Skip to main content

Praten met onbekenden: spannend of juist chill?

• January 8, 2026
  • 5 reacties
  • 59 × bekeken

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+6

Stel je voor: je komt ergens nieuw binnen. Nieuwe school, sportclub, feestje, werk of gewoon een plek waar je niemand kent.

Wat doe jij dan?

👉 Stap je meteen op mensen af en maak je een praatje?

👉 Of kijk je eerst even de kat uit de boom tot iemand jou aanspreekt?

Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. Wat werkt voor jou? Heb je tips, awkward verhalen of juist succesmomenten?

Deel ze hieronder! 👇🙂

5 reacties

Mitchellvandenbosch
Forum|alt.badge.img+3

Hey Patjevoordesfeer,
Leuke vraag, zelf ben ik meer van het eerste. Maar ik vind het dan ook niet zo moeilijk om op iemand af te stappen vanuit mijn werk. 
Ik heb altijd het gevoel dat dat ook beter werkt, als je de gok niet waagt, dan zul je het mogelijk ook nooit weten. 

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+6

Hey Patjevoordesfeer,
Leuke vraag, zelf ben ik meer van het eerste. Maar ik vind het dan ook niet zo moeilijk om op iemand af te stappen vanuit mijn werk. 
Ik heb altijd het gevoel dat dat ook beter werkt, als je de gok niet waagt, dan zul je het mogelijk ook nooit weten. 

Mooie visie, en dat is zeker waar. Je zult toch snel met wat als vragen blijven lopen denk ik als je niet of iemand afstapt.

niekgrijz
Forum|alt.badge.img+3
  • Supercharger
  • January 12, 2026

Ik was altijd de tweede. Maar ik verbaasde mezelf een beetje toen ik laatst op een feestje meteen contact legde met een paar mensen door gelijk op ze af te stappen. 

Ik merk dat ik door therapie op een andere maier naar mezelf en anderen kijk. Angsten zijn een stuk minder geworden en het is makkelijker om er niet aan toe te geven. 

Moet wel zeggen dat mijn reactie ook heel context afhankelijk is, watvoor crowd is het, kennen ze elkaar al bijvoorbeeld. Als er al groepjes zijn ontstaan is het altijd lastig om ertussen te komen 

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+6

Ik was altijd de tweede. Maar ik verbaasde mezelf een beetje toen ik laatst op een feestje meteen contact legde met een paar mensen door gelijk op ze af te stappen. 

Ik merk dat ik door therapie op een andere maier naar mezelf en anderen kijk. Angsten zijn een stuk minder geworden en het is makkelijker om er niet aan toe te geven. 

Moet wel zeggen dat mijn reactie ook heel context afhankelijk is, watvoor crowd is het, kennen ze elkaar al bijvoorbeeld. Als er al groepjes zijn ontstaan is het altijd lastig om ertussen te komen 

Tuurlijk is het contextafhankelijk, maar wel leuk om te lezen dat je zelf het idee hebt dat je er in groeit!

Bevrorende
Forum|alt.badge.img+6
  • Hero
  • January 12, 2026

Ik stap altijd op mensen af en maak een praatje eerst.