Pasen vieren met feestdag-stress (tips & tricks) 🐰πŸ₯š

  • 27 March 2024
  • 5 reacties
  • 62 Γ— bekeken

Reputatie 6

Het is bijna weer zover, het feest met de haas... phaasen! Juco, heb je dit nu bewust verkeerd getypt? Ja, dit was een woordgrap die door mijn hoofd flitste. Anyways, terug naar het onderwerp. De feestdag Pasen.

Ik heb als kind altijd van Pasen gehouden omdat ik dan chocolade eieren mocht zoeken bij m'n familie thuis. Ja duh, je bent kind en je houdt van meer chocolade eten dan dat je normaal mag. Meestal gingen we dan naar mijn tante toe en verstopten de ouders in de tuin de chocolade eitjes die we vervolgens gingen zoeken. Dat leek wel op een duwwedstrijd want er was altijd ruzie over de kleur van de verpakking van de eitjes. Ja, dat maakte in je kindertijd megaveel uit. Ik rende als een bezetene rond en was aan het lachen, gieren, brullen en aan het genieten. Toen had ik nog niet veel stress als het ging om feestdagen. Ik hoop met dit topic herkenning te geven aan jou als lezer en de tips & tricks te delen zodat je ze wellicht kunt gaan gebruiken!

Β 

Vrolijk pasen! ...toch?

Β 

Tegenwoordig roept Pasen bij mezelf spanning, stress en onduidelijkheid op. Dit omdat het afwijkt van de 'normale' routine die ik gewend ben. Werk, weekend, uitjes, het is allemaal overzichtelijk. Feestdagen zoals Pasen roepen bij mezelf veel vragen op. Waaronder: wie komt er, waar is het, wat gaan we daar doen, hoelaat moeten we er zijn, hoe laat gaan we weg, wat ga ik voor kleren aandoen, wat wordt er van mij verwacht, hoe moet ik me gedragen etc etc. Mijn hoofd maakt er een potje van. Dit kost me veel energie. Dit haalt niet weg dat ik Pasen een leuke feestdag vind maar omdat ik me er van tevoren intern al zo voor opwind (zowel positief als negatief) is het lastig om er mentaal rustig onder te blijven. Niet dat ik dan paniek heb ervan, maar het sociale aspect (ondanks dat ik een erg sociaal persoon ben van nature) is wel vermoeiend. Deze familieleden spreek je maar eens in de zoveel tijd en ik merk dan bij mezelf dat ik dan een soort 'masker' opzet en dan gezellig sociaal ga doen om erbij te horen. Ik vind het lastig om stiltes te laten vallen, je hebt veel mensen om je heen, wat ga ik wel of niet vertellen... Veel te doen dus. Al met al heb ik nu een zelfhulpmethode gevonden om dit soort dingen meer in de hand te krijgen.

Β 

😟Wat helpt (mij) bij feestdag stress?😟

Β 

Omdat ik zelf regelmatig paas-stress ervaren heb, heb ik een aantal regels voor mezelf gemaakt omdat het simpelweg niet fijn is om continue in de paniek te schieten zodra de feestdagen er weer aan dreigen te komen. Een feestdag hoort juistΒ  voor mezelf iets positiefs te brengen, en niet iets negatiefs als angst! Ik wil meer genieten zoals vroeger, een vrijer gevoel hebben. Hier moet ik net wat meer voor werken omdat ik net wat sensitiever ben, maar geloof me, het is mogelijk. Als dit voor jou niet het geval is overigens, ga jezelf niet uitdagen/overvragen door toch naar die ene plek te gaan omdat het er nu 'eenmaal bij hoort'. Ga met je naasten in gesprek hierover want als het je teveel wordt dan kies vooral voor lekker thuisblijven en Pasen op je eigen manier vieren. Niet alles moet, je bent baas van je eigen autonomie. Jij weet zelf je eigen grens.

Β 

πŸ₯šPaas-stress tips & tricks a la JucoπŸ₯š

Β 

- Schrijf onduidelijkheden voor jezelf op
Dan staat het allemaal voor jezelf op papier en kun je ze een voor een misschien wel gaan beantwoorden. Je kunt hiervoor ook hulp inschakelen van een ouder, vriend of degene die de feestdag organiseert een bericht sturen of spreken. Maak desnoods een overzicht van de dagen; wat gebeurt op welke tijd & dag, wat wordt er gegeten, spreek vaste zitplekken af etc. Alles om het voor jezelf zo comfortabel mogelijk te maken zodat je de dag doorkomt.

- Laat mensen om je heen weten wat je stress geeft
Dit is echt zeer belangrijk omdat je dan kunt gaan kijken wat je zelf kunt doen om de stress al enigsinds te verminderen. Ik zeg enigsinds omdat ik zelf ervaren heb dat helemaal geen stress hebben geen optie is uit mijn eigen ervaring. Ik ben van nature een hoogsensitief persoon en weet dat sommige sociale events me meer energie kosten als de gemiddelde mens. Je kunt hiermee leren omgaan, je bent niet zwak of minder dan een ander wanneer je sneller moe bent.

