Pauze Struggle -Mbo 😩🥱

  • 9 January 2022
  • 14 reacties
  • 276 × bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey hallo mensen hier!

 

Het is al tijdje geleden dat ik een topic heb geplaatst. Maar nu had ik toch iets wat ik wilde delen en miss herkennen jullie het wel. Zoals jullie lazen in de titel gaat het om een pauze. 

 

Het is dus zo, dat ik het niet kan vinden met de mensen om me heen of naja er is niet echt een klik. Ik praat wel met iedereen en probeer me best te doen om het toch met ze voltehouden durende me opleiding. Maar ze zijn echt boring en zitten vast geplakt aan hun telefoon. En soms zou ik liever alleen willen zitten maar dan ben ik bang voor meningen of nare reacties die kan ontvangen of dat ik beetje buiten beentje ga worden.

 

En omdat ik me dan toch liever verzamel tussen de mensen, vraag ik me af of iemand tips voor mij heeft en of iemand het herkent.  En hoe ga je er dan mee om? Of wat adviseer je mij?. 

 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

14 reacties

Reputatie 6
Badge +12

Hallo LindaOfficial,

Vervelend om te lezen dat je hier last van hebt.

Tegenwoordig is dat lastig met de mobiele telefoons.

Heb je gemeenschappelijke interesses met sommige mensen, zodat je daar over kan praten?

Ik zou het zelf niet zo snel weten wat je zou kunnen doen, maar hoop dat iemand op dit forum het wel weet.

succes. 

Reputatie 2
Badge +3

Hey hallo mensen hier!

 

Het is al tijdje geleden dat ik een topic heb geplaatst. Maar nu had ik toch iets wat ik wilde delen en miss herkennen jullie het wel. Zoals jullie lazen in de titel gaat het om een pauze. 

 

Het is dus zo, dat ik het niet kan vinden met de mensen om me heen of naja er is niet echt een klik. Ik praat wel met iedereen en probeer me best te doen om het toch met ze voltehouden durende me opleiding. Maar ze zijn echt boring en zitten vast geplakt aan hun telefoon. En soms zou ik liever alleen willen zitten maar dan ben ik bang voor meningen of nare reacties die kan ontvangen of dat ik beetje buiten beentje ga worden.

 

En omdat ik me dan toch liever verzamel tussen de mensen, vraag ik me af of iemand tips voor mij heeft en of iemand het herkent.  En hoe ga je er dan mee om? Of wat adviseer je mij?. 

 

Hey ik kan me hier wel in vinden, toen ik op het vmbo zat had ik ook geen vrienden en ik ging dan maar bij klasgenoten of soort van vrienden zitten in de pauze zodat het leek alsof ik niet alleen was. 
Toen ik eenmaal naar het mbo ging ging dit weer precies het zelfde, alleen was ik dan met een groepje die in de pauzes gewoon altijd in de klas bleef zitten omdat we geen zin hadden om iedere keer al die trappen op te lopen. Toen had ik heel even een vriendin maar toen vond ze een andere vriendin en liet ze me als een baksteen vallen, heb toen tegenover de leraren altijd gedaan als of wij nog steeds vriendinnen waren, het erge was dat dit de leraren geloofde, (dat laat soms maar weer zien dat leraren je niet echt kennen, en er maar vannuit gaan dat het altijd goed met je gaat ook omdat mijn cijfers altijd het zelfde bleven, en leraren pas denken als het slecht met je gaat als je cijfers hard achteruit gaan of omdat je ineens vaak ziek bent of vaak niet komt)

nu heb ik afgelopen jaren veel gewerkt en daar ging het in de pauzes nog steeds het zelfde als op de scholen. 

 

ik snap dat dit voor je een hele lastige kwestie is, en ik zou zo gauw ook niet een oplossing voor je vinden.  Maar ik hoop door de reactie die ik heb achtergelaten dat je in ieder geval weet dat je niet de enigste bent die dit meemaakt.

Reputatie 4
Badge +5

Hey, ik herken mezelf hier in.

