Sociale angst op de werkplek

  • 23 February 2024
  • 7 reacties
  • 160 × bekeken

Badge +2

Hey, ik kom hier even wat gedachten delen omdat ik deze bij niemand kwijt kan anders. Misschien kan er een mooi gesprek uit ontstaan.

Ik ben sinds deze week begonnen bij een nieuwe baan op kantoor, waar ik de enige nieuweling ben. Zodra ik begonnen was merkte ik meteen weer dat ik last heb van mijn sociale angst. Ik ben heel slecht in socializen in grote groepen en val dan helemaal stil. Ik heb mijn eerste dag denk ik geen super indruk gemaakt omdat ik gewoon heel stil ben en iedereen kent elkaar daar en praat zo gemakkelijk met elkaar, dan is het lastig voor mij om mijzelf in zo een gesprek te voegen. Hebben jullie daar ook last van, en hebben jullie vrienden weten te maken op het werk?


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

7 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hi @Paqemaan Wat goed dat je deelt ik ben laatst ook begonnen op een nieuwe werkplek en merk zelf ook dat het lastig is om door een groep heen te komen die er al lange tijd is of met een grote groep gesprekken voeren. 
 

ik denk dat het belangrijk is om eerst 1 op 1 connecties te krijgen met je collega’s en daarna zul je een hechtere band krijgen. Je bent dus zeker niet de enige 

Reputatie 4
Badge +4

Hey, ik kom hier even wat gedachten delen omdat ik deze bij niemand kwijt kan anders. Misschien kan er een mooi gesprek uit ontstaan.

Ik ben sinds deze week begonnen bij een nieuwe baan op kantoor, waar ik de enige nieuweling ben. Zodra ik begonnen was merkte ik meteen weer dat ik last heb van mijn sociale angst. Ik ben heel slecht in socializen in grote groepen en val dan helemaal stil. Ik heb mijn eerste dag denk ik geen super indruk gemaakt omdat ik gewoon heel stil ben en iedereen kent elkaar daar en praat zo gemakkelijk met elkaar, dan is het lastig voor mij om mijzelf in zo een gesprek te voegen. Hebben jullie daar ook last van, en hebben jullie vrienden weten te maken op het werk?

Ja heb er ook last van maar ik werk met plezier waar ik nu zit is een speciaal bedrijf en ik kom al goed mee met de groep en ja er zijn wat dingetjes die gebeuren of gebeurt zijn maar voor de rest kom ik goed mee 

Reputatie 7
Badge +11

Dit is herkenbaar voor mij, ook als gevolg van vroeger (indirect) gepest worden. Ik word er ook niet helemaal vrolijk van als ik binnen een grote groep mensen moet socializen om er enigzins bij te horen. Ik zit persoonlijk op de achtergrond, eerst de kat uit de boom te kijken voordat ik losser kom qua socializen en mij wat meer openstel. Daarnaast is een nieuwe werkplek, "de nieuweling" zijn en in een keer moeten gaan netwerken met een clubje nieuwe collega's ook spannend, natuurlijk. Al helemaal als sociale angst erbij komt kijken en het hele kwetsbare opstellen/openstellen.

 

Toen ik net bij m'n baan was begonnen, ook als "de nieuweling" kampte ik met hetzelfde; iedereen kende elkaar al jaren, hadden meer werk en levenservaring dan ik en dus ook een hechtere band. Ik voelde me in het begin een beetje een vreemde eend. Gelukkig had ik een aantal collega's die heel sociaal van zichzelf waren waardoor er langzaam gesprekken op gang kwamen en waardoor ik mij welkom voelde binnen het team.

 

Ik heb niet zozeer echt vrienden gemaakt op werk, eerder heb ik werkcontacten opgedaan.

 

Ik ben het eens met wat bijvoorbeeld wordt gezegd door @WolvesWisdom

 

Zelf wil ik daar het volgende aan toevoegen; probeer aan te sluiten op gesprekken. Daarmee bedoel ik, zodra er bijvoorbeeld over een onderwerp wordt gesproken waar jij enige raakvlakken mee hebt, kan je daar op aanhaken. Dit advies kreeg ik van mijn ouders toen ik het over mijn eigen moeite met sociale aansluiting vinden had in het begin.

 

 

 

Reputatie 4
Badge +4

Dat zal voor je met een nieuwe baan niet anders zijn dan op andere plekken waar je nieuwe mensen ontmoet. Blijft ook altijd even wennen. Probeer aan je zelfvertrouwen te werken en focus vooral op de mensen om je heen, niet hoe jij op het werk overkomt.

Reputatie 4
Badge +6

Wat dat betreft is het ook wel een item dat mij bezighoudt. Ik ben zelf ook bekend met een label, wat uitgaat dat er ook problemen zijn in de sociale interactie en dat het meer energie kost sociaal te zijn. 

 

Ik denk dat het vooral erg fijn kan zijn werkzaamheden te hebben waar je je goed bij voelt. Je soms kunt afsluiten voor een dergelijke afdeling van mensen en je kunt focussen op je eigen ding. 

Wat ik recentelijk ook doe is het meer bespreekbaar maken met de werkgever. Dat ik het lastig vind hoe de sociale context gaat. Dat ik het fijn vind als er collega's zijn die soms even inchecken bij mij. Dat ik niet zelf het contact hoef te maken. Dat er vaste contactmomenten kunnen zijn om toch even een babbeltje te maken. 

 

Het helpt mogelijk om te delen waar je mee zit op een kantoor afdeling. Ik heb wel ervaren dat mensen het juist kunnen waarderen als je deelt waarmee je zit. Zodat de andere kant er ook meer rekening mee kan houden. En je jezelf erin meer kunt ontwikkelen. Vooral uitkijken dat het niet een te hot item in je hoofd wordt. Dat je prima bent zoals je bent. Je andere kwaliteiten hebt. En je er niet alleen voor staat! Dus durven te vertrouwen op het delen van kwetsbaarheden. 

Reputatie 2
Badge +2

Hoi, ik ben zelf ook toevallig nog niet zo lang geleden begonnen bij een nieuwe werkgever en vond het ook best lastig om bij de groep te horen ik heb zelf de eerste paar dagen rustig gekeken en geluisterd en zo 1op1 een gesprek aangaan zo kom je rustig tot de groep heb zelf ook altijd moeite met grote groepen of nieuwe mensen enzo 

Reputatie 2
Badge +2

Hi,

 

Ik denk dat veel mensen dat hier herkennen. Nu zit ik al een tijdje bij dezelfde werkgever, maar in het begin heb ik ook moeite gehad om aansluiting te vinden. Nu kan ik mij geen betere collega’s wensen. Het heeft een tijdje geduurd vooral, omdat ik niet zo makkelijk in een nieuwe groep ben.

Op dit moment ben ik ook niet de prater van de groep, omdat sommige gewoon meer aanwezig zijn dan ik. Soms vervelend, maar ik ben gewoon niet zo. Wees vooral gewoon jezelf en dan komt het vanzelf goed. Probeer lekker aansluiting te vinden met de groep of eerst individueel met een paar collega’s.

Blijf positief en laat je werk er niet door beïnvloeden. Het komt vanzelf met de tijd!