- Neem iets mee/doe kleding aan wat je een ontspannen gevoel geeft
Zelf heb ik meestal 'anxiety rings' om, dit zijn ringen met een soort fidgetdraaiwieltje in het midden ervan. Deze kun je bestellen online en bieden mij een uitkomst om even een beetje stress te ontladen. Ook heb ik standaard "Loop" oortjes mee - dit zijn casual oordopjes die de hardste geluiden dempen. Zoek maar eens op op internet, ideaal! Voor iemand anders kan dit een steentje, knuffeltje, fidgettoy, bepaalde parfum/geur zijn maar dit is aan jezelf om te ontdekken wat fijn is! Baggy kleding vind ik ook fijn zitten dus dit doe ik ook regelmatig aan.

- Omring jezelf met 'veilige' personen
Ga niet de gehele feestdag bij mensen staan waar je je niet prettig bij voelt. Dit gebeurt bewust of onbewust, maar om de hele tijd bij een negatieve oom Bert of tante Bertha te zitten is ook geen pretje. Probeer maar uit, maar ik ga regelmatig switchen van gesprekspartner als ik merk dat ik onrustig word van iemand. Kies vooral voor jezelf in dit soort situaties en niet om een ander te pleasen!

Hopelijk kun je deze tips meenemen voor toekomstige feestdagen om zo mogelijk stress te verminderen! Mij heeft het in elk geval wat geholpen.

Β 

πŸ‡Waarom hebben we eigenlijk paaseieren met Pasen?πŸ‡

Β 

Ik weet dat het verstoppen en beschilderen van eieren met de feestdag Pasen een traditie is die eeuwenoud is.. maar ik was toch wel nieuwsgierig naar wat Pasen eigenlijk allemaal inhoudt. Nu blijkt dat Christenen vroeger geen vlees en eieren mochten eten in de vastentijd. Maar natuurlijk legden de kippen altijd nog hun eieren en daardoor ontstond een flinke voorraad ervan, die dus uiteindelijk bij het paasontbijt gegeten mochten worden. Er is geen specifieke reden waarom we de eieren tot nu de dag kleuren/schilderen. Er wordt gedacht dat dit waarschijnlijk gedaan werd om het nieuwe seizoen te vieren. Er zijn ook nog theorieΓ«n over de betekenis van de eieren.In sommige religies staan ze symbool voor vruchtbaarheid en van het leven. Gedacht wordt dat de reden waarom we nu nog steeds eieren verstoppen met Pasen is omdat de boeren vroeger de eieren in hun akkers onder een beetje aarde verstopten. Hierdoor werd de grond namelijk vruchtbaar.

Β 

Ga jij dit jaar Pasen vieren met familie, thuis of helemaal niet?

Al met al hoop ik dat je een fijn Pasen kunt vieren ondanks de eventuele spanningen!

Neem de tips & tricks mee en remember: No stress, relaaaaax.…

Β 

Β 


5 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Wat leuke en mooi dat je verteld hoe jouw Pasen eruit ziet en jouw tips meedeelt. Dit jaar ziet er voor mij ook anders uit dan voorheen.

Β 

Ik ga dit jaar met Pasen werken. Normaal ging ik wel naar mijn opa's en oma's. Maar door dat ik nu ga werken heb ik dit jaar geen zorgen van wat ga ik doen? Alleen in de ochtend dat we uitgebreid paasontbijt gaan eten met mijn gezin. Hopelijk verstoppen mijn ouders nog wel wat chocolade eieren. Want vind dat altijd wel grappig om te zoeken. Alleen soms denken ze dat we daar te oud voor zijn. Dat is wel jammer. Maar mocht het niet gedaan worden had ik en mijn zusje voor mijn ouders verstopt. Moesten ze vaak om lachen.

Β 

iedereen 🐰Fijne PASENπŸ£β€‹β€‹β€‹β€‹β€‹

Reputatie 7
Badge +5

Wat een mooie tips! Ik vier elke Pasen m'n familie. Ondanks dat ik al 20 ben, verstoppen ze nog steeds eieren voor me in huis of de tuin. Waarom? Gewoon omdat ik het zoeken leuk vind en ik hou van chocola πŸ˜‰ 🍫

Reputatie 7
Badge +9

Wij gaan waarschijnlijk uitgebreid ontbijten maar da's dan ook Γ‘lles wat we doen met Pasen en chocolade eten (doen we al ver voor Pasen maar ik doe daar niet echt aan mee sinds dat ik twee zeer oppervlakkigeΒ vullingen heb haha... Heb een bloedhekel aan de tandarts), maar het verstoppen van de eitjes laten we achterwege. Althans thuis dan.Β 

Plus ik heb één dag langer weekeind… In totaal heb ik dan voor een keer een gehele week vrij. Al gaat het vele vrij zijn uiteindelijk toch echt vervelen.

Β 

Op werk doen we dit wel nog maar dat spreekt voor zich. Er mogen alleen geen chocolade eitjes op mijn werk gegeten worden want dan gaan de leerlingen geheit stuiteren door het lokaal en ik zit daar niet echt op te wachten...Β 

Β 

Reputatie 4
Badge +5

Ga dit weekend naar Paaspop.

Reputatie 7
Badge +12

Ik moet zelf de dagen altijd splitsen, want we gaan naar mijn ouders en naar mijn schoonouders. Sanne en ik zijn zelf op 2e paasdag 5 jaar samen dus voor ons was het lastig plannen dit jaar.

Reageer