Ik zit ook in een  mboklas waar ik het niet met de mensen kan vinden.(er zit wel een leeftijdsverschil van hooguit 3 jaar tussen de mensen en mij) In het begin ging ik bij de mensen zitten die ik wel prima vond.  We zaten dan in de kantine en ik probeerde wel met ze te kletsen maar het klikt gewoon niet. En tegenwoordig kunnen mensen niet meer normaal connecten. Als het maar even lastig/ongemakkelijk wordt, duikt iedereen in zijn veilige bubbel: de telefoon.                                                                                                

Als ik eerlijk ben zit ik liever alleen dan omringd te zijn met mensen waar ik mij niet op mijn gemak voel. Dat alleen zitten  vind ik moeilijker wanneer dezelfde  mensen uit je klas in je buurt zitten.          Ik ga altijd naar een plek waar die mensen dus NIET zitten.  Dat voelt voor mij echt als een bevrijding. Ik doe lekker mijn ding en ik maak mij om anderen niet druk. 

Ik snap dat je omringd wilt zijn met andere mensen. Maar het is denk ik de vraag of je je tijd/energie wilt verspillen aan mensen waar je of geen klik mee hebt of die gewoon vervelend zijn.  Bij een groep zitten die je ongelukkig/onzeker maakt is ook weer niet de bedoeling. 

Ik vind het  een lastige situatie en misschien heb je niks aan mijn antwoord maar ik wil je laten weten dat je zeker niet de enige ben.

@Bo19, @Saskiaaaa , 

 

Wat fijn dat mij struggle bij meerdere mensen voorkomt. En jammer dat jullie ook geen oplossing hebben hiervoor. Zelf ivm dit zou ik liever wel online les willen, ookal klinkt dat miss raar maar dan heb ik die struggle niet meer.

 

En bo, ik dacht precies het zelfde erover. Alleen ben ik helaas niet sterk genoeg om dat door te zetten, en ben ook best bang voor reacties die ik kan krijgen of dat mensen me emo gaan noemen ofzo. En daarbij ben ik wel beetje bevriend met sommige en die gaan zich dan miss druk maken. Hoe heb jij dit gedaan? Gelijk begin van het jaar of middenin en hoe zou jij omgaan met vervelende reacties?

Reputatie 4
Badge +5

@Bo19@Saskiaaaa , 

 

Wat fijn dat mij struggle bij meerdere mensen voorkomt. En jammer dat jullie ook geen oplossing hebben hiervoor. Zelf ivm dit zou ik liever wel online les willen, ookal klinkt dat miss raar maar dan heb ik die struggle niet meer.

 

En bo, ik dacht precies het zelfde erover. Alleen ben ik helaas niet sterk genoeg om dat door te zetten, en ben ook best bang voor reacties die ik kan krijgen of dat mensen me emo gaan noemen ofzo. En daarbij ben ik wel beetje bevriend met sommige en die gaan zich dan miss druk maken. Hoe heb jij dit gedaan? Gelijk begin van het jaar of middenin en hoe zou jij omgaan met vervelende reacties?

Ja lastig, bij mij komt ook regelmatig in me op:  oh jee, wat zullen ze nu weer van mij denken. Het gevaar is dat je het dan ook gaat invullen: ze vinden mij raar of een emo(zoals jij zegt). Maar dat zijn jouw eigen gedachten. Ik heb ook met dat soort gedachten te maken en ondanks dat blijf ik doen waar ik mij goed bij voel(alleen de pauzes doorbrengen) 

In mijn klas zijn er  verschillende groepjes van mensen die met elkaar omgaan. In de klas zijn er twee mensen waarmee ik af en toe mee praat. En als het dan pauze is gaat iedereen zijn eigen weg. 

Je kunt ook met die mensen waar je een beetje bevriend mee bent  kort of lang(waar jij zin in hebt)/gezellig mee praten en dan gewoon in de pauze je eigen ding doen. 

In mijn klas wordt er vast wel geroddeld(over van alles en nog wat, en miss over mij dat weet ik niet) maar ik heb er hoe dan ook schijt aan.  Die mensen uit mijn klas durven niks rechtstreeks te zeggen. Misschien vallen die reacties dan ook wel bij jou mee.

