Worden vergeleken met je broer en zus en je er totaal niet

  • 7 August 2023
  • 8 reacties
  • 89 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Worden vergeleken met je broer en zus en je er totaal niet prettig bij voelen 

 

Gisteren ben ik (nogmaals) door mijn ouders vergeleken met mijn jongere broer en zus. Het is de tweede keer dat ik dingen heb moeten aanhoren zoals "mooie toekomstplannen". Maar ook "Ze verdienen veel, jij (ik) weinig of nog niet voldoende om te doen wat je wil doen, ook werk je weinig uren". Iets in die trant. Anyway, dankjewel voor de reminder... en al helemaal die afgezaagde grap van "je broertje zal ook wel snel uitvliegen, dan blijven wij met z'n drieën over, kan jij voor ons zorgen later" wat bij mij toch écht in het verkeerde keelgat schiet. 😕

Mijn moeder kon de letterlijke verbazing, schok, angst (?) van mijn gezicht aflezen toen dat werd gezegd door mijn pa.

Bij mij zorgt dit ervoor dat ik heel erg, alleen maar nog méér eigenlijk aan mezelf ga twijfelen en mijn zelverzekerdheidsgevoel is al niet zo denderend hoog en het doet vanbinnen omzettend veel met met. Waar ik mij niet over openstel naar mijn ouders toe omdat ik er een hekel aan heb mij kwetsbaar op te stellen.

Kan ik er wat aan doen dat ik weinig werk omdat ik weinig aangeboden had gekregen en dat ik er over een aantal maanden toch weer uit zal gaan liggen eventueel omdat mijn contract af aan het lopen is en dergelijke en ik wellicht geen nieuwe baan kan vinden omdat mijn werkveld zo conservatief als de pest is richting mij? Dat mijn collega's mij niet lijken te "zien" op sociaal vlak omdat ik toch al zo weinig werk en natuurlijk speelt mijn leeftijd ook een rol in het hele gebeuren en zijn al mijn collega's al verder in hun leven dan ik ben. 

Of dat ik de hele standaard van mijn ouders niet weet te bereiken en niet zo "volmaakt" ben als mijn broer en zus?

Echt sinds iets voor de zomervakantie voelt het constant of ik in de schaduw van mijn jongere broer en zus sta als de oudste thuis, degene die wordt afgekat als het ware omdat ik de oudste ben en verantwoordelijkheden heb bla bla bla. Zou eens willen dat er meer naar mij geluisterd zou worden qua ambities en toekomstplannen. 

Of dat ze veel leuke dingen doen (en dan heb ik het over buitenshuis) zoals zelf op vakantie gaan en dan wordt er aan mij gevraagd "waarom ga je niet zelf op vakantie?" Door mijn pa. Echt doe eens realistisch. Daar bezit ik de zelfredzaamheid (nog) niet voor of ook maar de financiën wat op mijn leeftijd best wel voor schaamte zorgt. 🤷‍♀️ Maar daarnaast ben ik altijd overbeschermd geweest. 

Ik weet nauwelijks hoe het is om iets leuks te ondernemen buitenshuis en ben er nogal van vervreemd in mijn ogen. In plaats daarvan was ik mijn hele vakantie zowat op mezelf aangewezen qua vermaak op een doordeweekse week maar zelfs die motivatie weet ik amper op te brengen; ik game wat leuk is, maar beleef er niet echt plezier aan, ik lees niet meer zoveel als in mijn jongere jaren maar ondanks dat blijf ik wel boeken kopen maar weet ik moeilijk uit de sleur te komen. Ik zou zó graag wat meer buitenshuis willen doen, en dan niet in mijn eentje of met mijn ouders maar met mensen van de leeftijdscategorie 20-25 jaar, 26, 27, 28, een beetje dezelfde interesses of juist ietwat anders maakt mij ook niks uit. Je hebt geen idee hoe graag ik dit wil.

Het enige wat mij nog een gevoel van plezier geeft en afleiding is Dungeons & Dragons en wellicht Good Omens en daar ben ik blij om. Maar ja, Good Omens is dan ook een van mijn comfort series. Moet alleen het boek verder oppakken. 

Al het andere kan gezien worden als een brok jaloezie, maar in mijn beleving voelt het toch echt alsof ik de laatste tijd niet gezien of ook maar gehoord wordt door mijn ouders omdat alles waar ze het de laatste tijd over hebben zijn mijn broer en zus.

