Skip to main content

hoe verwerken jullie pijn en verdriet?

  • 7 June 2024
  • 3 reacties
  • 134 × bekeken

hoi allemaal,

Ik was vooral benieuwd hoe jullie je pijn en verdriet verwerken? ik merk dat ik het nogal lastig vind om mijn pijn en verdriet te verwerken alleen, vroeger had ik wel wat mensen waar ik dit mee kon doen en nu heb ik er 1 a 2 maar ik heb het daar juist het gevoel mee dat ik ze er te veel mee lastig val waardoor ik dat ook juist minder doe. ik ga nu ook al naar therapie en dat lijkt redelijk te helpen maar ik merk toch dat ik het erg lastig vind om alles te verwerken, ik probeer vaker iets op te schrijven maar het lijkt gewoon weinig te helpen. Vooral het verliezen van 5 jaar lange relatie vind ik gewoon erg lastig te verwerken, het is nog maar 3 maand geleden maar ik voel me gewoon gebroken af en toe..

hier kun je nog wel wat meer lezen over wat ik zelf ook al probeer:
 


Hopelijk dat iemand nog een goede tip heeft, want soms weet ik het gewoon even niet meer..
 

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hey Lars, Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het is niet erg als je het soms even niet weet. Want het leven komt niet met een handboek en voor iedereen is het anders. 

Wat ik je als tip kan geven dat het tegenwerkt als je je gevoel gaat proberen te negeren of weg te stoppen. Je kan het nog zo hard wegstoppen, maar het komt wel terug. Dat geeft dan soms ook weer frustratie, vermoeidheid of koppijn.
Je gevoel is echt, en mag er ook zijn. Soms helpt het om even goed te voelen. Dat klinkt misschien gek, maar als je je concentreert op de pijn/verdriet dan kan het zo zijn dat je die wat beter begrijpt. En dan kan het soms verminderen. Misschien helpt het ook wel om even goed te huilen. 
Het kan goed zijn om situatie nog even te analyseren maar belangrijkste is dat je er niet in blijft hangen.  Voel je even rot, schreeuw het uit, even harde muziek aan, gooi desnoods even een bord kapot(just kidding😉). Aan het verwerken/ een plekje geven van trauma’s en verlies, daar zit geen tijd aan verbonden. De ene gaat zo verder terwijl de ander nog ruimte nodig heeft. 

Blijf ook vooral ook leuke dingen doen, het helpt om leuke vooruitzichten te hebben. 

Voor mij helpt het om goed te luisteren en bewust te zijn dat het verdriet er is. Dat het even pijn doet van binnen maar ook wat ernaast komt kijken. Maar ook extra lief te zijn voor mijzelf. Wat lekkers eten zoals sushi, of leuke muziek te luisteren. 

Ik hoop dat je hiermee een beetje steun en sterkte kan bieden.

-Charlotte

Reputatie 3
Badge +3

Hey Charlotte, Bedankt voor je bericht!

Ik probeer mezelf ook te verwennen en leuke dingen te doen, helaas had het soms het negatieve effect omdat ik het alleen deed en daardoor het nog erger werd, ik probeer me nu vooral in te zetten door vrijwilligerswerk te doen en dat lijkt een erg goede en leuke afleiding te zijn maar ook wel zwaar!

en ik realiseer me ook dat het vooral verdriet is en dat het heel normaal en acceptable is na een relatie van 5 jaar om het dan zwaar te hebben, het is alleen zo lastig als je je dus wel goed wilt voelen..

Badge +2

Hoi Lars!,
Hopelijk vindt je het goed dat ik dit bericht met je deel. Dit bericht voldoet als een stappenplan voor mensen in dezelfde situatie, als een uitreiking naar jou of anderen als ze iemand willen hebben om mee te praten, en als zelf zelf reflectie voor mijzelf.

