Moeite met het opbouwen van een band met mensen

  • 16 August 2023
  • 8 reacties
  • 231 × bekeken

Reputatie 4
Badge +4

Hallo,

Er moet mij iets van het hart. Ik geloof dat dit de plek ervoor is en deel mijn ervaring graag met jullie. Mogelijk herken jij jezelf hierin. Wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen.

Ik ben opgegroeid in een omgeving met zeer kritische ouders. Voldoende was nooit genoeg, goed kan altijd beter, en prestaties werden altijd gebagatelliseerd door hetgeen dat niet goed ging.

Zelf heb ik nooit de sociale kring / vriendengroep kunnen opbouwen om mij duidelijk te maken dat het anders is, op wat voor manier dan ook. Een zelfopgelegde sociale isolatie en zelden kunnen oefenen met mijn sociale vaardigheden. Het heeft mij erg timide gemaakt. Mijzelf kwetsbaar openstellen aan de omgeving? Écht het moeilijkste wat er voor mij is.

Ik kom constant in aanmerking met, en wordt constant met mijn neus tegen de feiten gedrukt. "Waarom ben je zo stil?", "Heb je niets te vertellen?", "Vind je het niet gezellig?". Het is mijn enige en daarmee gelijk mijn grootste onzekerheid. Het is verdomd confronterend, en het komt zo verdomd vaak voor.

Het valt nieuwe mensen zelfden op om omdat ze aangeven dat ik meegaand ben en altijd gezellig meedoe. Echter, na iemand langer te kennen blijven gesprekken altijd uit en heb ik echt énorm veel moeite met het opbouwen van een band. De transitie van die ene vriend naar een échte vriend.

Zijn er mensen in een soortgelijke situatie? Hoe ga jij ermee om? Hebben jullie misschien tips of ideeën om hiermee om te gaan? Ik vind mijn zwijgzaamheid echt verschrikkelijk.


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

8 reacties

Reputatie 6
Badge +11

Hey Koen,

 

Vervelend dat je zoveel moeite hebt met het opbouwen van nieuwe vriendschappen. 

Welke omgeving kom je vandaan ? Je zou eens kunnen kijken of er een fysieke join us locatie bij jou in de buurt zit. En anders zou je je aankunnen melden bij een online join us groep. 

 

 

De eerste stap om er aan te werken heb je al gezet door je aan te melden bij deze community. Het is ook zeker de moeite waard om eens een voorstel topic te openen en op andere gebruikers te reageren daaruit kunnen altijd mooie gesprekken komen of eventueel een mooie vriendschap. 

 

 

Reputatie 6
Badge +9

Ik ben ook best stil, maar ik heb er pas last van als mensen er wat van zeggen. Pas als iemand zegt “wat ben je stil, heb je het niet naar je zin?” word ik me bewust van hoe ongezellig ik waarschijnlijk overkom en dan heb ik het ook gelijk niet meer naar mn zin.

Probeer er voor jezelf niet zo veel nadruk op te leggen, dat is wat mij helpt.

Reputatie 3
Badge +4

Het is jammer dat mensen altijd maar de schuld geven aan de stille personen, en zich zelf niet afvragen hoe ze de sfeer comfortabel kunnen maken voor iemand die wat timide of verlegen is.
 

Ik heb precies hetzelfde als wat jij hebt. In grote gezelschappen of met nieuwe mensen sla ik helemaal dicht. Er komt dan geen woord uit me, mits ik aangesproken wordt. Wat ik eens als tip meekreeg was om de lichaamstaal van het gezelschap te “spiegelen” maar ik zou geen idee hebben of dit echt werkt in de praktijk helaas. 

Reputatie 4
Badge +4

Het is jammer dat mensen altijd maar de schuld geven aan de stille personen, en zich zelf niet afvragen hoe ze de sfeer comfortabel kunnen maken voor iemand die wat timide of verlegen is.

Het is niet zozeer dat ze mij de schuld geven, noch zal ik ze ooit vragen de sfeer comfortabel voor mij te moeten maken. Er is een klik of het is er niet. De vraag is meestal ook met de beste bedoelingen. Het is gewoon verdomd confronterend iedere keer te horen dat het gewoon niet lukt om een gesprek langer te onderhouden en wat verder te komen dan even over wat koetjes en kalfjes praten.

Op het moment dat het gezegd wordt komen mijn vrienden, ondanks dat het niet nodig is, toch voor mij op. Het is gewoon echt een barrière dat je op iets jongere leeftijd niet echt de sociale vaardigheden hebt kunnen ontwikkelen zoals dat bij mijn leeftijdgenoten wel was. Levenservaring speelt hier ook wel in mee.

Ik wil niet verzuipen in zelfmedelijden, daar heb ik niets aan. Maar na jaren heb ik nog steeds niet echt een weg hierin kunnen vinden. Gewoon erop uit gaan heeft ook een afwisselend resultaat. Misschien dan toch maar door de zure appel moeten bijten.

