Skip to main content
January 9, 2022

Pauze Struggle -Mbo 😩🥱

• January 9, 2022
  • 14 reacties
  • 315 × bekeken

Hey hallo mensen hier!

Het is al tijdje geleden dat ik een topic heb geplaatst. Maar nu had ik toch iets wat ik wilde delen en miss herkennen jullie het wel. Zoals jullie lazen in de titel gaat het om een pauze. 

Het is dus zo, dat ik het niet kan vinden met de mensen om me heen of naja er is niet echt een klik. Ik praat wel met iedereen en probeer me best te doen om het toch met ze voltehouden durende me opleiding. Maar ze zijn echt boring en zitten vast geplakt aan hun telefoon. En soms zou ik liever alleen willen zitten maar dan ben ik bang voor meningen of nare reacties die kan ontvangen of dat ik beetje buiten beentje ga worden.

En omdat ik me dan toch liever verzamel tussen de mensen, vraag ik me af of iemand tips voor mij heeft en of iemand het herkent.  En hoe ga je er dan mee om? Of wat adviseer je mij?. 

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

14 reacties

MuziekFreak
Supercharger
January 12, 2022

@LindaOfficial 

De hulpvraag is voor mij ook herkenbaar, uit de periode dat ik een opleiding volgde klassikaal merkte ik ook dat er steeds meer mensen in hun smartphone duiken om iedere vorm van een gesprek maar uit de weg te hoeven gaan.

Nu ik inmiddels al weer een redelijke periode werk heb merk ik ook dat in de pauze momenten collega's constant bezig zijn met hun smartphone.

Wat voor mij wel werkt (soms) is het de collega's in kwestie een doelgerichte vraag te stellen. Zoals bijvoorbeeld:

1. - Je beoefent hobby X, hoe lang doe je dat al.
  2. - Je kijkt naar Serie X/Y, wat vond je van aflevering zoveel?
  3. - Wat wil je later nog bereiken?

Over het algemeen willen mensen wel antwoorden op doelgerichte vragen.
Mocht dit niet werken, dan heb ik helaas geen andere alternatieve suggesties.

Niet meer actief
January 16, 2022

Hoi,

Ik herken het wel van mijn school periode.
Ik werd vroeger veel gepest van Basisschool tot vmbo. In het eerste nog enorm gepest. Vanaf het 2e jaar(toen ik naar een andere locatie van die school ging) ging het beter. 2e,3e,4e jaren gingen op zich wel prima. Er waren 2 groepjes in mijn klas. De  "dominante”van de school(die locatie bestond maar uit 8 klassen ofzo) en de "nerds”dus de gamers enzo. En dan had je nog mensen (zoals ik) die een beetje rond zwerfde. Ik kon met beide groepen "praten” en aangezien ik gamede sprak ik af en toe eens af met 4 andere om te gamen bij iemand thuis.

Ik deed mijn eigen ding, maar ik sloot mezelf niet af van de klas.

Bij het MBO moest ik van de school Niveau 2 doen vanwege een hoog VMBO diploma. Ik wilde zelf Niveau 1 doen. Na een half jaar Niveau 2, toch terug gezet naar Niveau 1. Theoretisch was het veel te makkelijk. Maar ik had weer struggles met de praktijklessen. Na 1.5 jaar(jaar opleiding) van school gestuurd wegens te weinig praktijk uren. Sindsdien niet meer naar school geweest.(Een selectiemaand voor een opleiding in Amsterdam gehad waarvan maar 10% van de groep was aangenomen). Dat was zo`n 9 jaar geleden dat ik met school ben gestopt. Sindsdien veel zelfstudie gedaan en dat werkte voor mij beter. Het scholen systeem in Nederland past niet bij hoe ik het beste leer.

Op de MBO Niveau 1 zat ik ook echt niet op me plek in die klas. Theoretisch zat ik 75% van de les op me telefoon of met 1/2 andere onderling grappen te maken en de laatste 25% van de les kreeg ik al het werk af.

Dus ik begrijp je struggle hierin.

Ik doe dingen anders dan de meeste mensen.
Dus wat voor mij hielp hoeft voor anderen weer niet te helpen.