Ik schiet dan ook vol wanneer ik dit typ wat echt toppie is maar dan niet. 😔

Ik wilde dit even kwijt, van me afschrijven, maar of het voor een beter gevoel zorgt is een tweede.

Geen wonder dat ik zo vaak last heb van existentiële crisis / midlifecrisis en zo brak slaap de laatste tijd. Kan ook te maken hebben met stress, druk op mijn schouders, ik weet het niet. 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

8 reacties

Reputatie 3
Badge +4

Hey @The Ineffable Bookworm!

 

Ik herken wat je schrijft. Mijn situatie is misschien wat anders, maar het vergeleken worden met je (jongere) broers of zussen is echt heel stom en voor niemand goed of nuttig.

En zo’n opmerking, ugh! Mij frustreert het vooral als mijn ouders zo’n zogenaamd grappige opmerking maken. Alsof ik voor mijn lol nog thuis woon en het zelf niet graag anders zou zien.

 

Ik ben nieuwsgierig! Wat zijn je ambities en toekomstplannen? Ik las in een ander topic dat misschien van plan bent de PABO te gaan doen, is dat nog steeds onderdeel van je plan?

 

Kwa contact heb ik zelf ook gemerkt dat het heel lastig kan zijn zeker als je niet meer studeert en je ook niet echt in de zelfde levensfase zit als je collega’s. Ik heb al gezien dat je hier op de community hard op zoek bent naar mensen met dezelfde interesses en ik hoop dat daar iets voor je uitkomt. Mij heeft de online-groep van join-us me toen heel erg geholpen, het is misschien niet gelijk het fysieke contact, maar het was voor mij in ieder geval de eerste stap naar weer in contact komen met leeftijdsgenoten. En anders misschien de discord groep een keertje joinen? Ook daar kun je in ieder geval in contact komen met leeftijdsgenoten.

 

Ik hoop in ieder geval dat het schrijven je een beetje ruimte heeft gegeven en hopelijk kan ik je met deze reactie een beetje het gevoel geven dat je in ieder geval niet de enige bent die zich soms zo voelt.

 

Groetjes,

Visje

Reputatie 1
Badge

Helaas herken ik het gevoel

Ik kom zelf uit een groot gezin waar ik de jongste ben

En mijn moeder vergeleek ons best vaak op die manier

Zeer frustrerend

Wat bij mij heel goed hielp was dat ik een keer boos genoeg werd er op en letterlijk zei dat ze op moest houden met dat eeuwige vergelijken, dat hielp niet permenent maar wel genoeg jaren wat me de tijd gaf uit huis te gaan

 

Dingen buiten huis ondernemen herken ik ook wel heel goed

Door mijn stornissen en handicapen is dat altijd al lastig geweest en vervolgens word ik soms door vrienden letterlijk gedwongen het huis uit te komen

En vervolgens raak je in zoon sleur en ga je maar gamen of iets om de tijd te verdrijven

Wat daar op werkt weet ik helaas niet loop daar al paar jaar tegen aan 

Reputatie 3
Badge +3

Misschien werkt dit niet motiverend maar weet dat je niet de enigste bent, het is moeilijk vooral als het over je eigen familie gaat, je bent er niet mee eens over hoe hun in het leven staan en daarbij eigenlijk jou keuzes voorkauwen terwijl je de behoefte hebt in steun en niet verteld te worden wat goed en slecht is volgens hun.

