Skip to main content

Die 1 op de 100 klanten die alles verpest..

• December 25, 2025
  • 3 reacties
  • 43 × bekeken

Dalhzura
Forum|alt.badge.img+4

Het gebeurt niet vaak, maar moet toch even mijn hart luchten over werk en een probleem waar veel mensen hoogstwaarschijnlijk ervaring mee hebben!
Hier is wat context: Ik werk al een anderhalf jaar in de winkels van mijn ouders, twee delicatessenwinkels om precies te zien (deed daarvoor alleen achter de schermen werken, maar nu anderhalf jaar lang ook klanten helpen). In die tijd kom je natuurlijk allerlei soorten mensen tegen, helemaal top! Maar een ding irriteer ik me steeds vaker aan; Die 1 op de 100 asociale klanten.

een ‘paar’ voorbeelden:
Zo was er een tijd terug een oudere man, best wel stevig gebouwd ook, die een zeer ongepaste opmerking maakte naar een minderjarige vrouwelijke collega. Ik geloof best dat het een scheve grap was en geen verkeerde bedoelingen, maar mijn collega werd er zeer oncomfortabel door! “Ik zal aan jou denken als ik deze bonbon opeet.” Zei de man nadat hij daarvoor een vieze opmerking maakte over de vorm. 
Vaak hoor ik ook beledigende grappen als “Ik zie wel dat jij en jouw familie chocolade verkopen.” (Oftewel zeggen dat je dik bent). En vandaag nog een opmerking dat ik lang haar heb, en dat is natuurlijk ‘niet normaal’ wanneer je als man eruit ziet! 
Jaren geleden hadden we een zwarte werkneemster, schat van een vrouw! Maar een klant weigerde door haar geholpen te worden. Waarom? Racisme, niets anders dan dat. Iedereen was goed, behalve die werkneemster. En zo hoor je ook vaak racistische opmerkingen over andere mensen. 
Een jongetje wilde een chocolaatje met roze spikkels, maar dat mocht niet van zijn vader. “Roze? das voor meisjes!”. Ironisch genoeg zijn die traditioneel gezien vooral bij geboortes, maar daar had de vader natuurlijk dan weer geen probleem mee!
Maar vorige week ben ik voor het eerst boos geworden naar een klant, een oudere vrouw die commentaar had op een miscommunicatie en daar steeds onbeschofter in werd. Na betaling maakte ze nog een laatste opmerking, toen zei ik (op een beleefde manier!) dat haar gedrag onnodig en onbeschoft was. Heerlijk om voor mezelf op te komen, en enigszins professioneel gebleven ook! Maar ughh… het blijft bijten. 

Ik hou van mijn werk, vind het fantastisch om elke dag nieuwe gezichten te ontmoeten en leuke praatjes te maken! Vaak zie ik ook bekende gezichten en denk ik “Ach, wat leuk U weer te zien!”. Werk is een top manier om minder eenzaam te voelen en heeft mij gigantisch geholpen met onzekerheid, betere sociale skills etc. En dan die 1 op de 100…. Waarom kunnen we nou niet gewoon lief zijn naar elkaar? Wat is de toegevoegde waarden van al die haat en ellendige opmerkingen?!
Daarom een verzoek: Hoor je een nare opmerking naar een collega of naar een willekeurig persoon? Vraag even hoe het met ze gaat, geef ze dat kleine beetje steun van “Hey, het ligt niet aan jou!”. Geloof me, die vriendelijkheid kan het lichtpuntje zijn dat iemand nodig heeft om de dag door te komen!

3 reacties

Bevrorende
Forum|alt.badge.img+6
  • Hero
  • December 25, 2025

@Dalhzura het beste kun je je juist focussen op de 99 andere klanten i.p.v. die ene klant die negatief is, in mijn ervaring in de horeca heb ik geleerd dat als je de vervelende klanten alleen maar aandacht geeft je de andere 99 vergeet en die zijn vaak de klanten die je wilt houden.

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+6

Inderdaad, vooral je aandacht richten op het positieve, vaak is het die ene klant die het voor de andere 99 verpest. Helaas heb je er altijd “onwelwillende” mensen tussen :(

Forum|alt.badge.img+3
  • Legend
  • December 26, 2025

Hoi Dalhzura,

Wat vervelend dat je enkele nare ervaringen hebt gekregen in de winkel van je ouders. Ik zou je even context geven, ik werk als bijbaantje zelf ook in een winkel als vulploegleider. Heb zelf ook veel gevallen meegemaakt, maar ik zou je wat tips geven. En ja het is mij ook overkomen ik heb ook wel is ruzie gemaakt met een klant achter de servicebalie, maar eigenlijk moet je je niet 'verlagen’ naar dat niveau ook al is het soms zeker op de tanden bijten.

Blijf altijd je hart houden voor de zaak en voor je winkel. Positieve kanten daar moet je aandacht naar uitgaan! Stop daar je energie in want dat zijn ook je ‘echte’ klanten.

Nu kan het ook zeker voorkomen dat er klanten tussen zitten die gewoon respectloos zijn. Denk bijvoorbeeld omdat er iets niet op voorraad is. Onthoud deze zin Voetballers spelen op de bal, en niet op de man. Dat houd in dat ze nooit bewust jou expres op de grond halen, maar altijd door omstandigheden van het spel. Dat gebeurd bij de meeste klanten ook… Ze willen graag een bepaald product.. Ze willen snel geholpen worden.. Het is dan niet persoonlijk op jou gericht, maar op het proces. Daar moet je leren om verschil in te zien.

Nu kan het enkele gevallen voorkomen dat er klanten zijn die echt op de man gaan spelen. Ik zou met je ouders daar afspraken over maken. Misschien kun je hun mening hierover vragen en bijvoorbeeld een plan maken “Wat ga je doen bij...” Denk dan aan racistische opmerkingen, agressief worden. Je kunt dan gewoon afspreken om mensen te weigeren of uit de winkel te zetten. Racisme kan echt niet een daar ben ik het ook volledig met je eens.

Tips op een rijtje:

• Ga het gesprek aan met je ouders. Kun je een plan maken bij wat je doet wanneer een klant bijvoorbeeld racistisch is, aggressief gedrag vertoont, seksuele opmerkingen maakt.
  • Geef al je energie aan positieve klanten. Probeer negatieve klanten minder energie te geven.
  • Probeer de situaties los van elkaar te zien (voetballers spelen op de bal, en niet op de man) wat in de meest van de zovele gevallen zal zijn.

Als je meer adviezen wilt of soms even wilt kletsen van wat je het beste kunt doen kun je altijd bij mij terecht 😉