We leven in een wereld waarin we voortdurend worden gebombardeerd met informatie.
Onze telefoons staan vol met notificaties, we scrollen uren door sociale media, en multitasking lijkt de norm te zijn geworden. Het lijkt erop dat veel mensen moeite hebben om hun aandacht voor langere tijd vast te houden. Onderzoek suggereert zelfs dat ons concentratievermogen de laatste jaren korter is geworden door ons constante gebruik van digitale apparaten. Ik herken dit bij mezelf maar ook bij andere mensen om mij heen.
Toen ik jonger was, kon ik urenlang geboeid naar een tv-programma of film kijken zonder mijn aandacht te verliezen. Bij mijn broertje en zusje is dat totaal niet het geval. Zij vinden het lastig om hun concentratie vast te houden; na een paar seconden scrollen ze al naar het volgende fragment, spoelen ze een aflevering door, of schakelen ze over naar een ander programma. Zelfs een film helemaal afkijken vinden ze lastig, tenzij ze in de bioscoop zitten. Heel gek is het niet, want zij zijn nu eenmaal opgegroeid met een tablet en Netflix terwijl ik vroeger maar moest hopen dat er een leuke serie op tv kwam.
Nu ben ik erg benieuwd of meer mensen zich herkennen in het hebben van concentratie problemen. Hoe lang kunnen jullie je normaal gesproken concentreren op één taak of activiteit? Denken jullie dat sociale media en technologie hier een grote invloed op hebben? Tot slot ben ik benieuwd naar tips of trucjes die hierbij misschien kunnen helpen!