Skip to main content

Verloren in de tijd..?

• May 24, 2026
  • 3 reacties
  • 53 × bekeken

Hopeloosje
Forum|alt.badge.img

⚠️ Kleine noot: dit onderwerp kan best diep gaan. Er is geen sprake van suïcidale gedachten en die gevoelens zijn ook niet aanwezig.

Hoi iedereen,

Misschien een gekke vraag, maar voelen jullie je weleens 'verloren' in de tijd? Het voelt nog maar zo kort geleden dat ik op school zat, de gekste dagen beleefde en zoveel plezier had. Ik had grote dromen en keek ontzettend positief naar de toekomst.

Maar nu ben ik 22, al jaren van school af, en voelt mijn leven soms... nutteloos.

Ik ben mentaal onwel geworden en zit inmiddels al drie jaar thuis. Ik krijg behandelingen, maar het leven is vooral saai geworden. Ik heb geen vrienden meer, woon op mezelf en heb naast familie eigenlijk niemand om me heen.

De 15-jarige versie van mij had gedacht dat ik nu gelukkig zou zijn met iemand, hard zou werken, misschien zelfs een kind zou hebben en zou bouwen aan het leven waar ik toen zo van droomde. Maar nu? Niets daarvan is uitgekomen.

Een deel daarvan komt ook door mezelf. In het verleden heb ik dingen gedaan waar ik niet trots op ben. Niets extreems, maar wel dingen waardoor ik mensen ben kwijtgeraakt. Ik heb de afgelopen jaren hard aan mezelf gewerkt en als het kon, zou ik tegen iedereen sorry zeggen tegen wie ik niet de persoon ben geweest die ik had moeten zijn. Spijt komt vaak pas achteraf.

Elke dag sta ik op voor mijn lieve kitten. Ik heb haar nu een paar weken en ze helpt me echt door de dag heen. Hoe fijn dat ook is, ik mis toch mensen om me heen. Vriendschap, liefde en alles wat daarbij hoort.

Mijn leven voelt alsof het vastloopt en ondanks alle hulp zie ik het vaak somber in. Soms heb ik het gevoel dat ik mensen mis die ik nooit heb gekend.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?

3 reacties

Rob.B
Forum|alt.badge.img
  • Socializer
  • May 24, 2026

Hoi Hopeloosje,

Voor het gevoel van eenzaamheid zit je hier op de juiste plek. Op je verhaal zijn meerdere ingangspunten om het over te hebben maar ik denk veel liever oplossingsgericht. 

Je geeft aan al 3 jaar thuis te zitten, daardoor dalen je sociale connecties enorm, zeker met leeftijdsgenoten die in overvloed waren op school/studie en nu opeens lastig te vinden zijn. 

Toen ik na school een tijdje thuis zat merkte ik ook dat het wereldje veel kleiner werd (en ik woonde niet op mijzelf). Omdat ik het lastig vond om echt passend werk te zoeken ben ik naar een uitzendbureau gegaan, maar je kan wellicht ook ergens vrijwilligerswerk doen. Dan merk je dat je (ondanks het werk is) toch zeer opbloeit van alle sociale contacten.

Daarnaast heb ik mij ingeschreven voor een jongerenvakantie waar ik 2 weken intensief contact had met leeftijdsgenoten (je leeftijd, 22, past echt perfect in die categorie en de zomer vakantieperiode komt er al weer aan, dit moet echter financieel wel haalbaar zijn).

Later heb ik mij bij een fysieke groep van join us aangemeld voor contact met leeftijdsgenoten in de buurt. Inmiddels bijna 1,5 jaar als ervaringsvrijwilliger bij deze groep bezig waar ik nog steeds veel positiviteit uit haal.

conclusie: ik zou je adviseren om via een stap dat voor jou passend is in contact te komen met andere mensen (liefst leeftijdsgenoten, maar stel dat het je leuk lijkt om naar een bejaardentehuis te gaan dan zou dat wellicht ook kunnen, genoeg mensen die daar graag met je willen praten). 

Als mens zijn wij toch ‘groepsdieren’ en halen wij energie uit het omgaan met elkaar. Hopelijk kun je aan het eind van de zomer tegen jezelf zeggen dat je wat stappen hebt geprobeerd en in de beste situatie dat deze stappen je extra levensvreugde hebben opgeleverd.

Groette,

Rob

Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • May 24, 2026

Knap dat je dit zo verteld. Mooi bericht ook, ik stuur je een privé :)

Forum|alt.badge.img+3

Ik snap je helemaal hoor soms heeft het leven alleen maar problemen