Je tip neem ik van harte. Ben benieuwd of het mij lukt dat in de praktijk toe te passen.

Reputatie 3
Badge +3

Hey,

Ik herken me in jouw situatie. Kritische ouders doen zoveel met je en zorgen ervoor dat je karakter onwijs wordt beïnvloed. Ik heb het idee dat mijn ouders niet van mij houden. Voel jij dat ook zo? Ik heb ook niet echt vrienden en vind het ook moeilijk om echte vriendschappen te krijgen.

Ik wandel nu met een wandelcoach wat ik fijn vind. Ik kan er met haar over praten en zij helpt om mezelf te ontwikkelen en anders om te gaan met situaties. Wellicht is zoiets voor jou ook helpend? Het kost wel wat, want het wordt niet vergoed helaas..

Groetjes van Eline 

Reputatie 4
Badge +4

@Eline23 echt verschrikkelijk om te horen dat je het gevoel hebt dat je ouders niet van je houden! Als je het er eens met iemand over wil hebben anders dan een betaalde wandelcoach schroom dan niet om een prive bericht te sturen. Wel fijn om te horen dat je daar goede ervaringen mee hebt.

Ik heb ooit aan groepstherapie gedaan en daarbij individuele begeleiding gekregen. Ondanks dat je er met een beter gevoel vandaan komt heb ik nooit het gevoel gehad dat het doeltreffend was of dat het probleem minder werd.

Helaas dat dit soort mentale problemen niet serieus genoeg genomen worden om vergoed te worden...

Reputatie 7
Badge +11

Hallo,

Er moet mij iets van het hart. Ik geloof dat dit de plek ervoor is en deel mijn ervaring graag met jullie. Mogelijk herken jij jezelf hierin. Wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen.

Ik ben opgegroeid in een omgeving met zeer kritische ouders. Voldoende was nooit genoeg, goed kan altijd beter, en prestaties werden altijd gebagatelliseerd door hetgeen dat niet goed ging.

Zelf heb ik nooit de sociale kring / vriendengroep kunnen opbouwen om mij duidelijk te maken dat het anders is, op wat voor manier dan ook. Een zelfopgelegde sociale isolatie en zelden kunnen oefenen met mijn sociale vaardigheden. Het heeft mij erg timide gemaakt. Mijzelf kwetsbaar openstellen aan de omgeving? Écht het moeilijkste wat er voor mij is.

Ik kom constant in aanmerking met, en wordt constant met mijn neus tegen de feiten gedrukt. "Waarom ben je zo stil?", "Heb je niets te vertellen?", "Vind je het niet gezellig?". Het is mijn enige en daarmee gelijk mijn grootste onzekerheid. Het is verdomd confronterend, en het komt zo verdomd vaak voor.

Het valt nieuwe mensen zelfden op om omdat ze aangeven dat ik meegaand ben en altijd gezellig meedoe. Echter, na iemand langer te kennen blijven gesprekken altijd uit en heb ik echt énorm veel moeite met het opbouwen van een band. De transitie van die ene vriend naar een échte vriend.

Zijn er mensen in een soortgelijke situatie? Hoe ga jij ermee om? Hebben jullie misschien tips of ideeën om hiermee om te gaan? Ik vind mijn zwijgzaamheid echt verschrikkelijk.

Hey Koen,

Dat van die kritische ouders ken ik heel erg. Voornamelijk vroeger hamerde ze er heel erg op dat ik goede voldoendes haalde en hoog scoorde (helaas ook met rekenen maar dat valt door mijn missende rekeninzicht en zeer waarschijnlijke dyscalculie niet echt meer te redden hoe hard ik er ook aan trok en hoe boos mijn pa ook op mij werd omdat ik het niet gauw genoeg begreep. Daarnaast heb ik gewoon niks met cijfers, eerder iets met taal, biologie, dat soort dingen. Wiskunde ging mij veel beter af dan het echte rekenen/rekenvaardigheden; breuken, ingewikkelde verhaalsommen en inhoud, procenten hoef ik niet naar gevraagd te worden) Tegenwoordig vinden ze een 6 al goed genoeg en ik ben nog altijd hartstikke blij met die 7 voor mijn examen Nederlands gedurende mijn onderwijsassistent opleiding die ik al enige tijd heb afgerond (dat in tegenstelling tot mijn zelf aangeleerde Engels vrij matig is op gebied van zinsopbouw, grammatica soms...) maar dat kritische kwam voornamelijk uit het feit dat mijn ouders mijn jongere broer, jongere zus en mij een betere toekomst gunnen. Ook omdat ze het vroeger wat minder hadden voordat wij waren geboren leerde ik later.