in mijn situatie heb ik er best vaak last van met me moeder, ik hou nog steeds van haar en doe me best om te zijn wat ze van me verwacht maar ik merk dat mijn eigen behoeftes in strijd zijn met wat me moeder wilt en dat zorgt voor stress, ik weet niet meer hoe ik er mee om moet gaan, ik raak ook vervreemd als ik mensen zie die het allemaal voor elkaar hebben op hun eigen manier en tempo en daarbij steun krijgen van familie. Maar ik weet ook dat er meerdere zijn en probeer daarmee ook het tussen me oren te veranderen en het beter aan te pakken, want zoals ik zei ik hou van me moeder en wil haar ook niet teleurstellen, dus daarbij is het moeilijk een kant te kiezen en wil ik dat beide ik en me moeder blij zijn met de uitkomst. Ik ben ook nog lerende als 21 jarige en ik weet niet hoe oud jij bent maar met tijd zal meer duidelijk worden en je zal je weg erdoorheen vinden om de toekomst te creëren waar jij trots op kan zijn, het kost tijd, energie en soms zal je het gevoel hebben dat je nog steeds op hetzelfde plek zit en niet verder bent gekomen maar onbewust zal je je omgeving creëren net zoals je iemand ouder ziet worden, als je ouder wordt heb je het zelf niet door maar maar als je iemand jaren niet ziet zal de verandering groot zijn, zo werkt dat ook in deze situatie. Het is goed om erover te hebben want zo wordt je bewust van wat er speelt, het 1 kan niet zonder het ander, zonder je problemen te bespreken kan je ook geen oplossingen bespreken. Ik hoop dat je na een paar jaar hierop terugkijkt en ziet hoe veel er is veranderd in je leven. 

Reputatie 7
Badge +11

Hey @The Ineffable Bookworm!

 

Ik herken wat je schrijft. Mijn situatie is misschien wat anders, maar het vergeleken worden met je (jongere) broers of zussen is echt heel stom en voor niemand goed of nuttig.

En zo’n opmerking, ugh! Mij frustreert het vooral als mijn ouders zo’n zogenaamd grappige opmerking maken. Alsof ik voor mijn lol nog thuis woon en het zelf niet graag anders zou zien.

 

Ik ben nieuwsgierig! Wat zijn je ambities en toekomstplannen? Ik las in een ander topic dat misschien van plan bent de PABO te gaan doen, is dat nog steeds onderdeel van je plan?

 

Kwa contact heb ik zelf ook gemerkt dat het heel lastig kan zijn zeker als je niet meer studeert en je ook niet echt in de zelfde levensfase zit als je collega’s. Ik heb al gezien dat je hier op de community hard op zoek bent naar mensen met dezelfde interesses en ik hoop dat daar iets voor je uitkomt. Mij heeft de online-groep van join-us me toen heel erg geholpen, het is misschien niet gelijk het fysieke contact, maar het was voor mij in ieder geval de eerste stap naar weer in contact komen met leeftijdsgenoten. En anders misschien de discord groep een keertje joinen? Ook daar kun je in ieder geval in contact komen met leeftijdsgenoten.

 

Ik hoop in ieder geval dat het schrijven je een beetje ruimte heeft gegeven en hopelijk kan ik je met deze reactie een beetje het gevoel geven dat je in ieder geval niet de enige bent die zich soms zo voelt.

 

Groetjes,

Visje

Hey @Visje,

Ik vind het prettig te lezen dat je daar ook zo over denkt, het hele vergeleken worden met (jongere) broers/zussen. Het haalt de andere broer/zus alleen maar een soort van naar beneden en is schadelijk voor het zelfvertrouwen. Ouders staan hier wellicht anders in maar naar mijn beleving zorgt het vanbinnen voor veel emotie, frustratie, gevoel van onmacht, neerslachtigheid, verdriet. Ik vind het bloedirritant en vervelend dat ik daar niet mijn mond over open durf te trekken (ook omdat ik nogal direct uit de hoek kan komen en zeg waar het op staat. Ik neem wat dat betreft niet echt een blad voor mijn mond)

Ja die opmerking van mijn pa voornamelijk kon ik slecht tegen. Mijn avondeten voelde op dat moment echt als een grote brok in mijn keel en ik had dan ook moeite met slikken. Ik snap niet dat ze zich afvroegen waarom ik keek zoals ik keek. Bij mij idem dito. Ik woon momenteel ook niet voor de lol thuis en zou ook niet graag zien dat de dingen anders gaan. Het liefst wil ik zo snel mogelijk op eigen benen staan en gaan en staan waar ik wil maar constant heb ik het gevoel alsof mijn leven iedere keer wéér op pauze staat en ik wordt daar gewoon zo ontzettend moe van.

Sowieso eerst meer gaan werken (wat lekker stroef gaat ondanks mijn stage en werkervaring want ik wordt nog altijd veelal afgewezen, familie naast het solliciteren ook al een jaar ingeschakeld voor hulp hierbij... Zo vermoeiend).