Ik ben alleen gaan zitten toen ik besefte dat ik er niet blij van werd om bij mensen te zitten die mij niet liggen en die helemaal niet zo aardig tegen mij doen. Dit was na een paar maanden toen ik wat beter wist met wie ik te maken had. 

Het enige goede advies dat ik heb is: doe wat goed voelt.  De situatie is lastig en het blijft lastig. Zoizo zou er een vak over socializen moeten komen. Zo eenvoudig is het nog niet. Bij de een komt het aanwaaien en bij de ander totaal niet. Ook hoe de groepsdynamiek in zijn werking gaat, blijft mij een raadsel. Ik vind de online lessen ook niet erg.

Wat misschien wel zou helpen?

(maar een hersenspinsel van mij)

Dat wij elkaar tijdens de 'moeilijke' pauzes contacten( als we weer echt naar school mogen)               Dan voelen we ons beide niet alleen en wie weet klikt het wel tussen ons? Via join us of insta.

 

 

 

 

 

 

@Bo19

Hey bo,

 

Wat super idee van jou, het lijkt me zeker leuk om contact te leggen op zulke momenten. Verder stuur ik je over dan even prive bericht zodat gegevens prive blijven. 

 

Maar inderdaad er zou zon vak moeten komen. Ik merk dat vaak mensen die zulke gedachtes hebben, vaak zelf ook niet weten hoe ze ermee om moeten gaan of het zielig vinden of zich herkennen maar dat vaak de groeps druk te groot is bij hun en zich liever verzetten ertegen of dan onaardige opmerking gooien. Is voor mij vaak teken dat iemand ergens moeite mee heeft of bezig is met het zelfde en gefrustreerd word om het feit dat iemand zo is, omdat ze het zelf dus niet kunnen plaatsen. Ik denk dus dat voor beide partijen (zowel mensen die makkelijk contact komen als mensen die moeite ermee hebben of te maken hebben met andere socialize struggle)  hier wat aan kunnen hebben en leren. Ik denk zelfs dat je mensen dichterbij elkaar kan brengen.

 

Ik ben sinds vandaag weer op school en wat ik met vrienden bedoelde was miss groot uitgedrukt, ik bedoelde dat meer alsin "ik praat wel met mensen af en toe en dan dezelfde personen, waarbij ik me wat meer op me gemak voel " echter kan ik het niet met hun vinden en is het ook geen vriendschap, zelf is me toch opgevallen dat ik meer aansprak heb dan ik eig doorhad. Ik kan namenlijk overal wel bij. Alleen de personen passen niet bij mij waardoor het nogsteeds voelt alsof ik alleen zit maar toch me geroepen voel om wat te zeggen, ook verzwijg ik te doen alsof of te praten met hun en dan zit ik er maar beetje bij of loop achter ze aan.  Me schooldag verliep verder goed,  alleen merk nogsteeds aan mezelf dat ik tijdens pauzes dus niet mezelf durf te zijn. En dus eigenlijk mezelf verplicht om bij mensen te gaan zitten.

 

(Die mensen zijn overigens super aardig, er is wel 1 groep die behoorlijk dominant is en vaak grote mond hebben, voor hun ben ik dan ook het meest bang dat ze nare dingen zullen roepen) 

 

Ik dacht ik schrijf het er even bij, voor als meerdere mensen zich in onze struggle kunnen herkennen. 

Reputatie 4
Badge +5

@LindaOfficial 

Mooi verwoord zeg.

Fijn dat die mensen tenminste aardig zijn. Ik heb dat ook een beetje. Die meiden duiken in hun telefoon  en dan zit ik er maar bij. Persoonlijk klets ik liever met anderen dan dat ik filmpjes kijk ofzo. 

Zijn het de interesses van anderen die je niet aanspreken of is het echt hun leefstijl?

@Bo19 eigenlijk allen 2. Zo levensloos naar mij mening

Reputatie 6
Badge +11

Hey Linda 

 

 

Ik herken het heel erg vanuit mijn school periode. Ik kon mij zelf altijd irriteren aan mijn klas genoten omdat ze na mijn mening gewoon niet volwassen waren en gewoon kinderachtig bezig waren. Dit heeft mij in mijn school periode heel erg gedemotiveerd. 

