De laatste paar weken nu dat alles weer "normaal" is voelen echt surrealistisch

  • 19 November 2023
  • 4 reacties
  • 154 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Waarschuwing: kan als heftig worden ervaren door degene die dit leest. Lees het op je eigen risico.

 

Nu mijn (manisch depressieve/bipolaire) moeder weer een tijdje terug is thuis na al het gezeik en de tweede keer trauma, weet ik niet of momenteel alles zoveel beter is of ook maar wordt nu dat ze weer thuis is.

Het hele gevoel van écht een moeder hebben is door deze soort situaties al sinds 2017 weg en dat realiseer ik me goed. Tuurlijk ik hou in m'n achterhoofd dat het mijn moeder is, maar dat hele gevoel is al lange tijd dubbel voor mij.

Echt alle aandacht vanuit het gezin gaat naar mijn moeder, en wij kunnen ons daar nog weleens aan storen. Er is veel sprake van de slachtofferrol vanuit mijn moeder wat mij mateloos irriteert, ondanks de medische ondersteuning en medicijnen is ze nog altijd druk voor mijn gevoel en ze loopt over alles en nog wat te zeuren tot in de kleinste detail. Ook wanneer ik rustig wil eten of op de bank wil zitten kan dit niet eens want meestal gaat ze over de meest vage, ramdom dingen praten of in zichzelf hardop praten en is ze net zo'n spraakwaterval.

Hoewel mijn vader blijft volhouden dat ik op dit soort dingen niet moet reageren wordt het voor mij steeds moeilijker. 

Bijvoorbeeld wanneer ze slagroom koopt voor mij en het dan uiteindelijk zelf allemaal opeet... Vandaag had ze weer een bus gekocht en zei ze tegen mij dat ze die voor mij had gekocht. Nou, dat ken ik nu wel, eerst zien dan geloven. Als blijkt dat ze weer zowat alle slagroom die ze "voor mij" heeft gekocht naar binnen heeft gewerkt voordat ik ook maar een klein toefje heb kunnen pakken voor mezelf, hoef ik de komende paar jaar geen slagroom meer.

Of dat ze loopt te zeuren over mijn eigen zuurverdiende geld nota bene in verband met de aankomende kerst, dat ik niet teveel mag uitgeven maar ook dat mijn vader eens een kerstcadeau mag krijgen. Sorry hoor maar dit is de éérste keer dat ik eindelijk wat beters kan kopen voor gezinsleden dan een simpele kaars of een kussen. Gun mij dat. Ik weet echt niet waar ze mee bezig is maar het zint mij totaal niet. Ik ben niet achterlijk of ook maar van gisteren, ik ben oud en wijs genoeg om de verantwoording over mijn eigen geld te nemen. Ik ben geen groot uitgever of iets en ook géén kind meer. Ik ga onwijs zuinig met mijn geld om. 

 

Ik heb steeds meer ruzie met d'r en dat alleen maar omdat ik laat blijken hoe ik bepaalde dingen ervaar, wat ik voor mijn gevoel elke keer een soort van moet onderdrukken ofzo. 

Ben serieus blij als ik het huis eindelijk uit kan en ben want ik heb hier meer dan genoeg van. In tegenstelling tot mijn jongere broer en zus heb ik nou niet bepaald echt een andere plek waar ik heen zou kunnen behalve Join Us af en toe om de week, werk dan of een slot op mijn deur om mijn privacy te behouden en zodat mijn moeder niet in een keer na een keer kloppen binnenkomt. 

 

Moe wordt je ervan gewoon. 


4 reacties

Badge

Hey wat een verschrikkelijke situatie ❤️

Ik heb niet precies in de zelfde situatie gezeten maar herken wel heel veel, ik dacht ook altijd dar het prima was om er niet over te praten maar het werd erger en erger en gezeur van haar en mijn woede en afstand. Maar omdat ze ziek was en mijn moeder kon ik het niet tegen haar zeggen. 

Uiteindelijk door dat ik enorme mentale problemen kreeg, heb ik het verteld bij mijn therapeut dar het niet goed ging thuis  (ze heeft op dat moment letterlijk gezegd of jullie gaan in therapie of jij moet het huis uit) zei heeft me doorverwezen naar systeemtherapie. Ik vond dit echt  verschrikkelijk want je moet eerlijk gaan zijn maar je ouders maar ook je ouders moeten eerlijk zijn. Dit vond ik heel pittig maar kon wel dingen zeggen omdat ik in een veilige omgeving was met begeleiding die me ook hielp dingen vertellen/ het voor opnam. Dit heeft uiteindelijk echt geholpen en ik en mijn moeder praten weer normaal ook zijn de ruzies minder groot. 

Heb jij zelf ook therapie? En kun je dit anders bij iemand anders aankaarten die je zou kunnen helpen zoals de huisarts, maatschappelijke werker of iemand anders ? Want denk dat het in deze situatie ook belangrijk is om naar jullie te kijken❤️ 

 

Reputatie 1
Badge +3

Hey hey, ik lees dit toevallig zojuist, En ik vindt het heel erg om te horen! mijn moeder heeft ook Bipolaire stoornis, en dat is ook constant varen door een onwetende zee. 

Als je constant rekening moet houden met een instabiele ouder kan dat veel onzekerheid oproepen en uiteindelijk zelf ook mentale problemen ervan krijgen.

