Skip to main content

Eenzaamheid zonder alleen te zijn

• October 8, 2022
  • 2 reacties
  • 120 × bekeken

Veritas
Niet meer actief

Misschien een wat gekke stelling, maar here goes. Ik heb in z'n algemeenheid best een leuk sociaal leven. Ik sport veel, spreek regelmatig met vrienden af, ik ben oppervlakkig gezien niet ‘eenzaam’ en ik denk ook dat er heel weinig mensen in m'n sociale cirkel zijn die mij zo zouden omschrijven. Ik heb voor zover ik weet geen stoornissen, ben mentaal stabiel, best wel outgoing, etc.

Toch voel ik me regelmatig ‘eenzaam’, omdat veel dagelijks contact toch blijft hangen in een bepaalde oppervlakkigheid. En wat ik ergens mis is die ene partner in crime waarmee je wat meer diepgang en begrip hebt, en ook over wat diepere gedachtes kunt praten dan over sport, biertjes enzovoorts.

Zijn er mensen die dat herkennen? M'n privéberichten staan open :)

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

2 reacties

Robin
  • Enthusiast
  • October 8, 2022

Ik snap goed wat je bedoelt. Ik heb ook altijd goed met mensen om kunnen gaan en goede banden op kunnen bouwen. Alleen vaak bleef het bij het zelf onderwerp. 
Ik merk nu wel sinds ik wat mensen van uit join us ontmoet heb dat we over bredere onderwerpen kunnen praten.

Ik mis zelf vaak het dadelijk dagelijkse contact (over alles en niets).

Groet, Robin

Quinty
Forum|alt.badge.img+11
  • Myth
  • October 8, 2022

Hoi @Veritas 

Wat vervelend dat je, je zo voelt. Dat is helemaal niet gek, wist je dat er verschillende soorten eenzaamheid bestaan? ik heb de omschrijvingen even gekopieerd van het internet ter uitleg. (= Hoop dat je er iets mee kan.

Emotionele eenzaamheid

Emotionele eenzaamheid treedt op als iemand een hechte, intieme band mist met één of meerdere personen. Meestal gaat het om de levenspartner. Er is een emotionele behoefte.

Sociale eenzaamheid

Sociale eenzaamheid draait om minder contact hebben met andere mensen dan je wenst. Denk aan het missen van vrienden, kennissen of collega’s. Het sociaal netwerk schiet tekort. Er is een sociale behoefte.

Overige soorten eenzaamheid

De laatste jaren wordt ook veel gesproken over existentiële eenzaamheid. Bij existentiële eenzaamheid gaat het meer over zingeving dan over je sociale contacten. Het wordt omschreven als een verloren en zwervend gevoel, geen eigen plek of rol in het leven kennen, een gevoel van zinloosheid.

Het is nog niet goed onderzocht hoe emotionele en sociale eenzaamheid en existentiële eenzaamheid zich tot elkaar verhouden.