Dat ik destijds PABO wilde gaan doen heb ik inmiddels geschrapt uit mijn toekomstplan, wat ik nu heb uitgeschreven in Word. Ik wil nu, als mijn eerstvolgende, hopelijk dan permanente baan mij dit biedt, vanuit Onderwijsassistent doorgroeien naar Leraarondersteuner (post - MBO variant of de HBO variant; moet zodra dit kan goed nagaan welke versie ik wil doen). Dit is een niveau hoger dan de standaard onderwijsassistent, ik krijg meer privileges binnen mijn ondersteuning aan de leerkracht en het verdient beter. Vanuit daar wil ik dan doorgroeien tot Engels docent Tweedegraads en daar hou ik het dan zeer waarschijnlijk bij.

Een andere optie zou zijn een combinatiefunctie onderwijsassistent + BSO erbij en vanuit daar naar Leraarondersteuner en tenslotte Tweedegraads Engels docent. Maar dat lijkt me gekkenwerk. Het mooiste zou zijn een BBL opleiding tot Leraarondersteuner, oftewel werkend leren maar ik weet niet of zulke varianten van die opleiding bestaan. Dat zou ik moeten doorspitten.

Verder natuurlijk hopen dat ik ooit op mezelf kan gaan wonen in deze heerlijke maatschappij met hun top woningnood, inflatie, etc. Kan zomaar zijn dat ik naast mijn jongere zus uiteindelijk ook besluit om in het buitenland te gaan wonen als er hier geen toekomst meer voor mij ligt. Na hele goede afweging natuurlijk.

Daarnaast sparen voor een autorijbewijs als het in mijn geval überhaupt ooit nog van rijden gaat komen. Mijn pa heeft letterlijk gezegd "zodra jij aan de beurt bent doe je drie praktijklessen. Wordt het niks, dan wordt het niks." Dit in verband met persoonlijke belemmeringen die mij al mijn hele leven in de weg zitten en het feit dat ik drie keer niks aan verkeersinzicht in mij heb omdat ik al jaren niet meer fiets als gevolg van straal uitgelachen worden door medefietsers vanwege de fiets die ik had en dus constant en volledig afhankelijk ben van OV waar ik mij meer dan af en toe zwaar aan kan irriteren.

Dat dus. Op werk voel ik mij zo goed als onzichtbaar en naast de weinige uren, het niet kunnen verlengen van mijn contract of meerdere uren kunnen bieden helpt dit niet bepaald mee aan mijn werkplezier en daar loop ik toch echt al een aantal maanden tegenaan. Dat en de lage productiviteit door de weinige uren. Om nog maar te zwijgen over mijn jobcoaches, die mij horen te helpen maar mij proberen te koppelen aan banen waar ik niet een aantal jaren voor heb gestudeerd met bloed, zweet, stress en letterlijke tranen en waar mijn pa elke keer van zegt "ze moeten ophouden met die onzin"

De enige redenen waarom ik überhaupt nog naar mijn huidige baan ga zijn het contact met de leerlingen, ondanks de grote hoeveelheid gedragsproblemen die daar heersen, de ervaring die ik kan opdoen en het schamele salaris dat ik als jonge, pas een jaar afgestudeerde onderwijsassistent verdien. Ik hoop het ook. Wellicht dat ik een online groep een keer moet proberen na de fysieke waar ik momenteel bij zit. Het is een gezellige groep daar niet van, maar de meeste deelnemers zijn toch even wat aan de heel wat jongere kant dan ik ben en veel studeren nog, of werken. Ik heb met hooguit twee, drie deelnemers enige sociale klik, maar ja, zij zijn dan ook alle drie van mijn leeftijd of zitten er dichtbij in de buurt. Helaas spreken we buiten de fysieke groep niet veel af lijkt het.

Dankjewel voor de suggestie. De community Discordserver heb ik al een keer uitgeprobeerd. In het begin vond ik het nog best leuk met de movienights en het gamen bijvoorbeeld. Maar tijdens de gesprekken werd er of heel weinig/niet met mij gepraat, of er werd over mij heen gepraat (laatste is nogal logisch). Dus droop ik uiteindelijk af en stapte ik uit de community server. Sindsdien zit ik er niet meer in en gebruik ik de Discord die ik had opgezet voor de community server alleen nog maar voor of om apart met community leden te praten of voor mijn Nederlandse Dungeons & Dragons groepje waarmee ik in contact ben geraakt via de community en al een aantal maanden Dungeons & Dragons mee speel.

