Skip to main content

Hallo iedereen

Ik zit ondertussen al heel erg lang met iets en weet niet goed wat ik eraan kan doen.

Ik durf precies nooit een gesprek te starten, maar eens ik in een gesprek geraak of iemand spreekt mij aan, dan volgt er altijd een leuke babbel.

Heeft er zeker veel mee te maken dat ik negatief over mezelf denk en gevolg hiervan is dat ik altijd op m’n eentje ben. 

Kunnen jullie enkele tips geven?

Alvast bedankt! 

Hey Ardian, 

Ik herken me wel grotendeels in wat je zegt. Ik lijk het moeilijk te vinden die eerste stap te zetten en het gesprek te ‘sturen’. Ik heb er wel moeite mee en ik denk dat het komt doordat ik op dit moment niet mega goed in mijn vel zit, maar dat maakt het niet minder vervelend natuurlijk. 

Je vertelt dat wanneer het eenmaal op gang komt dan lukt het meestal wel. Zijn er dan bepaalde onderwerpen die je fijn vindt om over te praten?  Het kan ook helpen af en toe maar te zeggen wat er in je op komt om zo het gesprek op gang te helpen. Jij hebt net zoveel recht om een gesprek te starten als iemand anders. 

Succes ;)

Heey! Ik heb mezelf aangeleerd vaste onderwerpen in mijn hoofd te houden voor als het stil valt. Een van die onderwerpen is muziek. Een groot onderwerp, met veel zijtakken. Ik heb het me aangeleerd door in mijn telefoon in notities 4 a 5 onderwerpen op te schrijven, met enkele vragen erbij die open zijn, dus waar geen ja of nee op gezegt kan worden. Als je even niets meer weet, kan je doen alsof je kijkt hoe laat het is als je in gezelschap bent. Uiteindelijk is het bij mij in mijn hoofd gaan zitten en heb ik dat lijstje niet nodig. Ik hoop dat je er wat aan hebt! 

Groetjes

Hey!
Heel herkenbaar ook maar ook iets wat je gelukkig kunt leren door meer te doen.
Probeer eens naar iets van een meeting te gaan over iets wat je leuk vind daar kan ik in ieder geval altijd wat makkelijker over praten. Veel mensen zijn tegenwoordig ook wel op zichzelf gericht en hebben niet altijd zin in een praatje maar er zijn ook zeker super veel mensen waar je prima een praatje mee kan maken om te 'oefenen’. Maak bijvoorbeeld eens een praatje als je ergens wat te eten of drinken haalt of in een winkel dat helpt mij erg om er beter en vooral comfortabeler mee te worden 🙂. Het voordeel daarvan is dat als het goed gaat je weer net wat zelfverzekerder wordt maar, dat in het geval dat het minder goed gaat je ze waarschijnlijk nooit meer ziet dus het je ook niks heeft gekost volgende keer beter zeg maar. Op die manier heb ik het zelf in ieder geval een beetje opgebouwd.

Je mag mij ook altijd een berichtje sturen als je er verder over wilt praten of om over iets anders te praten.