 

daarom ben ik een bbl opleiding gaan doen dat ging stukken beter. 
 

Welke opleiding volg je? En hoelang moet je nog ?

 

@Nick

 

Precies dat! 

Door prive en covid omstandigheden entree opleiding moeten volgen, niveau 1 Assistent dienstverlening en zorg. Moet nog half jaartje ;) en dan lekker weer klimmen naar niveau 3 en maybe niveau 4. Gaat goed komen!

 

Watvoor opleiding deedje?

 

Gr linda

Reputatie 2
Badge +2

@LindaOfficial 


De hulpvraag is voor mij ook herkenbaar, uit de periode dat ik een opleiding volgde klassikaal merkte ik ook dat er steeds meer mensen in hun smartphone duiken om iedere vorm van een gesprek maar uit de weg te hoeven gaan.

Nu ik inmiddels al weer een redelijke periode werk heb merk ik ook dat in de pauze momenten collega's constant bezig zijn met hun smartphone.
 

Wat voor mij wel werkt (soms) is het de collega's in kwestie een doelgerichte vraag te stellen. Zoals bijvoorbeeld:

  1. - Je beoefent hobby X, hoe lang doe je dat al.
  2. - Je kijkt naar Serie X/Y, wat vond je van aflevering zoveel?
  3. - Wat wil je later nog bereiken?

Over het algemeen willen mensen wel antwoorden op doelgerichte vragen.
Mocht dit niet werken, dan heb ik helaas geen andere alternatieve suggesties.

 

Reputatie 4
Badge +6

Hoi,

Ik herken het wel van mijn school periode.
Ik werd vroeger veel gepest van Basisschool tot vmbo. In het eerste nog enorm gepest. Vanaf het 2e jaar(toen ik naar een andere locatie van die school ging) ging het beter. 2e,3e,4e jaren gingen op zich wel prima. Er waren 2 groepjes in mijn klas. De  "dominante”van de school(die locatie bestond maar uit 8 klassen ofzo) en de "nerds”dus de gamers enzo. En dan had je nog mensen (zoals ik) die een beetje rond zwerfde. Ik kon met beide groepen "praten” en aangezien ik gamede sprak ik af en toe eens af met 4 andere om te gamen bij iemand thuis.

Ik deed mijn eigen ding, maar ik sloot mezelf niet af van de klas.

Bij het MBO moest ik van de school Niveau 2 doen vanwege een hoog VMBO diploma. Ik wilde zelf Niveau 1 doen. Na een half jaar Niveau 2, toch terug gezet naar Niveau 1. Theoretisch was het veel te makkelijk. Maar ik had weer struggles met de praktijklessen. Na 1.5 jaar(jaar opleiding) van school gestuurd wegens te weinig praktijk uren. Sindsdien niet meer naar school geweest.(Een selectiemaand voor een opleiding in Amsterdam gehad waarvan maar 10% van de groep was aangenomen). Dat was zo`n 9 jaar geleden dat ik met school ben gestopt. Sindsdien veel zelfstudie gedaan en dat werkte voor mij beter. Het scholen systeem in Nederland past niet bij hoe ik het beste leer.

Op de MBO Niveau 1 zat ik ook echt niet op me plek in die klas. Theoretisch zat ik 75% van de les op me telefoon of met 1/2 andere onderling grappen te maken en de laatste 25% van de les kreeg ik al het werk af.

Dus ik begrijp je struggle hierin.

Ik doe dingen anders dan de meeste mensen.
Dus wat voor mij hielp hoeft voor anderen weer niet te helpen.

Maar even een paar punten wat wellicht een beetje kunnen helpen:
- Doe je eigen ding, wat andere er ook van vinden.
- Sluit jezelf niet af door alleen maar in je eigen bubbel te zitten
- Blijf communiceren met je klasgenoten, vooral studie gericht, indien het ter sprake komt met andere kan je best meepraten.
- Probeer een balans te zoeken van je eigen ding te doen maar jezelf niet af te sluiten van de rest van de klas. Ik weet uit eigen ervaring dat dit heel moeilijk is. (Ik heb hier ook jaren over gedaan om dit te vinden, maar toen was er nog geen Join Us Community's met jongeren die elkaar kunnen helpen met advies.)

