Skip to main content

Blog: Paniek...en nu?

• December 2, 2022
  • 2 reacties
  • 67 × bekeken

Terdia
Forum|alt.badge.img+9

Je loopt de deur uit, steekt de straat over en plots overvalt je een gevoel van paniek. Om je heen kijkend alsof het ergste is gebeurd (probeer een voorstelling te maken). Paniek: snelle ademhaling, bezweet, beverig, alles draait om je heen, niet weten welke keuze je moet maken, je bent bevroren. 

Waar komt deze paniek opeens vandaan? Ben ik iets vergeten? Zag ik iets wat dit getriggerd heeft? Ik weet het gewoon niet. Het overvalt me opeens zonder enige reden. Althans is het zonder enige reden? 

Ken jij het gevoel van paniek? Zo ja, wat maakte jou opeens paniekerig en hoe geraak je hieruit? 

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

2 reacties

Forum|alt.badge.img+10
  • Genius
  • December 2, 2022

Ik ken deze gevoelens. Meestal heb ik dit als ik onderweg ben naar een nieuwe situatie en/of iets wat spannend is. Het ligt hem bij mij vaak in mijn onderbewustzijn, want heb niet altijd door dat ik ergens bijvoorbeeld zenuwachtig voor ben. 

• December 2, 2022

Hoi @Terdia

Heb jij wel een idee hoe je zou kunnen werken aan dit probleem voor jou? Ik kan me goed voorstellen en inleven dat het erg vervelend is. Heb je momenteel mensen om je heen waar je dit soort dingen mee kunt delen?

Vanuit mezelf weet ik dat ik ook 'paniek' kan ervaren. Ik kan gaan overdenken, hartkloppingen krijgen en ook dat mijn lichaam bepaalde reacties geeft dat het niet goed gaat. Hoofdpijn en misselijkheid kunnen komen kijken. 

Dit is in situaties dat ik 'veel' heb gedaan en sneller overprikkeld kan raken en zijn door onverwachte situaties of omgevingen waar veel mensen bij elkaar komen. Ook heb ik bepaalde 'triggers' als niet goed tegen onrecht kunnen en 'agressie' wat ik liever niet wil meemaken. 

Gelukkig ben ik in staat om steeds beter bepaalde signalen te signaleren en er bewust van te worden. Door soms uit een omgeving te stappen of bepaalde dingen gewoon niet te doen. 

Veel van mijn problematiek heb ik ook terug kunnen vinden in mijn Autisme. Anderzijds ook een bepaalde onzekerheid 'negatief zelfbeeld' kan ook van invloed zijn hoe comfortabel ik mij in bepaalde omgevingen voel. Een waar leerproces. 

Hopelijk kom je ook steeds verder in jouw proces. Goed dat je het hier deelt.