurbeker het best, maar dat was in het Nederlands juist mijn minst favoriet deel. Ik vond de vertaling van de namen daar wat lastig, denk ik. In het Nederlands vond ik de Geheime Kamer en de Halfbloed Prins heel wat beter dan in het Duits, die laas ik echt als een trein uit. En in het Engels had ik helemaal geen favoriet, maar eigenlijk vind ik de hele boekenreeks fijn. Ik heb de boeken ook nog in het Latijn, maar die zijn meer ter decoratie dan voor het lezen.
Heb jij een echte favoriet?

Tabea
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Contributer
  • October 18, 2022

Heeee

welkom op de join us community! iemand uit Duitsland! je heb - zover ik weet- een primeur want je bent de eerste! =) 

Die 4daagse dat is cool me wat hé pfff heftig lijkt me dat.

Misschien moet ik nog een beetje voor deze community werven in Duitsland om lekker grensoverschrijdend borreltjes of zo mogelijk te maken :)

Ja, een vriendin van mij heeft mij ervan overtuigd, maar het lijkt me ook wat uitdagend. Maar ik denk wel dat het de moeite waard zal zijn :)