Maar even een paar punten wat wellicht een beetje kunnen helpen:
- Doe je eigen ding, wat andere er ook van vinden.
- Sluit jezelf niet af door alleen maar in je eigen bubbel te zitten
- Blijf communiceren met je klasgenoten, vooral studie gericht, indien het ter sprake komt met andere kan je best meepraten.
- Probeer een balans te zoeken van je eigen ding te doen maar jezelf niet af te sluiten van de rest van de klas. Ik weet uit eigen ervaring dat dit heel moeilijk is. (Ik heb hier ook jaren over gedaan om dit te vinden, maar toen was er nog geen Join Us Community's met jongeren die elkaar kunnen helpen met advies.)

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Vragen mogen altijd gesteld worden voor meer uitleg of extra vragen.

January 22, 2022

@Dragonisym 

Heftig zeg!

En kwa advies, doe ik allenmaal al. Maar het zit er voor mij niet in. Ik kan niet het gewoon niet volhouden met me mensen van deze tijd. En kies drm me eigen weg. 

Ik hoop in de toekomst meer klik te vinden, maar ik heb genoeg geprobeerd en gedaan. En toen besefde ik me dat ik vooral bezig was met hun of met mezelf. Inplaatsvan dat ik gewoon mezelf was of durfde te zijn. Klinkt miss heel egoistisch maar ik doe geen moeite meer voor mensen die het voor mij niet waard zijn of niet bij me passen. 

Toen ik deze topic maakte, was ik heel onzelfverzekerd en zocht ik naar oplossing. Maar soms is de oplossing er niet en ligt het niet aan jou, en  wat je ook doet of zegt. Het is water naar de zee brengen. En dat is voor mij nu wel klaar.

Tuurlijk zal deze struggle er zijn en blijven. Maar komt ook omdat ik heb gemerkt dat ik teveel bezig was met het "beeld" hoe andere mij zouden willen zien. En om te verkomen wat ik zelf in het verleden heb gemaakt. En eigenlijk loop/liep ik weg voor mezelf. 

En dat is de reden dat ik nu statement voor mezelf heb voor komend 2022 om bij mezelf te blijven en mezelf te zijn. Dan ben ik maar alleen, of vinden mensen maar wat over mij. En mensen die zo in mekaar steken, wil ik niet eens in me kring. 

En dan ben ik liever mezelf en heb ik allen geluk, dan heletijd bezig met het reputatie beeld. Het is toch soort nep interactie.

Ik ben nu sinds eind december daarmee begonnen, en het is oprecht aanrader. Hoewel ieder ze eigen manier en weg heeft of ervan kan maken. Is mij tip vooral:  durf jezelf te zijn, loop niet weg van jezelf voor andere. En vraag jezelf af waarom je perse andere nodig heb of moet hebben. En nou en als t x fout gaat of mensen meningen delen, laat je je hele leven daardoor belemmeren?.  Of kort gezegd blijf jezelf. Ik kan hele hoop adviezen geven, maar uiteindelijk heeft ieder zijn eigen weg of manier erin. Maar deze tip is vooral algemeen bedoeld.  

Maar pff... wat zal ik blij zijn als ik  ook met school klaar ben.

Aiden.xx
Contributer
January 27, 2022

Hey hallo mensen hier!

Het is al tijdje geleden dat ik een topic heb geplaatst. Maar nu had ik toch iets wat ik wilde delen en miss herkennen jullie het wel. Zoals jullie lazen in de titel gaat het om een pauze. 

Het is dus zo, dat ik het niet kan vinden met de mensen om me heen of naja er is niet echt een klik. Ik praat wel met iedereen en probeer me best te doen om het toch met ze voltehouden durende me opleiding. Maar ze zijn echt boring en zitten vast geplakt aan hun telefoon. En soms zou ik liever alleen willen zitten maar dan ben ik bang voor meningen of nare reacties die kan ontvangen of dat ik beetje buiten beentje ga worden.

En omdat ik me dan toch liever verzamel tussen de mensen, vraag ik me af of iemand tips voor mij heeft en of iemand het herkent.  En hoe ga je er dan mee om? Of wat adviseer je mij?. 

Hey! Ik herken die struggles zo erg! Ik ga meestal even naar buiten, loop een rondje. Of soms in de wc 🙈 

Ook moet ik eerlijk zeggen dat het echt niemand boeit of iemand alleen zit, en dat de nare reacties mee zullen vallen.

Sterkte, je komt eruit! ;)

Lieve groetjes, Zoë