Een beetje en dankjewel. Het is fijn te horen dat ik hier niet alleen in ben.

 

Reputatie 7
Badge +11

Helaas herken ik het gevoel

Ik kom zelf uit een groot gezin waar ik de jongste ben

En mijn moeder vergeleek ons best vaak op die manier

Zeer frustrerend

Wat bij mij heel goed hielp was dat ik een keer boos genoeg werd er op en letterlijk zei dat ze op moest houden met dat eeuwige vergelijken, dat hielp niet permenent maar wel genoeg jaren wat me de tijd gaf uit huis te gaan

 

Dingen buiten huis ondernemen herken ik ook wel heel goed

Door mijn stornissen en handicapen is dat altijd al lastig geweest en vervolgens word ik soms door vrienden letterlijk gedwongen het huis uit te komen

En vervolgens raak je in zoon sleur en ga je maar gamen of iets om de tijd te verdrijven

Wat daar op werkt weet ik helaas niet loop daar al paar jaar tegen aan 

@Avery-aislinn 

Dat is inderdaad vervelend en zeer frustrerend. 

Mijn gezin is ook vrij groot en jammer maar helaas ben ik dus de oudste. Bij mij zijn het beide ouders die mij lopen te vergelijken zo nu en dan zoals je in bovenstaand topic kunt lezen. Wanneer ze dat doen heb ik gewoon zin mij op emotioneel vlak volledig terug te trekken en af te sluiten omdat ik mij, voor mijn gevoel dan op momenten mij echt onbegrepen voel door mijn ouders. Enige manier waarop ik zoiets kwijt kan is of door mijn gevoel op uit te schrijven/ op papier te zetten zoals een dagboek of door een luisterend oor te hebben.

Kan ik ook proberen maar denk dat mijn pa daar niet al te blij mee gaat zijn. Nog niet zo heel lang geleden heb ik een lunch gehad met mijn moeder en haar voorzichtig verteld dat ik jaloers ben richting mijn broer en zus, dat mijn gevoel voornamelijk een groot gemis is dat zij bijvoorbeeld wel leuke dingen ondernemen, een goede (bij)baan hebben en nog studeren. Lijkt wel of ze het zogenaamde perfecte leven hebben. Wat onmogelijk en onrealistisch is, maar dan nog.

Als ik dan naar mezelf kijk zie ik alleen maar: afgestudeerd, niet heel veel sociaal contact, niet veel buitenshuis, beste school/middelbare schoolvriendin heeft me laten vallen out of nowhere en praat al 3 jaar niet meer met mij; wil dat trouwens ook niet meer kijkend naar hoeveel moeite en tijd het me heeft gekost om die vriendschap te onderhouden, jongste op werk/andere levensfase, geen rijbewijs; weet ook überhaupt niet of ik dat ooit ga halen, nog geen financiële zekerheid voor de nabije toekomst, geen eigen huis, weinig zelfstandigheid... De lijst is lang. Ik voel bijna constant alsof ik gewoon tekortschiet op veel punten.

Ik herken dit zo erg. Sociaal contact is al lastig als je kampt met eenzaamheid, laat staan eenzaamheid én ook nog een beperking er bovenop ook. Nagekeken of nageroepen worden omdat je een beperking hebt en sommige mensen uit ontwetendheid niet weten hoe gepast en respectvol te reageren, dus kiezen ze maar voor zo'n aanpak... Daarnaast kan het je ook nog onzeker maken wat voor een pijnlijke knauw kan zorgen.  Niet alleen qua zelfverzekerdheid, maar ook zelfvertrouwen, op emotioneel en sociaal vlak.

Ik zit constant op mijn kamer, ga alleen naar buiten voor werk. Lees wel en game, kijk naar series enzo maar dat kan ik altijd wel doen. Ikzelf heb ook een beperking (chronisch, mildste vorm gelukkig maar toch) die mij al mijn hele leven in de weg zit (en mij sterker maakt maar ondanks dat toch nog in de weg zit), al helemaal sinds mijn 6e, moment waarop ik mij volledig sociaal terugtrok van mijn buurt. Ik heb mijn ouders om mij te dwingen het huis uit te komen maar ik ben vrij moeilijk over te halen. Tenzij iemand het woord "boeken" laat vallen, dan weet je me wel mee te krijgen of als ik ergens heenga in Nederland waar ik nog nooit ben geweest en ik kom erachter dat daar veel en grote boekwinkels zijn. Terrasje of bios kan ik ook voor wakker gemaakt worden, net zoals Dungeons & Dragons (heb helaas nog niet de kans gehad om dit fysiek te spelen, wel online).

