Frustratie met betrekking tot werk...

  • 17 August 2023
  • 6 reacties
  • 89 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Zat ik vandaag in een startvergadering van werk, werd er een papier in m'n handen geduwd zonder enige uitleg waarna er taken werden verdeeld binnen het team voor aankomend jaar.

Zat ik daar met mijn mond vol tanden niet wetend wat te doen. Leidinggevende gaf aan dat ze het later zou uitleggen. 

Echt sorry hoor, ik ben nog een vrij beginnende OA die nog nooit zo'n papier in d'r handen gedrukt heeft gekregen, hoe moeilijk is het om het mij kort uit te leggen? Schijnbaar heel moeilijk tijdens zo'n vergadering. 

Ben inmiddels al een aantal uur thuis. Frustratie heeft wéér eens zijn piek bereikt waardoor ik het onvrijwillig op mijn ouders afreageer, waar ik er op hun beurt dan weer mot mee krijg. Vooral mijn moeder, die het lef heeft mij te vragen of ik "het werk wel aankan"

Top eerste werkdag zo na de vakantie. Helemaal geweldig maar dan niet.

Voel zoveel frustratie dat ik er meteen knallende hoofdpijn van heb gekregen en aan het janken ben terwijl ik op m'n bed lig op het moment van schrijven.

Zodra ik de kans heb op mezelf te wonen ben ik pleiten uit mijn ouderlijk huis, ik meen deze serieus. 

 

Vraagt mijn moeder nu of ik naar beneden kan komen.

Dat beloofd wat te worden.

Ugh...

 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

6 reacties

Reputatie 3
Badge +5

Heel heftig verhaal/situatie en ook heel naar. Ik snap het ook niet dat je leidinggevende zo doet. Nou weet ik dat niet elke leidinggevende geschikt is voor zijn of haar functie, maar bij deze lijkt het mij duidelijk dat het niet zo is.

Betreffende je thuissituatie; Je mist duidelijk steun. Niet om je verhaal over te nemen, maar ik herken best veel in wat je vertelt met mijn eigen thuissituatie. Voordat ik uit huis ging was het ook altijd kommer en kwel. Ik werd zelf ook altijd verkeerd begrepen en niet gezien, maar dat had weer andere oorzaken. Bij mij thuis was er ook een niveau verschil wat spanningen veroorzaakte. 

Reputatie 3
Badge +4

Ik heb precies hetzelfde gehad op mijn stage, echt een verschrikkelijk gevoel dus ik snap helemaal hoe je je voelt. En dan ook nog eens geen steun krijgen van je ouders is dan gewoon echt de druppel. Als leidinggevende is het je taak om alles overzichtelijk te maken voor het team, wat dus duidelijk niet helemaal aan de orde is. Dat ligt dan ook zeker niet aan jou, ik denk dat ieder ander mens erg gek van zou worden! 
 

Wat voor mij altijd helpt is gewoon al m’n gevoelens van me af te schrijven (of krassen) in een notitieboek. Of ik kijk een film of lees een boek waarin een personage door hetzelfde heen gaat. Klink misschien wat dom, maar het helpt me echt heel erg! Ik wou dat ik wat zinniger advies kon geven, maar dit is helaas alles wat ik me kon bedenken :,) Hopelijk voel je je snel weer beter! 

Reputatie 7
Badge +11

Heel heftig verhaal/situatie en ook heel naar. Ik snap het ook niet dat je leidinggevende zo doet. Nou weet ik dat niet elke leidinggevende geschikt is voor zijn of haar functie, maar bij deze lijkt het mij duidelijk dat het niet zo is.

Betreffende je thuissituatie; Je mist duidelijk steun. Niet om je verhaal over te nemen, maar ik herken best veel in wat je vertelt met mijn eigen thuissituatie. Voordat ik uit huis ging was het ook altijd kommer en kwel. Ik werd zelf ook altijd verkeerd begrepen en niet gezien, maar dat had weer andere oorzaken. Bij mij thuis was er ook een niveau verschil wat spanningen veroorzaakte. 

