jongeren met of zonder beperking

  • 21 February 2024
  • 8 reacties
  • 166 × bekeken

Badge +2

Hoi mijn naam is Peter Jan ben 29 jaar oud en ik ben nieuw hier door mijn beperking autisme en ADHD vind ik het heel moeilijk om nieuwe sociale contacten aan te gaan Ik vroeg mij af Hoe kijken jongeren zonder beperking aan tegen jongeren in dezelfde leeftijd tegen iemand aan met een beperking en in Hoe verre zou je wel of niet het contact aandurven gaan


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Pj 02, ik heb ook ADHD en autisme maar zie het niet echt als een beperking, meer als iets dat hoort bij mij. Zou ik soms willen dat ik het niet zou hebben…? Ja ik zou best wel willen dat sommige dingen makkelijker zouden gaan (sociale contacten bijvoorbeeld), maar over het algemeen niet. Het heeft mij gevormd naar wie ik ben en ik zou niet weten wie ik zou zijn zonder m’n autisme en ADHD. 

Reputatie 4
Badge +5

Hoi mijn naam is Peter Jan ben 29 jaar oud en ik ben nieuw hier door mijn beperking autisme en ADHD vind ik het heel moeilijk om nieuwe sociale contacten aan te gaan Ik vroeg mij af Hoe kijken jongeren zonder beperking aan tegen jongeren in dezelfde leeftijd tegen iemand aan met een beperking en in Hoe verre zou je wel of niet het contact aandurven gaan

Hallo👋🏼 je vind hier vast leuke contacten, er zijn nog meer mensen met autisme (🙋‍♀️) en ik vind het ook moeilijk om soms contacten te maken. Wat je zegt heb ik me nog nooit afgevraagd, maar nu je het zegt 😅 en chat contact kan altijd wel

Reputatie 4
Badge +2

Hi @Pj 02 !

ik heb ook vanaf dat ik klein ben de label Autisme op mij gekregen. Dit heeft er ook mee te maken gehad dat mijn broer en mijn zus ook ASS hebben. En ik daardoor ook al sneller die plakker op mij kreeg. 
Ik heb helaas moeten ervaren dat door deze stempel, ik heel veel negatieve ervaringen heb op moeten doen in mijn leven. Ik werd bij voorbaat al anders behandeld: want ik was degene met autisme. ‘Ik was anders’

lang verhaal kort. Daardoor ging aansluiting zoeken met anderen gewoon niet. Ik ben vreselijk gepest geweest. Als ik deze label niet op mij gehad had, was mijn leven wat betreft vriendschappen sluiten een stuk anders gelopen. 

Ik heb afgelopen november/december besloten dat ik mijn label volledig los gelaten heb. Dit komt ook doordat ik de bevestiging van mijn nieuwe (zoveelste) psycholoog. Dat ik waarschijnlijk helemaal geen ASS heb. 
 

ik ben mezelf nu volledig weer aan het ontdekken. Milou zonder ASS. Gewoon, Milou. En dat is moeilijk, en pijnlijk. En verdrietig. Maar ik hoop dat ik zoveel meer kan bereiken, waarvan ik nooit gedacht had dat ik het kon. Ook vriendschappen sluiten, relaties aan gaan. Oefenen, oefenen, oefenen. 
weet dat mijn dm altijd open staat. En ik hoop dat je snel connecties mag gaan vinden hier :)

 

liefs van Milou 

 

 

Reputatie 2
Badge +2

Mijn ervaring is dat ik makkelijker kan omgaan met mensen die meer zoals mij zijn. Dit zijn dus mensen die ook autisme of iets soortgelijks hebben. Deze mensen begrijpen mij beter en delen bijvoorbeeld dezelfde soort humor. Met mensen die geen beperkingen hebben, heb ik meestal gewoon geen goede klik.

Badge +2

Ik wil jullie allemaal nu al bedanken voor de fijne reacties die ik krijg op mijn topic is het het voelt goed dat ik niet de enige ben wie het die dit gevoel deel omtrent dit onderwerp voor wie het leuk vindt mijn DM staat open voor jullie ben altijd wel in voor een gezellig praatje

Badge +2

Ik wil jullie allemaal nu al bedanken voor de fijne reacties die ik krijg op mijn topic is het het voelt goed dat ik niet de enige ben wie het die dit gevoel deel omtrent dit onderwerp voor wie het leuk vindt mijn DM staat open voor jullie ben altijd wel in voor een gezellig praatje

 

Badge +2

Ik wil jullie allemaal nu al bedanken voor de fijne reacties die ik krijg op mijn topic is het het voelt goed dat ik niet de enige ben wie het die dit gevoel deel omtrent dit onderwerp voor wie het leuk vindt mijn DM staat open voor jullie ben altijd wel in voor een gezellig praatje

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik mag dan misschien zelf géén autisme hebben, maar mijn ervaring is dat het er echt aan ligt wat voor soort generatie / persoon ik voor mij heb van een beetje mijn leeftijd met hoe de reactie en omgang is, dit geldt voor beide vragen. 

Sommige (zónder beperking) reageren goed en op een respectvolle manier zónder vooroordelen waarbij ik mij net ff wat sneller op mijn gemak zal voelen betreft contact aangaan, maar je hebt er, voor mijn gevoel én vanwege een naar pestverleden waardoor ik mij als kind zijnde sociaal heb geïsoleerd voor 20 jaar lang in de buurt waar ik (helaas) nog steeds woon, ook een paar tussen zitten waarbij de eventueel reactie disrespectvol is, al is het voornamelijk dat ze niet lijken te weten hoe er mee om te gaan. Mede hierdoor heb ik moeite met contact aangaan (ook door onzekerheid).

Ik vind mijn oude buurt bijvoorbeeld nog altijd fijner ook vanwege die reden,. De mensen zijn daar hechter en niemand had daar commentaar op mij. Ik had vrienden (zónder beperking) die bijna niet pasten op twee handen en ik mis die tijd echt ontzettend.

 

Het disrespectvolle lijkt vooral voort te komen uit een generatie die nieuwer / jonger is dan ik ben of die denkt dat de wereld perfect en volmaakt is omdat zij hier nauwelijks mee in aanraking komen in het dagelijks leven, waardoor ik nare reacties over mij heen krijg. Daarnaast heb je er ook generaties bij zitten die zich goed denken te verplaatsen in mij en denken te weten wat ik doormaak óf verkeerde aannames doen door wat ik heb. Dit laatste vind ik zeer vervelend. 

 

Of men nou een beperking heeft of niet, ik geef iedereen wel een kans betreft sociaal contact. Al kan ik hier enigzins selectief in zijn als gevolg van mijn pestverleden en om eventuele teleurstellingen te voorkomen, ter bescherming van mijzelf. Klikt het, dan klikt het. Klikt het niet, tja, dan zal ik daar ook heel eerlijk over zijn. Ik kijk er daarnaast ook nogal naar in hoeverre íemand de moeite en tijd voor mij neemt betrefr sociaal contact.