Het gevoel dat je jonger bent dan je leeftijd.

  • 13 February 2024
  • 4 reacties
  • 156 × bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Haha, Ik denk dat veel van jullie dan gelijk denken aan jullie ouders die de zeggen dat ze nog steeds 30 zijn ondanks dat ze al lang over de 50 zijn. Maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. 

Zo als veel al wel weten ben ik 20 en word ik in augustus 21. Als ik daar alleen al denk schrik ik wel een beetje. En dit is helemaal niet beledigt bedoelt naar iedereen die wel ouder is, maar ik voel me nog helemaal niet zo oud. Als je me had vertelt dat ik dit jaar 17-18 zou worden, had ik je ook gelooft bij wijze van spreken.

Ik denk dat dit komt door m’n autisme dat ik me jonger voel. En soms geeft dat me best wel een eenzaam gevoel omdat ik niet mee kan komen met m’n ‘leeftijdsgenoten’. Om een voorbeeldje te geven, ze hebben het over het algemeen veel over relaties, social media, parties en fashion, iets waar ik dus niet echt interesse in heb.

Ik heb wel een vriendje gehad maar dat was ook maar voor het: ‘dan heb ik het ook gehad’ gevoel, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vind het dan ook erg vervelend als mensen (familieleden bijvoorbeeld) zeggen: “Heb je al een vriendje?” of “Het word wel eens tijd he?”

Ondanks dat ik me jongere voel, wil ik wel behandeld worden als een volwassene en niet als een klein kind van 5. Dus ja, dat is een beetje een strijd. Herkennen wellicht meer mensen zich hier in? 


4 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Ik snap een beetje wat je bedoeld, als ik het verkeerd verwoord in mijn beleving, vergeef me 🙏🏻 ik weet niet zozeer hoe groot het autisme het effect hierin legt maar als iemand die een mix van autisme/adhd heeft, merk ik dat adhd meer een rol speelt in dat ik meer kinderachtiger overkom (niet bedoeld alsof je echt kinderachtig zou doen maar wel jonger dan je leeftijd)  en in tijden van me autisme, dat ik meer toetrek naar mensen van rond de 25 bijvoorbeeld. Het kan ook meer een voorkeur zijn in de persoon. Maar hoe dan ook leven loopt z’n eigen tempo, ik ben 21 maar ik heb het gevoel alsof ik nog 18 moet worden 😭

 

verders snap ik ook wat je bedoeld met dat mensen een bepaalde visie voor je hebben wanneer je ouder wordt dat mensen meer van je verwachten, als bijvoorbeeld een relatie, je hebt het gevoel alsof je achterloopt omdat je niet naar hun visie hebt voldaan van wat ze verwachten van je op die leeftijd.

 

ik hou nooit zo van een bericht eindigen in ontmoediging, dus wil ik ook zeggen bedankt voor het naar boven brengen van dit onderwerp! Er zullen zeker meer jongeren (en ouderen) zich zo voelen en biet weten wat ze er van moeten denken. Dus dit zal ze helpen een beter perspectief te geven 💪🏻

Reputatie 7
Badge +7

Hey @Démon ik snap wat je bedoelt. Ik heb zowel ADHD als autisme dus het kan bij mij aan beide liggen. En je hebt zeker gelijk, het leven loopt z’n eigen tempo. 🤗

Reputatie 7
Badge +11

Mijn ouders zeggen vaak "gedraag je eens naar je leeftijd" of "Funko Pops, ben je daar niet te oud voor?". Mijn pa doet er vaak flauw en grappig over. Vind ik zeer irritant, want ik ben niet opgegroeid zoals een typisch iemand van mijn leeftijd. Ik ervaar ook nauwelijks dingen die iemand van mijn leeftijd een beetje ervaart. Ik ben veelste veel in bescherming genomen. Dan wel met goede redenen, maar toch. Ik kan bijna geen flikker qua "volwassen dingen", weet niet echt goed hoe iemand van mijn leeftijd zich hoort te gedragen omdat ik amper buiten de deur kom in het dagelijks leven en ben dan ook stikjaloers op mijn jongere broer en zus die al veel verder zijn in dit hele proces en zich volgens mijn ouders een stuk "volwassener" gedragen dan ik, schijnbaar. Helaas voor mij ben ik de oudste thuis en is de druk die op mij wordt gelegd door mijn ouders, of dat nou om zelfstandigheid of relaties aangaan gaat, weleens verstikkend. Ik irriteer mij er mateloos aan en ik kan dan ook niet wachten om eindelijk op mezelf te wonen zonder dat ik opmerkingen naar mijn hoofd gesmeten krijg.

Men moet de hele leeftijdvisie een beetje (heel gauw en heel erg) loslaten vind ik. Niet elk leven loopt hetzelfde als het leven van iemand anders van mijn leeftijd bijvoorbeeld en dat mogen ze ook niet zo gaan verwachten ook. Het moet niet worden geforceerd door de maatschappij waarin we leven en de bepaalde verwachtte standaarden. Het is m'n eigen leven, niemand anders behalve ik bepaald een beetje wat er gebeurd. 

Ik heb hierdoor ook sterk het gevoel dat ik heel erg achterloop op mijn leeftijdsgenoten en heb dan ook veel last van FOMO (Fear Of Missing Out) en existentiële crisis de laatste tijd. Ik leg de lat voor mijzelf dan ook bijzonder absurd hoog, waardoor ik altijd enorm veel druk en stress op mijn schouders leg.

Betreft het hele "heb je al een vriendje?" gedoe vanuit ouders of andere mensen, daar horen ze zich helemaal niet mee te bemoeien vind ik wat bloedirritant is. Dat stukje is geheel van jezelf en hele intieme privacy. 

Als er iemand bij mij naar vraagt ga ik het liever uit de weg en zeg ik er niks over betreft hoe of wat, mits ik iemand tot op zekere hoogte genoeg vertrouw of diegene mij al jaren kent. Maar dan moet diegene wel héél dichtbij mij staan.

Zou ik het er wel openlijk over hebben en zou iemand er echt een hele sterke (voornamelijk bemoeizuchtige) mening over hebben of met vooroordelen komen, dan is men bij mij toch echt aan het verkeerde adres.

Reputatie 3
Badge +2

Hey het is de interesse die niet bij je leeftijd past waardoor je je vaak jonger voelt dan je bent, ook de mensen waar je normaal mee omgaat kan daar invloed op hebben. Mensen zien je anders door wat je doet. Als je er ook nog eens jong uit ziet zal ook niemand tegen je zeggen dat ze je ouder schatten dan je leeftijd. Ik heb het zelf ook heel erg dat ik me nog jong voel (bij mij is dat door levenservaring) ik maak niet veel mee wat anderen van mijn leeftijd wel mee hebben gemaakt.

Autisme heeft hier niks mee te maken, er zijn heel veel mensen die zich jonger voelen met verschillende reden.

Ik zeg altijd maar: beter dat je jezelf jonger voelt dan ouder, stel je bent al ouder en voelt je nog ouder dan gaat het leven te snel aan je voorbij. Nu kan je nog rustig aan doen omdat je helemaal niet bezig bent met oud worden of oud zijn.

Reageer