De keerzijde van "ghosten"

  • 6 March 2024
  • 2 reacties
  • 186 × bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Ik lees best wel vaak dat mensen het vervelend vinden als ze contact met iemand hebben en ze dan op eens uit het niks genegeerd worden (ook wel “ghosten” genoemd). Uiteraard begrijp ik dat dit als erg vervelend ervaren kan worden en onzekerheid kan brengen, maar toch wil ik even de keerzijde belichten, de kant van de partij die aan het ghosten is.

Natuurlijk kan ik niet spreken voor iedereen maar ik merk bij mezelf dat ik het erg druk heb doordeweeks. Als ik dan even niet op een berichtje reageer betekent niet gelijk dat ik geen interesse meer in het gesprek heb. Ik bedoel hier alleen meer dat je niet te snel een conclusie moet trekken. Je weet niet wat er gebeurt is. Ik had ook een tijdje leuk contact met iemand en op eens reageert deze persoon niet meer voor week of meer. Achteraf bleek dus hun familielid overleden te zijn waar die erg close mee was. Hieruit blijkt dat het niet altijd uit kwaadwil is. Soms loopt het leven gewoon hectisch waardoor mensen dingen vergeten. Het is dus niet altijd gelijk dat je iets verkeert hebt gedaan/gezegt.

 

Wat tips van mij:

  • Als je het gevoel hebt dat je geghost word is het slimste om gewoon rustig te blijven. Dit klinkt misschien heel logisch, maar ik bedoel hier mee: niet gelijk in de stress schieten en niet gelijk boos worden op de ander. Je vriendschap is niet gelijk over omdat je niet iedere dag contact hebt. Veel mensen hebben niet elke dag text/bel contact. Daar is niks mis mee.
  • Krijg je een tijdje geen contact met iemand? Stuur dan wellicht na een paar dagen nog een keer een vriendelijk berichtje. Berichten zoals ‘Hallo’ of een waving emoji kunnen eerder genegeerd worden omdat het geen context bevat. In plaats daarvan kan je beter een vraag sturen zoals ‘Hoi hoe gaat het?’ Of ‘Ik zag je berichten in de groep en ik heb al een tijdje niks meer van je gehoord. Zullen we weer contact hebben?’ Zo weet de ander wat je wilt en heb je meer kans op een reactie.
  • Op socials zoals Discord of Whatsapp kan het soms helpen om iemand te taggen (voorbeeld: @Starberry), door de tag krijgt de persoon een notificatie. Sommigen hebben namelijk hun privé gesprekken op mute staan. Maar… niet spam taggen, want dat kan als irritant ervaren worden. 
  • Al hoewel de meeste het niet erg vinden, is het toch slim om van te voren even te vragen of je diegene een privé berichtje mag sturen. Het kan zijn dat de ander dit liever niet heeft en hun privé berichten negeert. Door het te vragen voorkom je verwarring als de ander niet reageert en irritatie bij degene die de privé bericht ontvangt.
  • De beste tip: Move on. Dit klinkt misschien raar, maar als je toch nadat je alles geprobeerd hebt als nog geen reactie krijgt, is het beste wat je kan doen is verder gaan met je leven. Waarschijnlijk heeft die ander nu even geen behoefte aan contact. Het kan super jammer zijn, maar er over in zitten heeft geen zin. Er komt vast nog wel iemand anders op je pad waar je weer een vriendschap mee kan opbouwen. 
  • En laatste tip: Laat oude ervaringen je niet beïnvloeden in het maken van nieuwe vriendschappen. Ik weet dat dit erg moeilijk kan zijn, maar het is wel erg belangrijk met het vinden van nieuwe contacten. Door het mee nemen van oude ervaringen geef je de nieuwe geen eerlijke kans. Niemand is het zelfde, iets dat gebeurt is bij een oude contact hoeft helemaal niet het geval te zijn bij een nieuw persoon. 

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips en mocht je nog vragen hebben laat een reactie achter of stuur me een privé bericht. Ik zal reageren wanneer ik de tijd hebt 💖


2 reacties

Reputatie 4
Badge +5

dat gebeurd in mijn geval nog wel eens, is wel jammer als je verder met niemand contact hebt. Maar daar pas ik me ook op aan door altijd bereid te zijn elk contact met wie dan ook te laten beeindigen, ik heb er jaren veel te veel moeite voor gedaan, en uiteindelijk ben je toch altijd alleen dus dan maakt het ook niet meer uit hoe je een einde aan het contact maakt

Reputatie 3
Badge +1

Super tips, bedankt voor het delen. Berichtjes zonder context zijn voor mij een beetje een pet peeve 😅 heb heel erg de neiging om die te negeren. Als je mij bericht vind ik het fijn om meteen te weten waarom dat gebeurt.

Ghostinggedrag kan inderdaad allerlei valide oorzaken hebben. Zelf heb ik wel eens dat er even te veel op me af komt en dan is het niet raar als ik een weekje niks laat horen. Vroegere ik had echt een hekel aan ghosting maar in de meeste gevallen kan ik het wel begrijpen tegenwoordig.

Het enige type ghosting die ik niet begrijp is in een geval dat ik goed contact heb met iemand en dat de ander normaal gesproken heel enthousiast reageert of bijvoorbeeld iemand waar ik vaker mee heb afgesproken. En dat dat contact dan ineens stopt, zonder enige uitleg. Zelfs een appje met sorry, maar dit contact hoeft voor mij niet meer volstaat. Maar helaas, bij sommigen wacht ik al 5 jaar op zo’n antwoord haha.

Als iemand niet attent is op die manier, dan weet ik naderhand ook dat het niet de juiste persoon voor mij is geweest. Want ik heb liever vriendschappen waar we aan elkaar denken. Ook als er soms maanden tussen het contact zit, en ook als een van ons het contact wil stoppen.

Reageer