bang voor de dood

  • 28 February 2024
  • 1 reactie
  • 56 × bekeken

Reputatie 5
Badge +6

 

Trigger warning: discussie over de dood

Het leven houdt ooit een keer op. Dat weet iedereen. Maar ik merk aan mezelf dat ik daar eigenlijk meer mee bezig ben dan dat ik zou willen. Ik denk er meerdere keren per dag aan en ik voel me vaak onrustig. Het is ook een heel ongrijpbaar concept en we weten er weinig van. Ik ben vooral bang voor wat erna komt. Lichten uit? Leven na de dood? Reïncarnatie? Ik weet dat het nog erg lang duurt maar ik kan me soms al niet goed focussen op het hier en nu dat het ongezond begint te worden. Ik weet dat er mensen zijn die een bijna dood ervaring hadden, en dit heel positieve ervaring voor hun was. Dus daar probeer ik me aan vast te houden. Maar ik ben gewoon onrustig en ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Heeft iemand dit probleem ook?


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

1 reactie

Reputatie 6

Hey Mace, ik herken dit bij mezelf niet maar angst voor de dood kan worden veroorzaakt door verschillende angsten. Heb je jezelf al afgevraagd waarom je nu zo focused op de dood? Dat is de eerste stap. Wat maakt dat je er zo over denkt? Wat zijn je angsten? 

Een van hen kan de angst voor het onbekende zijn. We weten immers niet echt wat en waar we gaan sterven. We hebben ook geen idee wanneer dit zal gebeuren en onder welke omstandigheden. Niemand van ons heeft de kans gehad om dit mysterie eerder te kennen. 

De dood wordt ook geassocieerd met het verlaten van dierbaren. En ook hier kan er een angst zijn dat een persoon niet in staat zal zijn om dingen gedaan te krijgen. Angst in deze zin is ook de angst voor hoe anderen het zonder zullen redden in het leven. 

Het lijkt me - weet niet wat jouw ervaring is - moeilijk om er met anderen over te praten als je paniekerig bang bent voor het einde van je leven. Heb je deze gedachten met mensen in je directe omgeving gedeeld?

 

​​​De bewustwording van het "ongezonde" denkpatroon is er bij je, dat is een goed teken! Alleen ik denk persoonlijk dat het als het je dagelijkse leven beïnvloedt dat het tijd wordt om je te laten horen en hulp te gaan zoeken hiervoor. Denk dat het een dusdanige focus is geworden dat het buiten machten ligt. Heel veel sterkte gewenst en bedankt voor het delen! Ik ben er voor je. 🍀