Skip to main content

Wel vrienden, toch alleen

  • 24 June 2024
  • 7 reacties
  • 234 × bekeken

Hey allemaal, ik heb een vraag / probleem waar ik mee zit, en ik begn gewoon benieuwd of anderen hier ook mee zitten.

 

Zoals de titel al aangeeft: ik heb wel degelijk vrienden, toch voel ik me vaak alleen. Het voelt een beetje stom en verwend om dat te zeggen, want ik besef dat veel mensen moeite hebben om vrienden te maken en dat het is dus best een luxe is dat ik ze wel heb. Toch gaat dat gevoel van alleen zijn niet echt weg.

Ik denk dat het komt omdat ik veel dingen voor mezelf houd. Soms ben ik in sociale kringen waar iedereen zich helemaal openstelt, en ik houd dan veel geheim. Daarnaast zijn veel vriendschappen in groepen, wat leuk is, maar ook lastig, omdat ik soms het gevoel mis dat ik echt één op één met iemand kan connecten. Ook doe ik veel dingen alleen, omdat ik gewoon niet weet wie ik mee moet vragen. Soms heb ik vrij specifieke interesses namelijk.

Wat ook meespeelt is dat het allemaal vriendschappen zijn en ik het hebben van iets romantisch / een relatie mis.

 

Ben benieuwd of anderen met hetzelfde zitten, voel je vrij om je gedachten te delen.

7 reacties

Reputatie 1
Badge +2

Hoi, 

Ik heb vooral op m"n werk dat ik met collega's wel kan praten, maar dingen ondernemen mis ik wel.

Reputatie 1
Badge +2

Hey,

De keren dat ik met een vriendengroep heb gezeten heb ik nooit echt het gevoel gehad dat ik "er bij" hoor. Ik connect ook liever 1 op 1 of een klein groepje waar iedereen dezelfde interesses heeft.

Bij mij is het vaak ook het probleem dat het dan van een kant moet afkomen. En na een tijdje geef je het op en duw je ze weg. Waardoor je je weer rot voelt.

 

Reputatie 4
Badge +6

Herkenbaar gevoel hoor! Het heeft inderdaad te maken met jezelf openstellen, tenminste dat is hoe ik het herken. Ik merk bij mezelf dat wanneer ik me open op stel dat ik me veel beter bij iemand voel, maar ook lekkerder in mijn eigen vel zit.

Maar in een groeps context is dat inderdaad een stuk lastiger. Mijn advies is om te proberen meer 1 op 1 met mensen te ondernemen en dan de kwetsbaarheid wat meer op te zoeken, maar dat blijft natuurlijk lastig ^^ 

Reputatie 2
Badge

Het is denk ik goed om te weten dat er verschillende soorten connecties zijn (vriendschappen, liefdesrelaties, etc.) en binnen vriendschappen heb je ook weer verschillende soorten.

Uit je verhaal merk ik op dat je vooral (mijn termen) “oppervlakkige” vriendschappen hebt. Dat zijn vrienden waar je leuke dingen mee doet en elkaar verder op de oppervlakte kent. Lachen en leuke gesprekken, maar geen diepe gevoelens of geheimen.

Ik denk dat je behoefte hebt aan “intieme” vriendschappen en/of romantische liefdesrelaties (per definitie intiem). Intimiteit zoals Hannah Cuppen het beschrijft:

Echte intimiteit is de ontmoeting waar je kwetsbaar bent en waar alles van jezelf er mag zijn, waar je met je diepste menselijkheid welkom bent. - Hannah Cuppen

Gevoelsmatig lijk je daar al wat meer bewust van te worden. Je zegt zelf veel geheim te houden, dus het lijkt erop dat je moeite hebt om de mensen om je heen de kans te geven om je te accepteren zoals je bent.

Verder zeg je “beetje stom” en “verwend om dat te zeggen” - nergens voor nodig! Iedereen doorloopt zijn reis van persoonlijke ontwikkeling op zijn eigen tempo. De een is verder dan de ander en dat is helemaal ok - daar hoeft niemand zich voor te verontschuldigen. En hey, het lijkt erop dat je zelf op de ontdekking bent gekomen dat je eigen reis nog niet af is. ;) Hopelijk heb je hier wat aan. Ik wens je in ieder geval veel sterkte en succes!

Reputatie 1
Badge +2

Hey,

De keren dat ik met een vriendengroep heb gezeten heb ik nooit echt het gevoel gehad dat ik "er bij" hoor. Ik connect ook liever 1 op 1 of een klein groepje waar iedereen dezelfde interesses heeft.

Bij mij is het vaak ook het probleem dat het dan van een kant moet afkomen. En na een tijdje geef je het op en duw je ze weg. Waardoor je je weer rot voelt.

 

Ja, dat heb ik heel vaak gehad. Zo ging ik eens bij een toneelgroepje en het was allemaal leuk en aardig, maar over bepaalde onderwerpen kon ik gewoon niet connecten. En na afloop een drankje doen waren er soms mensen heel aanwezig in het gesprek, en daar heb ik moeite mee. Dan houd ik me meer op de achtergrond. Toen ben ik er maar weer mee gestopt, hoewel ik het acteren zelf heel leuk vind.

Reputatie 1
Badge +2

Het is denk ik goed om te weten dat er verschillende soorten connecties zijn (vriendschappen, liefdesrelaties, etc.) en binnen vriendschappen heb je ook weer verschillende soorten.

Uit je verhaal merk ik op dat je vooral (mijn termen) “oppervlakkige” vriendschappen hebt. Dat zijn vrienden waar je leuke dingen mee doet en elkaar verder op de oppervlakte kent. Lachen en leuke gesprekken, maar geen diepe gevoelens of geheimen.

Ik denk dat je behoefte hebt aan “intieme” vriendschappen en/of romantische liefdesrelaties (per definitie intiem). Intimiteit zoals Hannah Cuppen het beschrijft:

Echte intimiteit is de ontmoeting waar je kwetsbaar bent en waar alles van jezelf er mag zijn, waar je met je diepste menselijkheid welkom bent. - Hannah Cuppen

Gevoelsmatig lijk je daar al wat meer bewust van te worden. Je zegt zelf veel geheim te houden, dus het lijkt erop dat je moeite hebt om de mensen om je heen de kans te geven om je te accepteren zoals je bent.

Verder zeg je “beetje stom” en “verwend om dat te zeggen” - nergens voor nodig! Iedereen doorloopt zijn reis van persoonlijke ontwikkeling op zijn eigen tempo. De een is verder dan de ander en dat is helemaal ok - daar hoeft niemand zich voor te verontschuldigen. En hey, het lijkt erop dat je zelf op de ontdekking bent gekomen dat je eigen reis nog niet af is. ;) Hopelijk heb je hier wat aan. Ik wens je in ieder geval veel sterkte en succes!

 

Ja, je hebt helemaal gelijk.Ik heb er wel een enkele, maar toch ben ik vaker degene die luistert i.p.v. degene die mij echt kan blootgeven. En laatst ben ik gekwetst door iemand met wie ik dacht iets romantisch te kunnen beginnen. Zij was daar echter niet naar op zoek maar stelde me wel heel persoonlijke vragen - dat vind ik dan lastig. Mijn diepste geheimen deel ik liever alleen met iemand met wie ik me heel intiem voel (bijvoorbeeld een partner).

Heel veel dank voor je mooie reactie, je analyse en je hoopvolle woorden. Dat waardeer ik enorm! 😊

Badge +2

Hey, ik zag je bericht en ik herken mij er wel in! Als je zin hebt om wat te praten laat mij maar weten. Groetjes Fleur

Reageer