Het hangt af van de soort pijn. In dit geval zal ik heb hebben over liefdesverdriet. Zoals bij alles verzacht tijd ieder soort trauma, het is aan de persoon om invulling van tijd te vinden waarin dit kan gebeuren. En exact dat is vaak het lastigste en juist het deel waar menig mensen door onderuit gaan. 

Zoals veel anderen heb ik momenteel ook te maken met een net afgekapte relatie, daarnaast heb ik, naast een collega en mijn ouders, niet bijzonder veel mensen om mee te praten of om afleiding mee te wekken.

Dit brengt mij bij mijn eerste punt; Praat erover. De exacte wetenschap erachter snap ik niet, echter het heeft mij bergen beholpen om simpelweg de hele ervaring te trauma dumpen op iemand. Het liefst een luisterend iemand, echter in mijn ervaring werk het bij iedereen zolang je diegene maar vertrouwd. 

Hoe ik het visualiseer nu de situatie nu niet alleen meer in mijn hoofd zit is er ruimte om de gebroken puzzel stukjes heen en weer te schuiven als een schuif puzzel, met als doel over alles goed na te kunnen denken. Dit nadenken, analyseren, van de situatie geeft je vervolgens een houvast bij het verwerken ervan doormiddel van de 5 stages of grief.

Ontkennen
Ontkenning is een heel menselijke reactie op ongewild nieuws. Veranderingen zijn lastig. Ontkenning is echter wel de fase waarin je ruimte maakt om te wennen aan de nieuwe situatie. Dit is de fase waarin het vooral wijs is over de situatie te praten met mensen, wanneer je niemand hebt om mee te praten mag je altijd mij een DM sturen.

Boosheid
Het is normaal om boos te zijn op je oude partner of op hoe je jezelf hebt gedragen. Het is belangrijk om geen gehaaste beslissingen te nemen. In plaats van dat gebruik de motivatie voor zelfreflectie waarom het nu zo gelopen is. Houdt jezelf bezig met iets dat voor voor een langere tijd goed voor jou zal zijn.

In mijn geval betekent dat harder gaan in de sportschool met meer discipline dan de jongen waar mijn ex nu bij is. 

Bemiddeling
Dit is een fase aangewakkert door verandering, je wilt graag terug naar hoe het was en bent geneigd om de gebroken relatie terug op te bouwen als relatie of vriendschap. Dit is een slecht idee doordat romantische en emotionele connecties niet van de ene op de andere dag verdwijnen. Contact houden met een ex vlak na dato zal de pijn alleen vers houden.

Dit is de fase waar ik momenteel in zit. Tegen beter weten in heb ik pogingen gedaan vrienden te blijven. Echter na inzien bleek dat ik mijzelf voorloog, ik wou graag vrienden blijven met oog op meer op een latere datum. Hoewel het voor mij nog onbekend is, weet ik dat dit inzicht ertoe zal leiden dat ik uiteindelijk vrede zal kunnen krijgen met de gedachte dat ze uit m’n leven zal verdwijnen.

Depressie
De bemiddeling fase is het lastigst. Dit omdat na het besef dat de nieuwe situatie permanent is, en dat zal moet inzinken. Het is hierdoor normaal om verdrietig te zijn. Dit is een tijd voor reflectie. Besef dat andermans woorden niet bedoeld zijn om te pijn te doen. In plaats van dat, gebruik hetgeen besproken in de boosheid fase en focus je op iets om te doen.

Houdt in gedachte dat je het doel is hier beter uit te komen voor lange termijn. Slaap genoeg, douch genoeg, eet goed.

Acceptatie
Het is natuurlijk om een plekje in je hart te hebben voor oude geliefdes. Oude relaties maken jou wie je bent. In de laatste fase van rauw, acceptatie, zal je beginnen alle stukjes op een rij te kunne leggen. Accepteer wat er gebeurt is en welke rol jij erin hebt gespeelt. De pijn is misschien nog niet compleet weg, tijd zorgt hier wel voor. Dit is de gezondste manier om te groeien als individue.