Skip to main content

Quarterlife crisis (herkenbaar?)

  • 23 May 2024
  • 2 reacties
  • 139 × bekeken

Hoi iedereen!

Ik ben benieuwd voor wie dit allemaal herkenbaar is en hoe jullie er mee om gaan.

Ik ben 24, een jaar geleden afgestudeerd en werk nu als onderwijsassistent op een basisschool, zit al ruim 1,5 jaar in een fijne relatie.

Als ik om mij heen kijk, zie ik vrienden en familie allemaal verschillende dingen doen: lange en verre reizen maken en steeds meer mensen gaan ook samenwonen.

De laatste tijd merk ik dat ik niet echt goed weet wat ik wil. Weet niet zo goed waar ik volgend jaar wil gaan werken. Wil ook gaan reizen, maar weet niet wanneer en hoe lang en daarin zijn er ook bepaalde factoren die mij tegenhouden (lees: vriend voor een lange tijd niet zien). Ook merk ik dat ik mij erg vergelijk met anderen om mij heen en daardoor niet gelukkig ben met wat ik heb. Ik voel bijvoorbeeld een soort druk om ook te gaan samenwonen, maar mijn vriend wil dit nog niet. Ik ben daarom bang dat anderen mij raar aan gaan kijken of er iets van gaan zeggen: “is je relatie dan wel serieus?” of “zit het dan wel goed tussen jullie?” 

Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die ongeveer in hetzelfde schuitje zitten, of dit herkenbaar is, hoe jullie hiermee omgaan?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

2 reacties

Badge

Hoi,

Het is een herkenbaar verhaal voor mij. Hier heb ik zelf ook jarenlang last van gehad. Ik had steeds een onrustig gevoel over hoe ik mijn leven moest invullen en was bang om tekort te schieten of negatief door anderen beoordeeld te worden over hoe mijn leven eruit zag. Dit kwam doordat ik mezelf veel met anderen vergeleek. Hoe anderen leefden of wat zij hadden of deden ging ik dan zien als norm voor hoe het ‘zou moeten gaan’ in je leven en waar ik dus voor mijn gevoel ook aan moest voldoen.

Wat mij heeft geholpen is om te beseffen dat er geen vaste norm of ideaal is voor hoe een leven eruit zou moeten zien. Iedereen vult zijn/haar leven weer anders in, omdat iedereen verschillend is. De één houdt erg van reizen, terwijl een ander liever een rustig leven leidt en veel thuis is. Sommige mensen willen al vroeg trouwen en een gezin met kinderen, terwijl anderen de vrijheid van alleen wonen heerlijk vinden. Hoe het leven van andere mensen eruit ziet zegt dus niks over hoe jouw leven eruit zou moeten zien. Andere mensen kunnen ook niet bepalen hoe jouw leven eruit moet zien, omdat ze jou niet zijn. Waar het om gaat is wat bij jou past. Wat voor persoon ben je en welke levensinvulling past daarbij? En welke waarden zijn voor jou belangrijk in hoe je je leven invult?

Wat mij ook heeft geholpen is om te focussen op de dingen die ik wel heb. Door steeds met anderen te vergelijken, krijg je al snel het gevoel dat je van alles tekort komt, wat een onrustig en ontevreden gevoel kan geven. Op een gegeven moment ben ik elke dag een aantal dingen gaan opschrijven waar ik dankbaar voor was. Daardoor ging ik beseffen dat ik eigenlijk al heel veel had waar ik blij mee kon zijn en ook van kleine dingen enorm kan genieten. Voor mij lag de oplossing dus niet in het meer dingen hebben/doen, maar vooral in mijn focus veranderen. Ik kon meer rust vinden, niet door mijn leven overhoop te halen, maar simpelweg door anders te gaan kijken naar het leven dat ik al had.

Reputatie 4
Badge +2

Hoi Alyscaro,

 

Ik herken mij wel in sommige dingen. Dat ik niet weet waar ik aan toe ben en wat ik wil. Ik ben in januari mijn studie afgerond. Ik heb al lange tijd in mij vast dat ik niet weet wat ik wil. In mijn zelf ben en opgesloten gevoel heb. Ik wil gaan werken wat bij mij past en vertrouwen heb dat dat werk wat ik ga doen ook kan. (Zelf heb ik van mij zelf best lage zelfbeeld). Daarnaast wil ik graag op uit wat ik veel mensen om mij heen zie doen. Waardoor ik bij mij zelf denk. Waarom kan ik dit niet?

 

Ik ben steeds meer aan mijn voetbalteam aan het vragen van mag ik met jullie mee uit. Hierdoor ga ik steeds vaker leuke dingen doen inplaats van alleen thuis te zitten. Ik probeer zelf uit mijn comfortzone te stappen en uitdagingen te zoeken om die stappen wel te zetten.

 

Ik denk dat bordspellenfan hele goede tips heeft gegeven die mogelijk voor jouw kunnen werken. Daarnaast zou ik zeggen focus lekker op jezelf en je vriend. Laat je niet leiden door andere meningen. Je hebt nog geen eens 2 jaar een relatie. Je zegt dat jullie een fijne relatie hebt dus laat dan niet door anderen beslissen of gaan twijfelen van mogelijke negatieve reacties. Ik zou niet zo druk maken dat je nog niet samen woont. Tegenwoordig is de huizenmarkt zo druk dat het lastig is om een huis te zoeken. Daarnaast mocht je willen samen wonen zou ik eerst kijken hoe gaat het als je samen paar weekjes alleen in 1 huis zit. Bvb als je ouders even op vakantie zijn. Dan kan je kijken waar jullie aan tegen kunt lopen wanneer jullie samen gaan wonen.

 

Weet je de gezegde over gezegden alle wegen leiden naar Rome? 

Er zijn altijd een heleboel manieren om je doel te bereiken.

 

Weet je de 1 weg leid je niet naar rome. De enige weg die naar rome leid is de weg die jij wilt bewandelen! De gaten in de weg zijn de dingen (ongelukken/meningen/vervelende gebeurtenissen) die je wilt laten stoppen. Maar jij bent jouw eigen pijltje op de maps die de route bepaald waar jij naar toe wilt. Daarnaast als Rome waar iedereen naar toe wilt niet lukt ga je naar Amsterdam, Brussel, Berlijn, of welke plek? Dat maakt niet uit. Elke bestemming is mooi zolang jij maar gelukkig bent en kan bepalen wat jij wilt doen en voelt dat het goed is voor jezelf.

 

Mocht je (er) nog over dingen willen praten kan je mij altijd prive appen.