Ik dacht zelf eerst begin gewoon met een bergoeting zoals hoi/he goedemorgen maar wat dan?
Ik denk dat ik inderdaad zou beginnen met een hé/goedendag. Ik vind de vraag waarom iemand gekozen heeft voor een studie ook altijd wel leuk om te vragen. Of iets omtrent de studie wat kan zorgen voor een praatje.
Waar ik ook een goede inhaker op kan vinden is dat je momenteel best veel mensen met band merchandise zie lopen, dus dat kan ook een goed onderwerp zijn als daar een raakvlak ligt.
Ik sluit me aan bij het hoi zeggen en beginnen over de studie waarom daar voor gekozen is. Als je iemand met band merchandise (of iets anders ziet lopen) begin daar over, vraag wat voor andere hobby's iemand heeft, bijbaantje, huisdieren, broer/zus. Vermijd vragen die te maken hebben met iemands liefdesleven, vooral in het begin van de studie, omdat dit ontzettend persoonlijk is. Ikzelf vond dit op college (mijn eerste vooral) awkward om iedere keer aan te moeten horen.
Betreft het verhuizen en kennismaken ligt dit qua advies geven voor mij naar iemand anders toe wat moeilijker want men ging mij alleen maar uit de weg / raar gedrag vertonen / uitlachen zodra ik was verhuisd dus op dit vlak kan ik helaas helemaal geen tips geven. Daarnaast was de enige keer dat ik ooit ben verhuisd op mijn 6ste dus vandaar, het is al jaren geleden en liever een tijd die ik echt volledig vergeet.
Wat een interssant topic! Ik lees mee!
Leuk idee voor het topic!
Zelf ben ik aan een interne opleiding begonnen voor een nieuwe baan en daarbij hoort dus ook dat je bepaalde trainingen/cursussen volgt met allemaal nieuwe mensen… straks ook een nieuwe werkplek!
Hoe ik dat aanpak (in dit geval dan even met het leren kennen van nieuwe mensen op je werk):
Natuurlijk stel je jezelf eerst netjes voor, door bijv. een hand te geven of van een afstandje.. sommige mensen vinden het niet fijn om een hand te geven i.v.m. Corona en door eerst te vragen van mag ik je een hand geven of heb je dat liever niet? Laat je dan al meteen blijken dat je meedenkt.
Omdat we allemaal hetzelfde werk (gaan) doen is dat een mooi onderwerp om over te praten (gezamenlijke overeenkomsten zoeken). Ik vraag dan naar hoe lang iemand het werk al doet en waar hij/zij vandaan komt. Vaak komen er dan vragen vanaf de andere kant terug en dan ben je al gauw met iemand aan de praat.
Mijn tip aan mensen die zijn verhuisd en nog niet veel mensen in de buurt kennen is om eerst bij je buren te beginnen, bel aan en stel je voor, altijd fijn om een gezicht te hebben bij je buren. (Ik woonde eerst in een flat en soms heb je daar nieuwe buren, maar dat weet je dan niet zeker omdat je ze niet zo vaak ziet). Toen ik ging verhuizen (wel in dezelfde stad maar naar een andere wijk) heb ik ook eerst aangebeld en omdat het rond de kerstperiode was heb ik gewoon bij de buren een kerstkaartje in de bus gedaan. Met daarop natuurlijk de beste wensen en ook mijn naam en huisnummer. Van sommige buren kreeg ik wel een kaartje terug en van sommige niet, maar dan heb je al wel de eerste stap gezet naar contact. Je zou ook eventueel kunnen vragen of er bijv. een groepsapp is.
Als je het heel lastig vind om mensen aan te spreken (ik vind het zelf niet zo lastig maar kan me voorstellen dat je het wel lastig kunt vinden) kun je ook proberen door bijv. op straat tegen mensen goedemorgen/goedemiddag/goedenavond te zeggen. Dan is het contact niet meteen van '’je moet er wat mee'’ maar kun je misschien wel voor jezelf de drempel verlagen. Je kan bijv. beginnen bij de mensen die je aankijken als je er naartoe loopt of de mensen die al naar je glimlachen. Dan zou de volgende stap bijv. kunnen zijn dat je een vraag of opmerking maakt bijv. lekker weer he? of lfijn he die zon. En zo kun je steeds een beetje uitbouwen totdat je misschien iemand tegen komt waarvan je merkt dat ze graag een praatje willen maken.
@Rochella @Naoomi @The Ineffable Bookworm goede tips bedankt voor jullie inbreng!
Het allerbelangrijkste is dat je er goed uitziet. Als je een dag uitkiest om mensen aan te spreken probeer jezelf zo mooi mogelijk te maken, haar goed, passende kleding etcetera. Als je er niet uit ziet die dag dan geen contact opzoeken. De eerste indruk is echt heel belangrijk namelijk en als je er uit ziet als een slons zullen mensen gelijk afkeer voor je hebben.
Tong uitsteken als ze chagrijnig kijken