Skip to main content
Daphnevte
Enthusiast
August 19, 2026

Niet begrepen + alleen voelen is dit herkenbaar voor anderen?

• August 19, 2026
  • 2 reacties
  • 42 × bekeken

Soms voelt het alsof niemand om me heen echt begrijpt wat er in mijn hoofd en in mijn hart speelt. Ik heb geen vrienden om dit mee te delen en daardoor kan het soms extra eenzaam voelen. Alsof ik alles alleen moet verwerken en niemand echt ziet hoe het met me gaat.

Mijn hoofd maakt het ondertussen vaak nog zwaarder. Mijn brein lijkt automatisch te zoeken naar alles wat negatief is: wat er niet goed gaat, wat ik mis, wat anderen hebben en ik niet, en waarom ik me zo alleen voel. Terwijl ik juist zo graag mijn focus wil verleggen naar de positieve en leuke dingen.

Ik wil niet steeds vastzitten in negatieve gedachten. Ik wil kunnen genieten van kleine momenten, lachen om iets simpels, blij zijn met de dingen die wél goed gaan en mezelf toestaan om gelukkig te zijn, ook al is niet alles in mijn leven zoals ik het zou willen.

Het moeilijke is dat je soms best kunt weten dat er ook mooie dingen zijn, maar dat je hoofd ze op dat moment gewoon niet lijkt te zien. Toch wil ik blijven proberen om mijn aandacht te richten op wat wél fijn is. Op kleine momenten van geluk, op dingen waar ik trots op mag zijn en op alles wat me even een goed gevoel geeft. Misschien hoef ik niet meteen mijn hele leven te veranderen. Misschien begint het gewoon met mezelf wat vaker toe te staan om stil te staan bij iets positiefs, zonder meteen weer te zoeken naar wat er mis is.

Want ook al voel ik me nu vaak alleen en niet begrepen, ik wil niet dat dat gevoel bepaalt hoe ik mijn hele leven ervaar. Ik wil leren om naast het verdriet en de eenzaamheid ook ruimte te maken voor lichtheid, plezier en mooie momenten. Zelfs als die soms klein zijn.

Is dit herkenbaar?

2 reacties

Cat
Moderator
August 19, 2026

Hoi ​@Daphnevte, goed dat je een berichtje achterlaat! 👋

Goed om te weten: de Join Us Online Community en Discord-server sluiten op 7 september 2026.

Wil je nieuwe mensen leren kennen? Kijk dan op https://join-us.nu/ of kom naar onze Community Day op 6 september in Amsterdam Zuidoost of 13 december in Eindhoven: https://join-us.nu/blog/kom-naar-onze-community-day-op-6-september 

Ook hebben we een handig overzicht met andere plekken waar je mensen kunt ontmoeten, ervaringen kunt delen of hulp kunt vinden. 💙

Join Us Community gaat stoppen! Je kan bij Here I Am terecht ter vervanging. Dit is een Discord community voor eenzame jongeren tussen de 16 - 30 jaar. Of je nu actief contacten zoekt of eerst alleen even mee leest, iedereen is welkom! Je vind ons op google: hereiam.nu
Boostxr_yt
Legend
August 19, 2026

heel erg maar ik vind het fijn om te helpen

Jeffrey