Skip to main content

ventileren over vrienden maken

• May 21, 2025
  • 8 reacties
  • 228 × bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Ik vind best wel lastig om vrienden te maken, misschien ben ik ouderwets maar ik verwacht regelmatige contact, en goed contact met mensen, van beide kanten interesse, maar ik maak gewoon heel veel mee dat heel erg eenzijdig is, of dat iemand pas weken later reageert, kijk ik weet niet wat deze persoon doet, maar ik vind gewoon dat voor een langere termijn vriendschap, je wel grenzen en duidelijk communicatie moet zijn. 

zelfs op discord is het zelfde. 
ik wou alleen even dit ventileren 

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

8 reacties

The Ineffable Bookworm
Forum|alt.badge.img+12

Ik vind je anders niet ouderwets!

Of het nou om de stappen richting vriendschap gaat of een al langere vriendschap; men zou gewoon moeten kunnen verwachten dat er regelmatig contact is vanuit beide kanten en dat er wederzijdse interesse is, anders kan je het net zo goed afkappen.

Tuurlijk mensen kunnen druk zijn of er is iets gebeurd waardoor ze wat later reageren, maar dan is het wel zo netjes dat in ieder geval te laten weten in grote lijnen. Daarnaast speelt sociale media hier ook een beetje een rol in denk ik zo. Sommige mensen lijken gewoon te vergeten hoe we ouderwets vriendschappen aangaan en behouden. Tegenwoordig is de samenleving ook steeds individualistischer aan het worden heb ik het gevoel.

Ikzelf heb meegemaakt hoe ik ontzettend hard moest trekken aan de vriendschap met mijn toenmalige '’beste'’ vriendin zodra ik naar college ging een aantal jaar geleden. Ik vroeg regelmatig hoe het met haar ging en of we wat konden afspreken, maar ze gaf niet echt thuis. Was dit op een gegeven moment zo zat dat ik de vriendschap maar stilletjes aan heb laten doodbloeden, want ik trok eigenlijk constant aan een dood paard.

Daarna ging ik door een rouwproces als het ware want tja diegene en ik waren al lang bevriend en ik vind het nog altijd jammer dat de vriendschap zo heeft moeten eindigen. Zij zelf deed ook geen moeite om even een bericht te sturen zodra ik de stekker uit de vriendschap trok. Dat zegt al genoeg lijkt mij.

Ik ben best bereid veel moeite te doen voor vriendschappen, maar dan wel op de voorwaarden dat het ook echt van twee kanten komt, anders ben ik er best gauw klaar mee om eerlijk te zijn, want ik ga niet veel moeite doen als de ander dat ook niet doet.

Kan best wat hebben en ben geduldig maar eenzijdig contact en het gevoel hebben constant aan een vriendschap te moeten trekken kan ik zo ontzettend slecht tegen. Dus ik begrijp je standpunt over het lastig vrienden kunnen maken en  het gevoel van eenzijdig contact enorm. Het is een feit dat wereld van vriendschap is een steeds lastig wordende wereld is, vooral aangezien we in een digitaal tijdperk leven.

Ikzelf heb ook moeite hiermee, daarnaast kom ik nauwelijks tot niet de deur uit, mits het voor werk is of iemand mij zo weet te motiveren dat ik uiteindelijk wel de deur uitga.

Annemarie
Forum|alt.badge.img+7
  • Hero
  • May 22, 2025

Hallo Selma, 

Je bent zeker niet ouderwets, het is denk ik wel iets voor en van alle generaties die wederzijdse interesses en regelmatig contact verwachten. Er zijn natuurlijk wel redenen waarom iemand bijvoorbeeld minder reageert/contact zoekt, heeft het druk, persoonlijke redenen, noem het maar op. Het is wel belangrijk en net zo netjes dat er hierover gecommuniceerd wordt, zodat er minder miscommunicatie is en (eventueel) meer begrip, vertrouwen en duidelijkheid. En natuurlijk hoeft er niet altijd in detail getreden te worden waarom iets wel of niet gebeurd.

Ik begrijp je standpunt heel goed en sluit me zeker hierbij aan. Ik vind het goed dat je dit uitspreekt. 

Forum|alt.badge.img
  • Supercharger
  • May 22, 2025

Ik voel precies hetzelfde hierover. Het is lastig om een goede vriendschap te vormen wanneer het zo eenzijdig is en/of wetende dat de ander op ieder moment plotseling kan verdwijnen.

Dit merk ik ook in onze taalgebruik. Het mooie aan taal is dat het een weerspiegeling is wat er (destijds) in de maatschappij speelt. Tegenwoordig hebben wij de nieuwe term “ghosting”: het plots negeren van iemand. Het speelt blijkbaar zoveel dat we er een woord voor hebben uitgevonden, en het lijkt erop dat we het steeds normaler vinden.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Supercharger
  • May 22, 2025

Als jullie interesse hebben voor een gesprek zouden jullie me dm willen sturen? 

plingo
Forum|alt.badge.img+4
  • Supercharger
  • June 24, 2025

hi, yeah. klopt wel. uiteindelijk reageren mensen gewoon weinig tot niet.

Ik heb zelf alleen ook geen idee waar ik nieuwe mensen kan ontmoeten, dus ik probeer deze site maar ;w;

• July 21, 2025

Beste Selma,

Heel herkenbaar! Ik vind het zelf heel lastig om aansluiting te vinden bij mensen in mijn omgeving. Weet in ieder geval dat je niet alleen bent in je gevoel.

Groetjes,

Anneloes

Forum|alt.badge.img+2
  • Contributer
  • July 22, 2025

Hey Selma,

Zoals de meeste reacties hier zeggen, het is voor veel herkenbaar en het is echt niet ouderwets om van beide kanten regelmatig contact te hebben om vrienden te maken/vriendschappen in stand te houden, sterker nog, het is de basis in vriendschap.

Ik heb hier helaas ook ervaring mee en zelf ben ik dan degene die wel het voortouw neemt in contact maken en dat het dan in het begin wat contact is met iemand, maar dat het dan heel snel verwaterd of zoals een andere reactie al zei dat er opeens geghost wordt wat helaas wel een ding is tegenwoordig. Ik heb het ook meegemaakt dat een contact wel tot 1 keer afspreken heeft gelijdt en daarna dat er weinig tot geen contact meer is. 

Daarnaast is het wel zo dat er wel een klik moet zitten tussen mensen en als die er niet is, dan houdt het al snel op in de meeste gevallen. Eigenlijk moet je een vriendschap een beetje vergelijken met een relatie, als het te eenzijdig wordt of je moet eraan trekken of er zit gewoon te veel verschillen tussen persoonlijkheid/interesses/levensstijl, is het dan nog wel leuk of de moeite waard om een vriendschap aan te houden.

Een ex-collega waar ik heel goed mee kon optrekken heeft eens mij een goed advies gegeven; Vrienden maak je niet alleen, je kiest jouw vrienden. Dit heeft mij, ondanks dat ik geen vrienden op dit moment heb, veel geholpen om mijn zelfvertrouwen een boost te geven en de hoop niet op te geven. Eens ontmoet je of kom je iemand, bijv. op dit forum, tegen waarbij het wel klikt alleen moet je het soms de tijd geven.  

Forum|alt.badge.img+3
  • Supercharger
  • July 24, 2025

Als dat ouderwets is, dan zijn moderne connecties best leeg en zonder oprechte connectie… wat helaas misschien niet al te ver is van de waarheid. Het is makkelijker geworden voor de mens om continu afleiding te zoeken en geen gevoelens te hoeven verwerken met het constant scrollen of dergelijke :/