Skip to main content

Achterlopen op de rest

• 8 april 2025
  • 4 reacties
  • 229 × bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hi, mijn naam is Lotte, ik ben 20 jaar oud en woon (op mezelf) in Eindhoven. Ik heb de middelbare niet afgerond (gestopt in het tweede jaar 6vwo), heb geen werk/studie en ook geen plannen hiervoor. Vaak voel ik me best oke met mezelf en mijn leven, maar af en toe is het confronterend hoe ver ik achter loop op leeftijdgenoten. Bijvoorbeeld mijn vroegere vrienden van de middelbare school zitten nu al in hun laatste jaar van een universitaire studie - en ik heb nog geen flauw benul wat ik wil doen. Ik heb ook niet echt een sociaal leven: wel een vriendje, maar die woont helaas 4 uur weg en heeft het vaak wel gewoon druk; verder ook geen vrienden om mee te praten en amper familie. 

Ik voel me dus vaak alsof ik enorm buiten de boot val, en dat de rest aan het genieten is van hun leven terwijl ik achterblijf... :/

Is er iemand anders die hier ook ooit last van heeft?🤷‍♀️

Forum|alt.badge.img+3
  • Legend
  • 9 april 2025

Hey, wat je beschrijft is begrijpelijk, en je bent absoluut niet de enige die zich zo voelt. Echt waar. Er zijn veel mensen die het idee hebben dat ze achterlopen, vastzitten, of gewoon even niet weten wat ze met hun leven willen zeker in je twintiger jaren, 

Dat gevoel van “buiten de boot vallen” terwijl anderen “verder” zijn, kan super confronterend zijn. Maar sociale media, oppervlakkige updates van oud-klasgenoten, dat laat meestal alleen de highlight reel zien. Veel mensen die aan het afstuderen zijn of een ogenschijnlijk druk sociaal leven hebben, worstelen óók met onzekerheid, keuzestress, eenzaamheid, en een gevoel van richtingloosheid. Ze praten er alleen vaak minder open over.

kom zelf uit een familie bestaande uit voornamelijk artsen, dokters en allerlei andere moeilijk klinkende dingen, maar als ik zie hoe veel stress hoe weinig tijd zij overhouden van leuke dingen, zie ik mijn "domme” MBO4 diploma als dikke winst. daar komt bij dat wanneer de mail of de gehele pc van al die geleerden en professoren het niet meer doen, dat zij ten einde raad zijn en bij de "domme” MBO4 IT familielid <(ondergetekende) aankloppen om alles te fixen, zo voel je je als iemand die minder "ver” lijkt te zijn in het leven toch opeens heel waardevol.

Je hoeft niet op dezelfde tijdlijn te zitten als de rest. Levens zijn geen race, en achterlopen veronderstelt dat er maar één pad of tempo is, maar dat is gewoon niet zo.

Het feit dat je dit aangeeft en daar eerlijk over durft te zijn, is trouwens super sterk. Dat vraagt veel moed.

.

JordyP
Forum|alt.badge.img+2
  • Legend
  • 11 april 2025

hardlopers zijn doodlopers, uiteindelijk kom je dr wel heeft gewoon wat meer tijd nodig ;)

Forum|alt.badge.img+1
  • Contributer
  • 12 april 2025

Hi Lotte,

Ik herken je gevoel. Ik ben zelf 23 en weet ook niet wat ik wil doen met mijn leven. Momenteel ben ik gewoon echt aan het kijken en onderzoeken waar ik energie van krijg en wat ik leuk vind. Als je altijd een idee had wat je had willen doen zou ik daar gewoon je energie op richten. Leg de lat niet te hoog voor jezelf, je bent 20 dus nog hartstikke jong! Volg je hart en ga op je gevoel af! Als je er is een keer over wilt sparren mag je me altijd een berichtje sturen. Hou je goed!

Vince
  • Master
  • 13 april 2025

Hey Lotte,

Wat je deelt is zó herkenbaar voor veel mensen, ook al lijkt het soms alsof iedereen het allemaal op een rijtje heeft. Het is supermoedig dat je dit zo open deelt op deze community. Die druk om “bij te blijven” met leeftijdsgenoten is echt zwaar – zeker als je hun succes van buitenaf ziet, terwijl jij zelf nog zoekende bent. Maar weet je? Er is echt geen vaste route of tijdlijn voor het leven.

Zelf heb ik ook best wat omwegen gemaakt: eerst HAVO gedaan, toen MBO, en nu heb ik een baan waar ik gelukkig van word – niet omdat het “hoog niveau” is, maar omdat het bij me past. En dát is uiteindelijk wat telt. Soms is het nodig om even stil te staan om jezelf echt te leren kennen en te ontdekken wat goed voelt voor jóu, in plaats van wat zogenaamd “hoort”.

Je bent absoluut niet alleen. Er zijn zóveel mensen die worstelen met die vergelijkingen, met twijfels en eenzaamheid. Maar je bent niet achter – je bent gewoon op jouw eigen pad. En dat is geen minder pad, alleen anders. Het feit dat je jezelf regelmatig oké voelt met je leven zegt ook dat er al een basis is waar je op kunt bouwen, in je eigen tempo.

Misschien kun je voorzichtig onderzoeken wat je nieuwsgierig maakt – zonder meteen een groot plan of doel nodig te hebben. Soms begint het bij iets kleins dat energie geeft. En als je ooit behoefte hebt aan contact of een luisterend oor, zijn er meer mensen zoals jij dan je denkt (bijvoorbeeld de Discord van Join Us)

Je doet het echt goed, ook al voelt het soms niet zo. Eén stap tegelijk is genoeg.

Stuur jezelf wat mildheid en trots – je verdient het. 💜 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen