Mijn ouders denken sterk "omdat je al enige contacten hebt, ben je niet eenzaam meer" en het begint zwaar te irriteren...

  • 22 December 2023
  • 2 reacties
  • 114 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

De laatste tijd zijn mijn ouders nogal vreemd tegen mij aan het doen vind ik persoonlijk. Nee, dit kan er ook nog wel bij bovenop het feit dat mijn jongere broer, zus en ik énorme moeite hebben met het hebben van een bipolaire moeder.

 

Ik zit bij een fysieke Join Us groep, bij deze Join Us Community als lid zijnde. Ik speel D&D met een aantal andere community leden, game, of spreek af eventueel, al gebeurd dat laatste niet echt vaak én ik werk waarbij ik vrij gezellige collega's heb, al zie ik ze niet 7 dagen per week of iets.

 

"Als je contacten hebt, ben je niet meer eenzaam." zeggen m'n ouders dan. Dat zinnetje van ze zit mij niet echt lekker omdat ikzelf daarintegen ben van ja en nee. Ja omdat het contact er is, het is leuk en gezellig, maar daarnaast ook nee omdat ik niet heel vaak meer naar mijn fysieke Join Us groep ga bijvoorbeeld omdat het soms weleens niet goed uitkomt, op de community zal ik wellicht nog actiever moeten gaan zijn zodat er iets van de grond komt en met collega's is het niet zo dat ik standaard buiten werk met ze afspreek, plus de meeste zijn toch echt stukken ouder dan ik en hebben méér levenservaring. De eenzaamheid is er nog steeds. Kan misschien introvert overkomen maar in werkelijkheid ben ik een ambivert en heb zo mijn momenten. Was vroeger namelijk een ontzettend grote extravert tot buurtkinderen van de buurt waar ik nog altijd woon zo nodig indirect moesten pesten waarbij ze diepe sporen hebben nagelaten in mijn sociale ontwikkeling die een knauw opliep waar ik niet bepaald trots op ben.

 

Nee, waar ik nog altijd ontzettend naar verlang is (redelijk consistent) contact van een beetje mijn leeftijd met een beetje dezelfde of andere interesses waarmee ik bijvoorbeeld iets buitenshuis kan doen. Mijn moeder denkt dan voornamelijk aan mijn pa en zichzelf, mijn jongere broer en zus (waarmee ik nóóit echt iets alleen onderneem zónder mijn ouders erbij, daarnaast zijn ze meer met hun eigem leven bezig en druk wat ik snap maar toch) oude schoolcontacten waarmee ik echt al jaren niet meer spreek, Join Us leden. Maar nóóit wordt er ook maar door mijn ouders gevraagd hoe ik mijn eenzaamheid beleef. Nóóit, heb ik dat gevoel. 

 

Heck, ik heb één van mijn beste vriendinnen van én de lagere school en de middelbare school (gaat hierbij om één en dezelfde beste vriendin) laten vallen zonder enige woordwisseling op een dag omdat ik sterk het idee had dat ze op een gegeven moment nooit meer echt een gaatje aan tijd voor mij vrij kon maken én téveel met zichzelf bezig was.

 

Eenzaamheid heeft meerdere gezichten. Het is niet alleen het "ja je zit veelvuldig op je kamer, alleen." waar ik al 20 jaar lang mee kamp en zit qua mijn eenzaamheid, het is ook dingen ondernemen met iemand buitenshuis. Dat is hetgeen wat ik mis en juist dat stukje zullen mijn ouders nóóit en te nimmer gaan begrijpen als je het mij vraagt. 

Mijn innerlijk is véél en véél te complex voor ze denk ik en ik heb niet echt het idee dat ze ooit de tijd ook maar hebben genomen om die kant beter te leren kennen. 

Om eerlijk te zijn voel ik mij nogal sterk onzichtbaar binnen mijn huishouden als het op eenzaamheid aankomt. Kan net zo goed de hele dag boven op mijn kamer blijven in plaats van dat ik awkward met mijn ouders beneden ga zitten en droog sociaal met ze ga doen.


