Skip to main content

toxic vriendschap of eenzaamheid?

• January 29, 2026
  • 4 reacties
  • 57 × bekeken

Forum|alt.badge.img

Wat zouden jullie kiezen? Een vriendschap met iemand behouden ookal kan die persoon mensen heel makkelijk pijn doen of je ineens laten vallen.

Het gaat om een vriendschap van 10 jaar en we waren heel close. We grapte altijd dat we familie waren omdat we zovaak bij elkaar thuis waren. Ze deed mensen weleens pijn maar dat was buiten de vriendengroep. Nu na 10 jaar doet ze het ook in de groep waardoor ze er nu uit is. Maar omdat het een klein groepje is, is de groep ook uit elkaar. Deze groep was echt heel hecht en heeft zoveel leuke dingen meegemaakt. Iedereen mist de groep maar nu is de vraag gaan we terug naar het oude of gaan we wat nieuws opbouwen?

Nieuwe hechte vrienden maken is nog niet zo makkelijk. Mensen waar je evt comfortabel bij bent. Hecht worden met iemand duurt altijd wel een flinke tijd. Ik mis de vriendengroep zo erg dat mijn hele leven eronder leidt. Ik weet dat die persoon het ook mist en mij als vriendin wilt houden. Maar ik weet niet of ik dat wel wil. 

Misschien dat ik voor nu ff contact hou zodat ik minder eenzaam ben. Maar ik denk dat ik haar dan niet meer los kan laten. Want dat kan ik nu al niet. Dus ik ben bang om weer close te worden en dat ze me pijn doet.

4 reacties

Bevrorende
Forum|alt.badge.img+7
  • Master
  • January 29, 2026

Beste ​@Daphne404,

Vervelend om te horen dat je in een toxic vriendschap zat, ik zelf zat er ook in en het beste werkt het om juist eroverheen te stappen door bijvoorbeeld erover te praten met je ouders/verzorgers.

Forum|alt.badge.img+3

Hey ​@Daphne404,
een toxic relatie/vriendschap/band is altijd zwaar. al je al 10 jaar een vriendschap met iemand hebt kan ik me voorstellen dat je dat niet zo snel wil laten gaan. Ik zou je aanraden om het gesprek aan te gaan (eventueel met iemand erbij die je vertrouwd) Dan kun je kijken of het misschien mogelijk is om het te helen/gezond te maken. Als dat niet mogelijk is, zou ik het laten gaan. Het kost je dan namelijk veel meer energie (eventueel in de vorm van pijn) dan dat het oplevert. Je kunt natuurlijk altijd proberen nieuwe mensen te ontmoeten, dus eenzaamheid hoeft natuurlijk nooit zo te zijn. 
Je mag altijd even een bericht sturen mocht je er over willen praten 

Hoe dan ook succes, en weet dat welke keuze je ook maakt, je eigen gezondheid altijd voorop moet staan 

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+7

Als je het gevoel hebt dat de vriendschap toxic is is dat een teken dat het je meer energiekosten dat het goed is, dus dan kun je er inderdaad het beste over in gesprek gaan en kijken of jullie er wellicht samen iets mee kunnen (eventueel met iemand erbij) wellicht kan dat helpen, en als dat niet helpt, dan is het misschien zoals mensen hierboven ook al schrijven het beste om het te laten gaan, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar wellicht dan wel het beste als je er samen niet goed uitkomt en het gevoel hebt dat het nu niet goed gaat.

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+7

Overigens, als je toch zou besluiten om het los te laten hoeft dat zeker niet te betekenen dat je eenzaam zou worden, tuurlijk is het niet makkelijk en kan het een lastige periode Zijn, maar er kunnen altijd weer nieuwe mensen en vriendschappen op je pad terechtkomen. 🙂