Hoe praat jij over je genderidentiteit?

  • 6 March 2024
  • 3 reacties
  • 125 × bekeken

Reputatie 2
Badge

Geschreven door: Zinga

Het kan erg fijn zijn om over je identiteit te praten. Dan kan je herkenning vinden, er grapjes over maken en gezien worden voor wie je echt bent. Alleen het kan soms lastig en spannend zijn om aan anderen uit te leggen wie je bent en wat je voelt. Hoe ga je daar mee om?

Eerst even wat informatie. Want waar hebben we het over wanneer we praten over genderidentiteit?

Je genderidentiteit gaat over de diepgevoelde persoonlijke beleving van je gender. Dit wordt soms verward met geslacht, wat je aangeboren lichamelijke kenmerken zijn zoals ‘chromosomen’, ‘hormonen’ en ‘geslachtsdelen’. Je gender kan overeenkomen met je geslacht, maar dat hoeft niet. Zo kan het zijn dat je genderidentiteit anders is dan het geslacht dat je bij je geboorte aangewezen hebt gekregen. Als jij je niet comfortabel voelt met je geboortegeslacht zou het kunnen zijn dat je transgender of non-binair bent.

Misschien zit je zelf met twijfels of stelt iemand aan jou er ingewikkelde vragen over. Je bent natuurlijk niemand een uitleg hierover verschuldigd. Alleen het kan wel fijn zijn om het te delen.

Hier zijn een paar vragen die jij aan jezelf kan stellen die kunnen helpen om erover te praten:

  1. Waarom wil ik het delen?
  2. Wat vertel ik graag?
  3. Wat vertel ik liever niet?
  4. Hoe wil ik reageren op de reacties?

Als je deze vragen voor jezelf kan beantwoorden dan kan het makkelijker zijn om erover te praten omdat je een duidelijker beeld hebt van wat je wilt zeggen en waarom. Je kan het ook kort voor jezelf op papier zetten of in je notities op je telefoon en het bij je houden als je het aan iemand verteld.

Nog een tip!

Op genderpraatjes.nl kan je ook terecht als je wilt praten over en vragen hebt rondom gender. Er staan doordeweeks ervaringsdeskundige klaar met wie je anoniem kan chatten of bellen.

 

Quizvraag: Welke vlag is de trans vlag?

 

Vlag 1
Vlag 2
Vlag 3

3 reacties

Reputatie 4
Badge +5

leuke topic :) zelf praat ik er op dit moment iets minder over dan eerst (ik ben in transitie) maar de keren dat ik er wel over kon praten hielp dat ook wel.

 

antwoord van de vraag is vlag 3

Reputatie 7
Badge +7

Ik praat er eigenlijk niet echt over. Soms voel ik me vrouw, soms non binair, en meestal iets er tussen in. Ooit hoop ik dat mensen voor bij labels en geslacht kunnen zien en iedereen gewoon ziet als een persoon. Het zou niet moeten uitmaken welk gender of sexualiteit je hebt. Iedereen is een mens en iedereen is mooi. ♥️

Reputatie 5
Badge +6

ik praat er maar al te graag over. ik merk dat sommigen daar meer voor open staan dan anderen. het voelt wel fijn om erover te praten. maar wat ik dan precies ben weet ik nog niet precies. 

het antwoord op de vraag is vlag 3

Reageer