Snapte ik ook niet. Wilde er wel naar vragen maar de vergadering was in volle gang en men had veel uit te leggen voordat we na de lunch gelijk over gingen op het volgende punt. Ik snapte nul komma nul van dat papier (jaartaakbrief of iets). Er kwamen termen en dingen in voor die ik van mijn langzalzeleven nog nooit heb gezien. Ik had juist aan het begin van mijn baan gezegd "ik stel goede communicatie op prijs" of "ik wil graag feedbackmomenten" om dan vervolgens van collega's met wie ik samen werk te horen "sorry geen tijd" ging ik dan, met volle vertrouwen deze eerste baan in…

Na een aantal maanden is mijn werkplezier er niet bepaald op vooruit gegaan en nu zit ik diep in de stress betreft mijn nog te beginnen toekomst, pensioen wat ik langzaam aan het opbouwen ben. Hier sta ik echt existentiële angsten voor uit. Woel ervan, blijf wakker tot ik op ben qua energie om vervolgens in een voor mijn gevoel vrij lichte, slechte slaap te vallen. 

Jammer en vervelend ook dat jij ook een bijna soortgelijke thuissituatie heb moeten meemaken. 

Mijn ouders zeggen wel zo mooi dat ze mij helpen, steunen, maar zij staan daar ook maar een beetje te staan met hun handen in het haar, gefrustreerd en met een gevoel van onmacht. Naar mijn mening waren ze in het begin veel meer betrokken dan ze nu lijken, hoe graag ze mij ook willen helpen. Daardoor krijg ik weer het gevoel dat ik alles alleen moet doen waardoor ik niet snel om hulp vraag.

Werd ook gezegd tegen mij dat ik een grote muur opwierp.

Niet zo gek als je kijkt naar wat ik heb moeten meemaken. Al helemaal in 2017, een van de grootste redenen waarom ik weg wil uit mijn ouderlijk huis. Daarnaast is mijn buurt gewoon geen gezellige buurt en ik ga niet graag naar buiten daar om een wandeling te maken (is al de derde keer dat ik door mijn ouders ben vergeleken met een jongen die door de buurt wandelt, niet normaal). Riep het al met mijn 18e dat ik het huis uit wilde maar sinds 2017 alleen meer. Jammer genoeg helpt deze baan daar niet helemaal mee, evenals het werkzoeken en 9 van de 10 keer "nee" over je heenkrijgen. Zelfs de inzet van mijn tante hielp niks. Kreeg onmiddellijk een nee.

Heb er dus ook een bloedhekel aan dat mijn werkveld niet nornaal conservatief is. De enige mogelijke uitwegen die ik heb zijn, of een baan die ik totaal niet zie zitten om maar bezig te zijn en te verdienen, of ik wordt leraarondersteuner en dan Engels docent. Of gelijk Engels docent tot zover mogelijk is.

Lukt dat allemaal niet dan denk ik dat ik toch echt op mijn hoofd moet gaan staan. Soms vraag ik mij écht af waar mijn werkveld heengaat binnen deze maatschappij. Ze zijn zo ouderwets en vasthoudend, het is gewoon niet grappig meer en zij maar zeuren over te weinig extra handen, lerarentekort...

Wil mijn leidinggevende/collega's hier wel over vertellen met hoe ik mij voel maar zou niet weten hoe. Daarnaast is de sociale band met hen aan de zwakke kant en nog niet zo sterk als ik zou willen. 

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb precies hetzelfde gehad op mijn stage, echt een verschrikkelijk gevoel dus ik snap helemaal hoe je je voelt. En dan ook nog eens geen steun krijgen van je ouders is dan gewoon echt de druppel. Als leidinggevende is het je taak om alles overzichtelijk te maken voor het team, wat dus duidelijk niet helemaal aan de orde is. Dat ligt dan ook zeker niet aan jou, ik denk dat ieder ander mens erg gek van zou worden! 
 

