Skip to main content

buiten de boot qua geaardheid

• December 5, 2025
  • 12 reacties
  • 127 × bekeken

KyraTheAltChick
Forum|alt.badge.img+3

hi Kyra hier hoe ben je er achter gekomen dat je buiten de boot val met je geaardheid 

bijvoorbeeld Gay, Bi, pan 

ik hoor graag terug Groetjes Kyra 

12 reacties

Dalhzura
Forum|alt.badge.img+4
  • Supercharger
  • December 14, 2025

Heya! Ben zelf al aantal jaar uit de kast naar de meeste mensen in mijn omgeving, dus kan er op zich wel uit ervaring over praten! Panseksueel en agender leunend/transfem (she/her/they/them)

Voor mij persoonlijk begon het op jonge leeftijd al met de vraag “waarom?”. Waarom MOET een man op een vrouw vallen? Waarom kan het niet 2 mannen of 2 vrouwen zijn? (of zelfs meerdere mensen in een relatie) Waarom al die stereotypes rond gender en relaties? Hint: cultuur en tijdsgeest
Later kreeg ik een relatie met een man, en had ook al ervaring met vrouwen en transpersonen; dan is die reflectie op hoe de ervaringen aanvoelt alles zeggend. Waarom voelt iets wel of niet goed? Zo heb ik al snel bepaald dat gender eigenlijk helemaal niet zo relevant is voor mij. Man, vrouw, non-binair… allemaal mens, ongeacht hoe of wat. (Uiteraard wel bepaalde voorkeuren zoals fysieke eigenschappen, maar persoonlijkheid staat voorop.) Vanuit daar ook bepaald dat ik mijzelf niet tot stereotypes en verwachtingen wil beperken; dus agender!

Waarom dan toch dat stukje tranfem? Heel simpel: ik vind typisch vrouwelijke dingen leuker of mooier. Kijk bijvoorbeeld naar kleding, ik zou veel vrouwelijker rondlopen als ik niet in een zwaar conservatief dorp woonde met conservatieve familie. Maar in de kern ben ik van mening dat de meeste dingen genderloos zijn; het is slechts een maatschappelijke label. (kleding, speelgoed, sport, muziekstijlen, films/series, beroepen, kleur etc.)

Just.Indra
Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • December 15, 2025

Hey!

Ik ben zelf lesbi en daar kwam ik gelijdelijk achter over de jaren heen door vooral de hulp van youtube filmjes van anderen.

Toen ik besefde dat op meiden vallen een bestond en toen ik rond de 15 a 16 was wist ik al meteen dat ik niet hetro was omdat er toen een boel klikte over hoe ik me voelde door de uitleg van de youtube filmjes. Destijds d8 ik nog dat ik bi was: ik had mijn hele leven voorgesteld om te trouwen met een man en een gezin te krijgen later. Het koste me tot dit jaar (ben nu 23) om de term "hetronormative" tegen te komen op youtube en zo te besefen dat ik graag wou dat mannen/jongens mij leuk vonden omdat me geleerd was dat dat zo werkte, maar ik hun nooit echt aantrekelijk of interesant vond. En bij vrouwen/meiden ik hun eerst interesant vond en de vraag "wat vinden ze van mij?" Daarna pas kwam. Ook het besef dat het plaatje "ik trouw met een man en we krijgen samen biologishe kinderen" en het beeld wat daarbij hoorde wat ik mijn hele leven heb ged8 (zelfs toen ik bi was) niet klopte en dat dat oke is helpte me het uiteindlijk te realiseren en accepteren. 

Tldr: youtube fimpjes holpen me te realiseren en bergijpen wat ik voelde, mijn eigen ervaringen in mijn leven bevestigde het.

KyraTheAltChick
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Supercharger
  • December 15, 2025

Wat goed dat je erachter ben gekomen door YouTube ik ben zelf trans richting panseksueel en daar heb ik ook best wel moeite mee gehad en nu weet ik niet of ik mogaan of niet mogaan ben (1 partner of meerdere partners) zelf vind ik gewoon moeilijk om vriendschappen te vinden met de zelfde interesses en al

Just.Indra
Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • December 15, 2025

Youtube heeft me idd erg geholpen :)

Uitzoeken of je mogaan bent of niet lijkt me inderdaad lastig. Vriendschappen zijn voor mij altijd een zoektocht van wie bij me past en wat klikt enzo (vandaar dat ik hier ook op zit lol). 

KyraTheAltChick
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Supercharger
  • December 15, 2025

Ja ik ben gewoon confused op het moment 

Just.Indra
Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • December 15, 2025

Snap ik. Is ook ingewikkeld allemaal, uiyvinden wie je bent. Zeker als het anders is dat de "norm" (al vind ik dat zelf een stom consept). Wat mij hielp is om het gewoon tijd te geven en niet alles meteen te willen weten (easier said than done) want de dageb gaat toch wel gewoon voorbij en geleeft woorden. Je bent al zaols je bent, je hoeft het aleen nog maar te ontdekken of woorden eraan te geven. Werkt niet voor iedereen of voor jou miscchien, i know, maar dat is hoe ik er uiteindelijk mee heb leren om gaan. 

Off topic maar ik wou wel ff zeggen dat ik je roze haar erg cool vind

KyraTheAltChick
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Supercharger
  • December 15, 2025

Dankjewel alleen heb ik in september alles eraf geschoren haha 😂 maar is nu al aardig terug 

KitCat
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • December 15, 2025

Willen jullie een beetje opletten met quotes? Het is niet nodig om het bericht boven je te quoten. Dat maakt je huidige bericht onnodig lang. Ik heb voor nu de onnodige quotes verwijderd.

Dank je! 🤗

Just.Indra
Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • December 15, 2025

Dankjewel KitCat is goed, ik weet niet echt precies werkt en had daar niet aanged8. Ik zal erop letten!

Just.Indra
Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • December 15, 2025

@KyraTheAltChick, dat is ook gaaf! al ben ik misschien wat biased want ik heb zelf ook kort geschoren haar (wat ik al een heleboel kleuren heb gehad) lol. Ga je het nog weer verven of is het omdat t zo gezond weer langer groeit?

KyraTheAltChick
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Supercharger
  • December 15, 2025

Ik laat het langer groeien zodat het juist weer goed is ooooo je kan fotos toevoegen  dit is de foto haha

Just.Indra
Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • December 15, 2025

Gaaf!

Je haar groeit ook snel als t al zo lang is. Gaaf dat jasje ook bij die outfit :)