er is iets wat de laatste tijd weer aan het opspelen is bij mij of zoiets.
om het even uit te leggen, ik heb MBO gedaan. niet heel bijzonder ofzo. maar ik ben er altijd wel een klein beetje onzeker over geweest. dat ging altijd wel prima, want ik heb vrienden die een beetje in hetzelfde schuitje zitten of van een uitkering leven. dat gevoel van moeite hebben met meedraaien in de samenleving en gebrek aan geld gaf eigenlijk wel een soort connectie.
nu ben ik afgelopen weekend met mijn vriend mee op kamp geweest. ik leerde daar zijn vrienden kennen. super aardige mensen die mij meteen accepteerden en behandelden als lid van de groep. dat vond ik heel fijn. maar ze hebben dus allemaal een hogere of zelfs universitaire opleiding gedaan. en dat maakte me heel onzeker. en mijn gedachten trok de conclusie dat ik dus de domme persoon was in de groep. of dat ik anders was en er toch niet bij zou horen. ik hoorde dat weekend ook regelmatig over leuke schoolfeesten en verre schoolreizen die ze maakten met hun opleiding. en ik zit hier dan, terwijl ik dat soort dingen nooit veel gedaan heb en ik toender tijd bezig was met mijn mentale gezondheid(en nog steeds eigenlijk). ik heb voor mijn gevoel veel gemist. ik zit de laatste tijd ook heel erg te strugglen met geld en hun kunnen straks als zij klaar zijn met hun opleiding bakken met geld verdienen.
dit verhaal wat ik hierboven heb beschreven heeft zich doorgezet tot twijfels. dat ik me überhaupt af begin te vragen waarom mensen vrienden met mij zouden willen zijn en waarom ze met mij omgaan. ik heb een hele hoop vrienden. zoveel dat ik het niet meer bij kan houden inmiddels.😅 maar ik vraag mezelf dus wel constant af waarom ze met mij omgaan. want wat voeg ik toe aan de vriendschappen bijvoorbeeld? dit gevoel schept een soort van eenzaamheid.
ik moet me niet zo vergelijken met anderen. en aardig wat mensen hebben me wel inmiddels verteld dat ik gewoon stapje voor stapje moet gaan op mijn eigen tempo, en dan komen die leuke verre reizen en dromen vanzelf. ik ga echt mijn best doen om die verschillen tussen mij en en de anderen weg te denken en te focussen op de vriendschappen zelf, want ik heb wel leuke gespreksonderwerpen om het over te hebben met de vrienden van mijn partner. dus ja. ik moest het even kwijt.