Dat van de sociale kring en sociale isolatie is ook herkenbaar. Op mijn 6e ben ik indirect gepest en buitengesloten door de buurt waar ik nog altijd woon; inmiddels bijna 20 jaar.
Dit kwam wegens belemmeringen en omdat ik anders was ten opzichte van anderen, ze wisten niet hoe erop te reageren en regeerde er dus verkeerd op wat mijn zelfbeeld, zelfverzekerdheid en sociale vaardigheden een nare knauw gaf (mocht je meer over die belemmeringen willen weten mag je me er gerust naar vragen) waardoor ik mij sociaal terugtrok en alleen nog maar buitenkwam voor school/college, stage, dagjes weg met mijn ouders. Schoolvrienden woonden veel te ver weg om mee af te spreken (beste schoolvriendin heeft mij sinds ik naar college ging ook laten vallen stilletjes aan), mijn buurt wilde geen vriendschappen sluiten met mij omdat ze niks van mij af wilde weten en medestudenten had ik ook niet zoveel mee.
Nu ga ik dus alleen echt nog naar buiten voor werk of soms met mijn ouders, jongere broer en zus.
Daarbuiten kom ik nauwelijks van mijn kamer tenzij iemand mij weet te overtuigen naar buiten te gaan (leuk naar de stad, boeken, bios bijv.). Openstellen is bij mij ook een ding en doe ik sinds mijn 6e niet zomaar. Het vergt een sterke band om iemand te zijn voor mij, voor ik mij open durf te stellen. Ik kijk wat dat betreft altijd eerst wat de kat uit te boom. Is er een klik, dan zal ik mij langzamerhand wat verder openstellen. Ik zal ook eerlijk zijn in wanneer die er niet is maar ben altijd bereid mensen een kans te geven. Openstellen vergt wat dat betreft ook echt bakken met moed en je moet hierbij ook een beetje afgaan op wat je gevoel zegt; is dit de juiste persoon om dit mee te delen, voel ik mij daarbij prettig genoeg, is er een goede klik?

Oh jeetje. Men moet leren dat er ook wat stillere types zijn die tijd nodig hebben los te weken/rustig aan hun comfortzone uit moeten komen zonder overladen te worden door vragen en aannames. Ik ken dat ook. Mijn ouders vinden door het weinig loslaten van hoe ik mij daadwerkelijk voel en nogal stille karakter, complex om een voorbeeld te noemen en vragen mij dan ook vaak "heb je het naar je zin?" "Waarom zeg je weinig?"
Dat is, zoals je zegt inderdaad confronterend ja.

Dit is jammer, vooral naar jou toe. Ik probeer wanneer ik iemand wat langer ken de gesprekken gaande te houden, ook al kan dit soms lastig zijn. Diepe gespreksstof kan ik altijd wakker gemaakt voor worden al ligt dit wel aan de sterkte van de sociale band natuurlijk al vind ik luchtige gesprekken ook wel fijn. Daarnaast ligt het er natuurlijk ook aan of ik werk op dat moment en hoe ik in mijn energie zit. Helaas vergt de échte vriend nogal een zoektocht weet ik uit ervaring.

Wat ik je kan meegeven is; begin klein, niet te groot en doe dingen zeker niet te overhaast. Gun jezelf wat tijd om stap voor stap uit de comfortzone te komen betreft openstellen.
Begin kleine gesprekken en probeer ze te laten uitmonden in grotere. Praat over interesses, hobby's, huisdieren, broers/zussen, opleiding/werk, hoe het er thuis aan toe gaat (als diegene dit kwijt wil), favoriete eten, plekken om heen te gaan, toekomstplannen (als diegene ze kwijt wil), etc. Stel vooral open vragen en vraag door of haak in op onderwerpen/gespreksstof waar de ander het over heeft mochten die je interesse wekken. Vertel beetje bij beetje iets over jezelf als je bijvoorbeeld naar hobby's en interesses vraagt .Al snap ik heel goed dat het openstellen ontzettend lastig is, want het geeft ook een gevoel van kwetsbaarheid en dat brengt het gevoel van mogelijke spanning met zich mee

 

Mijn inbox staat altijd open voor een praatje als je dat wilt, of wanneer je mij wat beter wil leren kennen. 

Reputatie 3
Badge +3

@Eline23 echt verschrikkelijk om te horen dat je het gevoel hebt dat je ouders niet van je houden! Als je het er eens met iemand over wil hebben anders dan een betaalde wandelcoach schroom dan niet om een prive bericht te sturen. Wel fijn om te horen dat je daar goede ervaringen mee hebt.

Ik heb ooit aan groepstherapie gedaan en daarbij individuele begeleiding gekregen. Ondanks dat je er met een beter gevoel vandaan komt heb ik nooit het gevoel gehad dat het doeltreffend was of dat het probleem minder werd.

Helaas dat dit soort mentale problemen niet serieus genoeg genomen worden om vergoed te worden...

Ik denk vooral gewoon dat ik uit huis moet gaan en een liefdevolle omgeving om mij heen moet gaan voelen. Hopelijk helpt dat mij uit die sleur.

Goed dat je wel hulp hebt gehad! Ik herken dat wel een beetje. Het voelt dan goed, maar later komt alles weer op je af.

Nee dat het niet vergoed wordt vind ik onzin..