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Vragen mogen altijd gesteld worden voor meer uitleg of extra vragen.

 

@Dragonisym 

 

Heftig zeg!

 

En kwa advies, doe ik allenmaal al. Maar het zit er voor mij niet in. Ik kan niet het gewoon niet volhouden met me mensen van deze tijd. En kies drm me eigen weg. 

 

Ik hoop in de toekomst meer klik te vinden, maar ik heb genoeg geprobeerd en gedaan. En toen besefde ik me dat ik vooral bezig was met hun of met mezelf. Inplaatsvan dat ik gewoon mezelf was of durfde te zijn. Klinkt miss heel egoistisch maar ik doe geen moeite meer voor mensen die het voor mij niet waard zijn of niet bij me passen. 

 

Toen ik deze topic maakte, was ik heel onzelfverzekerd en zocht ik naar oplossing. Maar soms is de oplossing er niet en ligt het niet aan jou, en  wat je ook doet of zegt. Het is water naar de zee brengen. En dat is voor mij nu wel klaar.

 

Tuurlijk zal deze struggle er zijn en blijven. Maar komt ook omdat ik heb gemerkt dat ik teveel bezig was met het "beeld" hoe andere mij zouden willen zien. En om te verkomen wat ik zelf in het verleden heb gemaakt. En eigenlijk loop/liep ik weg voor mezelf. 

 

En dat is de reden dat ik nu statement voor mezelf heb voor komend 2022 om bij mezelf te blijven en mezelf te zijn. Dan ben ik maar alleen, of vinden mensen maar wat over mij. En mensen die zo in mekaar steken, wil ik niet eens in me kring. 

En dan ben ik liever mezelf en heb ik allen geluk, dan heletijd bezig met het reputatie beeld. Het is toch soort nep interactie.

 

Ik ben nu sinds eind december daarmee begonnen, en het is oprecht aanrader. Hoewel ieder ze eigen manier en weg heeft of ervan kan maken. Is mij tip vooral:  durf jezelf te zijn, loop niet weg van jezelf voor andere. En vraag jezelf af waarom je perse andere nodig heb of moet hebben. En nou en als t x fout gaat of mensen meningen delen, laat je je hele leven daardoor belemmeren?.  Of kort gezegd blijf jezelf. Ik kan hele hoop adviezen geven, maar uiteindelijk heeft ieder zijn eigen weg of manier erin. Maar deze tip is vooral algemeen bedoeld.  

 

Maar pff... wat zal ik blij zijn als ik  ook met school klaar ben.

Reputatie 1
Badge +2

Hey hallo mensen hier!

 

Het is al tijdje geleden dat ik een topic heb geplaatst. Maar nu had ik toch iets wat ik wilde delen en miss herkennen jullie het wel. Zoals jullie lazen in de titel gaat het om een pauze. 

 

Het is dus zo, dat ik het niet kan vinden met de mensen om me heen of naja er is niet echt een klik. Ik praat wel met iedereen en probeer me best te doen om het toch met ze voltehouden durende me opleiding. Maar ze zijn echt boring en zitten vast geplakt aan hun telefoon. En soms zou ik liever alleen willen zitten maar dan ben ik bang voor meningen of nare reacties die kan ontvangen of dat ik beetje buiten beentje ga worden.

 

En omdat ik me dan toch liever verzamel tussen de mensen, vraag ik me af of iemand tips voor mij heeft en of iemand het herkent.  En hoe ga je er dan mee om? Of wat adviseer je mij?. 

 

Hey! Ik herken die struggles zo erg! Ik ga meestal even naar buiten, loop een rondje. Of soms in de wc 🙈 

Ook moet ik eerlijk zeggen dat het echt niemand boeit of iemand alleen zit, en dat de nare reacties mee zullen vallen.

 

Sterkte, je komt eruit! ;)