Die sleur zit ik dus ook in. Lezen, gamen of iets. Maar motivatie laat op zich wachten.

Geeft niet, loop hier ook al lang tegenaan. Vond het al prettig genoeg dat je mij een luisterend oor bood en mij probeerde te voorzien van een helpend advies. Dankjewel 

Reputatie 1
Badge

@The Ineffable Bookworm

Net pas ontdekt hoe ik direct op iemand kan reageren :)

Ik vind het al heel knap dat je je moeder hebt gezecht over de jarloers gevoelens, die stap is voor heel al te hoog ik had het niet gekunt zonder boos te worden

Het emotuneel afsluiten herken ik wel dat is hoe ik me hele schooltijd heb doorlopen thuis, not fun

Bij mij ging het tot het punt dat ik thuis geen persoonlijkheid of niks toonde

Was dat kind dat alleen maar de slaapkamer uit kwam voor eten en school en zo voor de rest altijd achter een deur en bijna altijd gamen

Maar moet ik ook zeggen bij mij in huis speelde er wel meer en er is ook van beide kanten geen intensie om de band naar me ouders te repareren, en te te lezen is dat gelukig bij jou niet het geval

 

Haha je bent er dus zo eentje die elke boeken winkel in gaat

Ik heb dat alleen met luister boeken wegens dislectsie en slechte ogen

Wat voor soort boeken als ik dat mag vragen? (en je dat wilt vertellen natuurlijk)

 

Ik ben meer vrienden verloren dan ik nu heb

Toen ik uit de kast kwam dat ik niet hetro was gingen er een paar, nog een paar toen ik er achter kwam dat ik ik op gender gebeid niet helemaal standaart ben

En toen gingen er nog meer na mate me Depresie van die tijd erger werd

Dat creerde ook een makelijk slachtoffer voor pesten en dat joeg nog paar vrienden weg (gelukig was dat gedram maar voor paar jaar daarna vonden ze mij eng worden want ik ging minder emotsies tonen en werd heel Moeilijk in teschatten)

 

Het hebben van beperkingen kan heel vermoeiend zijn

En na mijn ervaring is het niet eens de beperking zelf daar leer je vaak wel mee omgaan

Maar andere mensen zijn er zo irritant mee, allemaal vragen als "wat is er gebeurd, mag ik weten wat je hebt, je bent nog zo jong, heb je dit geprobeerd, een random persoon die ik direct of indirect ken heeft dat ook"

En enige wat ik altijd denk is "nee ga weg, laat me met rust"

Ik vind naar de winkel gaan al niks en dan hoef ik niet 20 maal allemaal vragen te hebben

Aan de andere kant ik vind het ook best grappig dat ik genoeg diagnoses heb dat het als bingo voelt :)

Beetje van "oh dit werkt vandaag niet is het stornis a of stornis b, het is stornis f" kan er wel om lachen (ik kan letterlijk om alles lachen )

 

Dungeons & Dragons heb ik geen ervaring mee

Wel intresse er in maar nooit geprobeerd (kans niet gehad) en ik weet er eerlijk gezecht ook zo goed als niks over alleen exstreem opervlakig :)

 

Als je meer kwijt moet of weer luisterend oor wilt hebben laat maar horen

Dan pak ik een goede kop thee er bij en ga ik op de bank zitten want je klinkt als een gezellig persoon :) mij verveel je niet snel

Reputatie 3
Badge +4

Hey @The Ineffable Bookworm ,

 

Ik lees in ieder geval mooie plannen waar je naartoe wil. Waar ik gelijk aan moest denken, aangezien je geloof ik best iets meer wil werken, is het niet een optie om iets van huiswerkbegeleiding te gaan doen? Al lees ik ook wel dat je je niet altijd zo goed voelt, dus ik weet niet of dat haalbaar is? Heb je wel hulp bij die dingen?