2 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Op internet staat veel over eenzaamheid, kan verschillende vormen hebben, misschien ook iets voor je ouders?
Je schrijft wel erg klagend over je ouders, heb je daar hulp voor om met een professional te praten, raad ik je anders wel aan.
Ik wens je veel succes in deze moeilijke tijd.

Reputatie 7
Badge +11

Op internet staat veel over eenzaamheid, kan verschillende vormen hebben, misschien ook iets voor je ouders?
Je schrijft wel erg klagend over je ouders, heb je daar hulp voor om met een professional te praten, raad ik je anders wel aan.
Ik wens je veel succes in deze moeilijke tijd.

Denk dat ik alle soorten eenzaamheid wel zo'n beetje heb, in combinatie met de vele soorten geschaad zelfvertrouwen. Ik weet hiervan en toen ik er uiteindelijk over móest leren, welk soort pesten van invloed is op wat voor soort zelfverzekerdheid of iets waarvan je meerdere lagen hebt en wat het met iemand wel niet doet, tijdens Corona met mijn studie deed ik mijzelf op mute en hield ik mij sterk voor het videobeeld omdat ik letterlijk op het punt van breken stond

De eerste twee; sociaal & emotionele eenzaamheid door m'n eigen buurtgenoten die mij indirect hebben gepest vroeger toen ik echt net was verhuisd. Ik was "de freak van de buurt" terwijl ik nooit een keuze had daarin dan mezelf volledig sociaal terugtrekken voor wat.. 20 jaar, lang? Maar whatever, gelukkig zijn ze allemaal pleiten, de pesters van toen en ik hoop van harte dat ze zichzelf ooit tegenkomen met hoe ze mijn sociale, emotionele en vol zelfvertrouwen 6 jarige ik destijds hebben geschaad en niet zo'n beetje ook. De derde, existentiële, stak voornamelijk de kop op gedurende mijn werkloze periode. Daarnaast heb ik gewoon een heel klein netwerk. Maar daar hecht ik deze dagen steeds meer waarde aan.

 

Betreft hoe ik over mijn ouders schrijf; snap dat je mij dit aanraadt en dat deze suggestie goed bedoeld is maar mijn ouders begrijpen mijn sociale/emotionele kant gewoon niet zo goed. Ik heb hier niet echt hulp voor en ik zit ook niet bepaald te wachten op een gortdroge pyscholoog of iets.  Dit is iets wat al lang heeft gewoekerd diep van binnen ondanks het feit dat ik op mijn nieuwe lagere school en daarna middelbare school wel nog meer contacten had bijvoorbeeld. Dit is niet op te lossen met professionele hulp naar mijn mening. Het gaat eerder aanvoelen voor mij hoe ik een wond openrijt die helemaal niet opengereten wil worden.

 

Ik laat zeer weinig los, ben niet bepaald open naar ze toe en als ik dat wel ben is het maar in zeer beperkte mate. Ik ben nogal een binnenvetter en mijn ouders hebben voor mijn gevoel nooir echt de tijd genomen om mijn sociale/emotionele kant daadwerkelijk te leren kennen. Van mijn pa mag ik nauwelijks emotie tonen; als ik mij verdrietig voel bijvoorbeeld wordt hij boos of wanneer ik duidelijk wil maken hoe ik mij voel heeft hij 9 van de 10 keer zijn mening klaarstaan. Kortom, ik hou er niet echt van mij volledig open te stellen vanwege deze reden.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mijn ouders, ze hebben veel voor mij over en zij houden van mij, het is het stukje sociaal/emotionele ademruimte wat ik weleens mis en het feit dat ik constant rekening dien te houden met mijn moeder de laatste tijd, wat ik zat begin te worden na al het trauma…

 

Dit terzijde, dank voor je berichtje en het sterkte wensen. 

Reageer