Mijn ouders zijn 3 jaar geleden uit elkaar gegaan door een manische episode van mijn moeder, En ik stond er volledig tussenin. Gelukkig kreeg ik en krijg ik momenteel nog steeds ondersteuning van haar psychiater wat erg helpt. Ook heb ik 3 jaar in therapie gezeten voor mijn eigen dingen, Maar uiteindelijk heb ik gemerkt dat het meer helpt om met leeftijdsgenoten te praten die in een soortgelijke situatie zitten. Je haalt daar erg veel ondersteuning en begrip uit, dan voel je je uiteindelijk gehoord en begrepen. en voel je je niet meer zo alleen.

 

Als je er persoonlijk over wilt praten kan je me prive een berichtje sturen dan geef ik je mijn nummer. Als je dat wilt natuurlijk! 

Reputatie 7
Badge +11

Hey hey, ik lees dit toevallig zojuist, En ik vindt het heel erg om te horen! mijn moeder heeft ook Bipolaire stoornis, en dat is ook constant varen door een onwetende zee. 

Als je constant rekening moet houden met een instabiele ouder kan dat veel onzekerheid oproepen en uiteindelijk zelf ook mentale problemen ervan krijgen.

Mijn ouders zijn 3 jaar geleden uit elkaar gegaan door een manische episode van mijn moeder, En ik stond er volledig tussenin. Gelukkig kreeg ik en krijg ik momenteel nog steeds ondersteuning van haar psychiater wat erg helpt. Ook heb ik 3 jaar in therapie gezeten voor mijn eigen dingen, Maar uiteindelijk heb ik gemerkt dat het meer helpt om met leeftijdsgenoten te praten die in een soortgelijke situatie zitten. Je haalt daar erg veel ondersteuning en begrip uit, dan voel je je uiteindelijk gehoord en begrepen. en voel je je niet meer zo alleen.

 

Als je er persoonlijk over wilt praten kan je me prive een berichtje sturen dan geef ik je mijn nummer. Als je dat wilt natuurlijk! 

Jemig da's ontzettend naar dat je iets soortgelijks hebt meegemaakt @Soof.tersch. Wel fijn dat je ondersteuning blijft krijgen van haar psychiater. 

Ikzelf vind ook dat leeftijdgenoten die ook zoiets hebben meegemaakt beter kunnen meepraten met je en je begrijpen dan leeftijdgenoten die nooit in dit soort situaties hoeven te zitten. Ik heb ook wel mijn jongere broer en zus om erover te praten, maar zij dealen er daarnaast op hun eigen manier mee.

Ik zal je morgen een privébericht sturen, ben namelijk niet enorm actief op de Join Us Community. Wel fijn dat je aanbiedt dat ik er persoonlijk met je over kan praten, want het is best complex en speelt al vrij lang.

Reputatie 7
Badge +11

Hey wat een verschrikkelijke situatie ❤️

Ik heb niet precies in de zelfde situatie gezeten maar herken wel heel veel, ik dacht ook altijd dar het prima was om er niet over te praten maar het werd erger en erger en gezeur van haar en mijn woede en afstand. Maar omdat ze ziek was en mijn moeder kon ik het niet tegen haar zeggen. 

Uiteindelijk door dat ik enorme mentale problemen kreeg, heb ik het verteld bij mijn therapeut dar het niet goed ging thuis  (ze heeft op dat moment letterlijk gezegd of jullie gaan in therapie of jij moet het huis uit) zei heeft me doorverwezen naar systeemtherapie. Ik vond dit echt  verschrikkelijk want je moet eerlijk gaan zijn maar je ouders maar ook je ouders moeten eerlijk zijn. Dit vond ik heel pittig maar kon wel dingen zeggen omdat ik in een veilige omgeving was met begeleiding die me ook hielp dingen vertellen/ het voor opnam. Dit heeft uiteindelijk echt geholpen en ik en mijn moeder praten weer normaal ook zijn de ruzies minder groot. 

Heb jij zelf ook therapie? En kun je dit anders bij iemand anders aankaarten die je zou kunnen helpen zoals de huisarts, maatschappelijke werker of iemand anders ? Want denk dat het in deze situatie ook belangrijk is om naar jullie te kijken❤️ 

 

Ikzelf stop dit soort dingen ook liever weg @Elieve, voornamelijk door het feit dat niet veel mensen deze soort situaties meemaken, of ik wil ze er gewoon niet al teveel mee lastig vallen, etc.

Het is een lastig iets om echt over te praten helaas. Al klinkt dat van jou ook enorm lastig en pittig. Kan me goed voorstellen wat voor soort impact dat op jou gehad moet hebben. 

Jammer genoeg heb ik geen therapie, wel een huisarts. Maar mijn huisarts/POH, heb ik al sinds de zomer niet meer gesproken. Mijn jongere zus heeft wel een psychiater of zou er voor kijken. Denk dat ik deze week een afspraak maak met mijn huisarts/POH, al zal dat waarschijnlijk pas na de kerstvakantie gaan plaatsvinden wat erg dichtbij zit. Van mijn jongere broer weet ik het niet.

Weet alleen dat mijn moeder er sowieso bij een zit, vader idem dito. Mijn vader heeft weleens laten vallen dat we moeten aangeven of wij er ook een willen, maar sindsdien heb ik het gevoel alsof wij een soort van naar de achtergrond geschoven worden. Weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen. 

Reageer