Ik voel me vaak over het hoofd gezien

  • 9 February 2024
  • 3 reacties
  • 123 × bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Lichte trigger warning: ik vertel op de oppervlakte over jeugdtrauma - verwaarlozing

Hallo allemaal, 

Ik wilde graag wat delen. Ik voel me namelijk vaak over het hoofd gezien. 

Ik ben een redelijk introvert persoon en in een wereld waar de meeste mensen extravert zijn, is dat soms lastig. Zoals wel meer introverte mensen neem ik pas ruimte in als ik voel dat er ruimte is om in te nemen, maar dat is vaak niet het geval (met name in grotere groepen mensen). Mensen in mijn omgeving hebben me wel eens gezegd dat ze me ‘mysterieus’ vinden. In andere woorden: moeilijk te pijlen/begrijpen. Dat is absoluut niet iets wat ik bewust ben of doe en ik vind het dan ook niet bepaald fijn om te horen dat ik zo ervaren word. Ik heb genoeg dingen te vertellen, grappen te maken en random feitjes om op te noemen, maar ik kom vaker niet dan wel tot mijn recht.

Dit zorgt er vaak voor dat ik met verdriet wegga bij sociale situaties. Als ik me weer niet op mijn plek heb gevoeld, niet gezien of gehoord. Ik begin langzamerhand een beetje een eenling te worden en dat vind ik verschrikkelijk. Introverte mensen hebben net zoveel behoefte aan een gevoel van verbinding als extraverte mensen dat hebben, maar ik heb het gevoel dat extraverte mensen niet altijd begrip hebben voor ons. 

Nou kan ik niet alles op de verhouding van extraverte en introverte mensen gooien; het is namelijk ook zo dat ik door mijn verleden onhandige overtuigingen heb opgelopen. Ik ben voor een groot deel van mijn leven emotioneel verwaarloosd door mijn ouders. Wat erop neerkomt dat er geen enkele ruimte was voor mijn gevoelens/behoeften. Ik heb niet goed geleerd om gevoelens te uiten of behoeften aan te geven, omdat ik ervan overtuigd was/ben dat ze niks waard zijn. Ik heb een hoop therapie achter de rug (zowel individueel als met mijn ouders) en het gaat wel steeds beter, maar ik heb nog een weg te gaan. Ik twijfelde er zelfs over om dit topic te plaatsen, of ik dat ‘mocht’. 

Ik merk dat ik nog erg zoekende kan zijn in mijn eigenwaarde en dat, hoewel ik ergens diep vanbinnen heus wel weet wat ik de wereld te bieden heb, de donkere stemmen in mijn hoofd soms erg luid zijn. De afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van een hele hoop verdriet en verlies. Vrienden die me in de steek lieten omdat mijn mentale gezondheid maar niet verbeterde en eenzaamheid die daardoor steeds erger werd. Het is denk ik geen verrassing dat er deuken in mijn zelfvertrouwen zitten.

Maar het tij begint te keren. 

Ik vind het belangrijk om dit topic te eindigen met wat hoop voor mezelf. Want ik struggle hier nu nog mee, maar ik kom van ver en ik was zeker niet van plan om het hierbij te laten. Iets wat ik heel fijn vind aan mezelf is dat ik altijd blijf groeien, dat ik echt mijn uiterste best doe daarvoor. 

Omdat ik het waard ben. Ik ben het waard om me goed te voelen, om gezien en gehoord te worden. Net als iedereen. 

(En ik ben het ook waard om een topic te plaatsen over iets wat me nauw aan het hart gaat.)


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Herkenbaar op bepaalde punten en ook ik zou willen dat de meer extraverte medemens een introvert meer zouden begrijpen, of althans enige moeite doen om hen meer te leren begrijpen. 

Ik ben sinds ik een zesjarige was een enorme introvert, met extraverte randjes van mijn oude ik,, die ik alleen echt durf te tonen bij mensen waarbij ik mij óf volledig op mijn gemak voel óf mensen die ook daadwerkelijk enige tijd en moeite in mij steken sociaal gezien als het gaat om het opbouwen van een band. Liefst een combi van zowel het gemak als de investering. Gebeurt dit niet na enige tijd, tja, dan kan men van mijn kant niet echt hetzelfde terugverwachten en verdwijn ik naar de achtergrond, mij onzichtbaar voelend.

 

Dit is een beschermingsmechanisme van mezelf geworden over de jaren heen om teleurstellingen te voorkomen wanneer ik een vriendschappelijke band met iemand aan ga en ik er uiteindelijk niet echt iets meer van hoor of een beetje dezelfde moeite voor terugkrijg wanneer ik het een kans geef, waar ik eigenlijk niet echt om heb gevraagd ook, maar de gebeurtenis op zesjarige leeftijd (indirect pesten ten gevolge wat volledig buiten mijn controle of ook maar keuze lag en ligt) heeft mij gemaakt tot wie ik ben. 

Ik ben van mening dat introverts een diepere laag hebben, die gevoelig is, teer en kwetsbaar maar wellicht, eventueel ook een mooi iets kan zijn. Iets wat je bij extraverts niet zo een twee drie snel gaat vinden. Er is niks mysterieus aan, da's de verkeerde term ervoor. Extraverte mensen moeten nou eenmaal een tandje meer bijzetten en meer tijd in een introvert investeren dan dat ze waarschijnlijk kwijt zijn aan een extravert, die waarschijnlijk bijna alles gelijk op tafel gooit qua interesses, etc. niet dat daar iets mis mee is dat extraverts dat doen. Zij zijn nou eenmaal meer naar buiten toegekeerd.

Hoewel ik het "mysterieus" genoemd worden bij mijzelf als compliment opvat, ligt er wel aan wie het zegt, wordt ik er moedeloos van wanneer ik bijvoorbeeld "complex" wordt genoemd door mijn ouders. Ik vind het nou eenmaal vrij lastig te uiten en te zeggen wat ik voel, zeker naar mijn ouders toe en al helemaal sinds de afgelopen jaren. Maar laten we eerlijk zijn, rondom mijn pa kon ik nooit echt mijn gevoelens uitten zoals ik ze wilde uiten. Kan ik voor mijn gevoel nóg niet, want dat maakt hem weleens kwaad óf hij heeft zijn mening klaar.

 

Wel goed dat ondanks je struggle je nog altijd blijft groeien en dat je op een positieve noot eindigt richting jezelf, ook al heb je heel wat nare dingen meegemaakt. Ik weet hoe dat voelt.

Je bent het zéker waard om je goed te voelen, gezien én gehoord te worden net als elk ander.

Reputatie 5
Badge +5

Dapper dat je dit durft te delen. Iedereen mag er zijn. Ik herken veel in wat je schrijft en voel met je mee. Het verleden kunnen we helaas niet veranderen, maar als we van het heden het beste maken, kunnen we in de toekomst terugkijken op fijne herinneringen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Mark425, wat knap dat je dit durft te delen. Mooi dat je ondanks alles toch hoop houd. En uiteraard ben je het waard! Mocht je er eeen keer privé over willen praten, mag je me altijd een privé berichtje sturen.