 

En wat supergoed en leuk dat je al bij de offline groep je hebt aangesloten! En ik zou eigenlijk willen zeggen, als je dat durft, gooi het is in de groep, misschien zijn er wel meer die eigenlijk vaker zouden willen afspreken. En ik vind het echt jammer dat dat je laatste ervaring op de community Discordserver is geweest. Want ja het kan wat chaotisch zijn, maar het zou niet logisch mogen zijn dat je niet gehoord wordt.

Reputatie 7
Badge +11

Hey @The Ineffable Bookworm ,

 

Ik lees in ieder geval mooie plannen waar je naartoe wil. Waar ik gelijk aan moest denken, aangezien je geloof ik best iets meer wil werken, is het niet een optie om iets van huiswerkbegeleiding te gaan doen? Al lees ik ook wel dat je je niet altijd zo goed voelt, dus ik weet niet of dat haalbaar is? Heb je wel hulp bij die dingen?

 

En wat supergoed en leuk dat je al bij de offline groep je hebt aangesloten! En ik zou eigenlijk willen zeggen, als je dat durft, gooi het is in de groep, misschien zijn er wel meer die eigenlijk vaker zouden willen afspreken. En ik vind het echt jammer dat dat je laatste ervaring op de community Discordserver is geweest. Want ja het kan wat chaotisch zijn, maar het zou niet logisch mogen zijn dat je niet gehoord wordt.

Inmiddels heb ik een toekomstplan opgesteld en naar mijn pa doorgestuurd betreft Leraarondersteuner en Tweedegraads Engels docent. Zei die vandaag tegen mij dat ik "de lat niet te hoog moet leggen". Heb al eens de droom van biologisch laborant moeten laten vallen omdat ik gewoon bagger ben betreft rekenen en geen natuurkunde en scheikunde bezit. Dus zei ik tegen hem dat ik ook gewoon kon doorwerken en doorsparen voor Engels docent die met MBO 4 te doen is qua toelatingseisen naast het kunnen beheersen van B1 niveau Engels (zelf zit ik op C1/C2 en heb het mezelf volledig aangeleerd) want ik weiger die studie en uiteindelijke droombaan op te geven. Daarnaast ook omdat, ook al is OA leuk, ik zie het mezelf geen jaren doen, echt niet. Het is niet echt iets voor mij om meerdere vakken uit te leggen (met name rekenen, aardrijkskunde). Ik wil voor de klas kunnen staan en mijn passie voor de Engelse taal met leerlingen/studenten kunnen delen en mij daar specifiek op richten. Dat is het enige waar ik écht gelukkig van zal gaan worden in de nabije toekomst.

Dan was Leraarondersteuner nog een optie maar ik heb héél duidelijk aangegeven dat ik weiger de PABO variant te willen doen, ook vanwege het keuzevakkenpakket wat ik op mijn OA studie had gekozen destijds wat toch echt gericht is op HBO. Zou dolgraag de HBO variant willen doen maar heb geen idee waar je die studie kan volgen of hoe duur het is, de duur ervan.

Grappig dat je huiswerkbegeleiding benoemd. Tijdens mijn laatste stage was ik hiervoor benaderd op LinkedIn. Reageerde erop maar kreeg vervolgens niks terug als antwoord. Ook is het zo dat huiswerkbegeleiding overal is en ik dus in de meeste gevallen een auto nodig heb, wat ik niet heb samen met een rijbewijs. Kijkend naar mezelf denk ik dat die kans ook klein gaat zijn.

Ik heb niet echt hulp bij die dingen. 

Ik kan het proberen maar dat weet ik niet. Daarnaast verdien ik (nog) niet heel erg veel dus hele frequente leuke dingen doen zit er helaas niet tussen, ook omdat ik me voor mijn doen helemaal scheel betaal aan mijn telefoon en OV, al helemaal met de inflatie nu. Maar hooguit drie mensen zitten heel dicht bij mijn eigen leeftijd in die fysieke groep. Twee, drie hebben echt de moeite genomen mij te leren kennen, de anderen niet echt.

Vind ik ook jammer, maar ja wat doe je eraan? Kan er moeilijk over klagen. Heb weleens overwogen terug te keren naar de Discordserver maar dan vraag ik me wel af of dat nog nut gaat hebben kijkend naar hoe mijn ervaring daarop was.