Wat voor mij altijd helpt is gewoon al m’n gevoelens van me af te schrijven (of krassen) in een notitieboek. Of ik kijk een film of lees een boek waarin een personage door hetzelfde heen gaat. Klink misschien wat dom, maar het helpt me echt heel erg! Ik wou dat ik wat zinniger advies kon geven, maar dit is helaas alles wat ik me kon bedenken :,) Hopelijk voel je je snel weer beter! 

Ik heb het jammer genoeg meerdere keren (2 keer op zijn minst) moeten meemaken gedurende stages.

Eerstejaars stage maakte mij ontzettend onzeker over mijzelf omdat de leerkracht totaal geen tijd had mij te begeleiden en dus werd ik maar aan de klassenassistent gekoppeld. Zij wist niet hoe mij te begeleiden ondanks de studentenhandleiding en stagebegeleider handleiding, was te druk met haar eigen taken waardoor ze nauwelijks tijd maakte voor mij en beoordeelde mij abnormaal streng op mijn oefenpraktijkexamens en beoordelingen waardoor ik fikse mot met haar kreeg en door haar slechte steun bijna van mijn studie werd geknikkerd omdat ik het zogenaamd "niet aankon". Ik heb een halfjaar studie over moeten doen en dat voor het eerst in mijn hele schoolcarrière. Ik was er kapot van en moet je nagaan. Ik was nog maar eerstejaars, nog nooit praktijkervaring opgedaan binnen het onderwijs. Eerstejaars stage moest ook opnieuw maar deze keer kreeg ik, op een andere school wel de begeleiding die ik nog had en de leerkracht was pedagogisch sterk betrokken wat een hele fijne, gezellige stage opleverde. De tweede school idem dito.

Laatste ging redelijk maar ook daar gingen heel wat dingen mis; beoordelingen die ik zogenaamd niet had laten zien aan het begin van die stage waardoor ik wéér bijna een halfjaar terug werd gestuurd in mijn studie, praktijkexamens waar raar bij werd gedaan: een werd al beoordeeld terwijl ik nog niks had aangeleverd qua examenproducten wat bij mij zorgde voor mijn eerste paniekaanval omdát ik een onvoldoende kreeg. Ik stond toen te wachten op de bus en ging met knikkende knieën en een betraand gezicht naar huis, de tranen wegslikkend omdat ik niet in huilen wilde uitbarsten in de bus en de ander, de allerlaatste werd foutief beoordeelt en moest ik opnieuw maken omdat ik letterlijk een puntje miste wat niet duidelijk was aangegeven. Betreft die beoordeling was ik gewoon te weinig geobseveerd. Uiteindelijk hebben ze mij gematst door mij genoeg punten toe te kennen om tot de te slagen studenten te behoren na alle andere examens destijds. 

Mijn ouders zeggen wel dat zij mij proberen te helpen, steunen maar vinden dit lastig omdat zij ook gefrustreerd zijn en te dealen hebben met een megalading onmacht. Ondanks dat krijg ik juist daar het gevoel van er veelal alleen voor te staan als het op meer werkzoeken in mijn werkveld aankomt. Vooral de potentiële werkgevers en andere belemmeringen werken voor mij averechts. Ik ben al een keer 7 maanden werkloos geweest na mijn afstuderen, ik denk dat als ik dat nog eens mee moet maken ik nog erger breek dan vorig jaar en waarschijnlijk aan toch écht een beginnende depressie aan ga hikken. Misschien doe ik dat al want ik zit al iets voor de zomervakantie al wat minder in mijn vel wat iets is wat ik natuurlijk niet wil hoeven meemaken, maar des te langer dit rondcirkelt, des te dichterbij het komt.

Nu weten mijn ouders wel dat ik mínder in mijn vel zit, maar als ik daar steeds dieper in verstrikt raak, dan hebben we echt de poppen aan het dansen hiero en ben ik 40-50 voor ik her huis uitkan.

Betreft mijn leidinggevende was het niet echt wat je noemt professioneel nee; ik ben een vrij nieuwe werknemer die dat ding nog nooit heeft gezien en dan zegt ze het later pas uit te gaan leggen terwijl we tijdens die vergadering met z'n alle taken moesten verdelen als team zijnde. Kon dat papier niet eens meenemen naar huis. 

Dagboeken/opschrijven doe ik al maar wellicht te weinig. Heb sinds mijn laatste dagboek, mijn nieuwe eigenlijk niet aangeraakt nog.

Betreft boeken vinden en lezen waar het personage door hetzelfde gaat is in mijn geval niet echt te doen. Zelfde geldt voor films. Het enige personage wat enigzins in de buurt komt van wat ik meemaak is Jacob Reckless van de Reckless/Mirrorworld pentalogie boekenreeks van de Duitse schrijfster Cornelia Funke. Hij is net zo koppig als mij, rusteloos (momenteel), de oudste en zet zich redelijk af tegen zijn ouders. Daarnaast is hij zo rond mijn leeftijd.

Dankjewel voor de tips en dat hoop ik ook!

Reputatie 3
Badge +3

Wellicht kan ik met je meekijken naar je jaartaakbrief?

Ik werk nu zelf in het onderwijs en ik weet uit ervaring dat je niet teveel moet tillen aan die jaartaakbrief. Die is nog niet definitief en daar is volgende week vast nog wel een moment voor te vinden om daarover te spreken. Je schrijft boos te zijn op de leidinggevende, maar op zo'n startdag draait het nou eenmaal niet perse om het bedienen van de nieuwe collega's. Heb je het laten zien aan een andere collega om te vragen of diegene tijd had om met je mee te kijken tijdens de lunch? Ik ga bijv op een montessorischool werken en een onderwerp was kosmisch onderwijs, iets wat ik niet ken. Maar door zelf vragen te stellen aan collega's (nee niet de directrice) leerde ik er een beetje over en ook door er zelf naar te googlen. Op facebook zijn ook onderwijsgroepen te vinden waar je je jaartaakbrief in had kunnen posten en vragen om hulp. Het is helpender om te denken in oplossingen zeg ik uit ervaring.

Reputatie 7
Badge +11

Wellicht kan ik met je meekijken naar je jaartaakbrief?

Ik werk nu zelf in het onderwijs en ik weet uit ervaring dat je niet teveel moet tillen aan die jaartaakbrief. Die is nog niet definitief en daar is volgende week vast nog wel een moment voor te vinden om daarover te spreken. Je schrijft boos te zijn op de leidinggevende, maar op zo'n startdag draait het nou eenmaal niet perse om het bedienen van de nieuwe collega's. Heb je het laten zien aan een andere collega om te vragen of diegene tijd had om met je mee te kijken tijdens de lunch? Ik ga bijv op een montessorischool werken en een onderwerp was kosmisch onderwijs, iets wat ik niet ken. Maar door zelf vragen te stellen aan collega's (nee niet de directrice) leerde ik er een beetje over en ook door er zelf naar te googlen. Op facebook zijn ook onderwijsgroepen te vinden waar je je jaartaakbrief in had kunnen posten en vragen om hulp. Het is helpender om te denken in oplossingen zeg ik uit ervaring.

Mocht dat ding helaas niet mee naar huis nemen en nee dat heb ik niet jammer genoeg, we moesten het al voor de lunch inleveren. Daarnaast is mijn collegiale band niet aan de sterke kant omdat de uren die ik werk te weinig zijn (8, 4 verspreid over twee halve dagen-- en daar moet ik dan al 05:20 uur voor op om niet lang daarna twee bussen te pakken 😕) om écht sociaal gezien iets op te bouwen. We waren ook allemaal te druk met die vergadering er doorheen te jassen voordat we overgingen op een webinar en mijn stem is aan de zachte kant. Leidinggevende heeft al gezegd dat ze er later met mij op terugkomt want ik ben het spoor bijster.

Betreft Facebook post ik zoiets als een jaartaakbrief of selfies bijvoorbeeld liever niet op zo'n site omdat ik mij er sterk van bewust ben dat alles eindigt op Google.

Ik weet dat het helpender is te denken in oplossingen. Dankjewel voor de tips.