Voor Luuk zijn zichtbaarheid en acceptatie belangrijk. Als vrijwilliger bij het regenboogcafé zet die zich in voor de LHBTQIA+-gemeenschap in de gemeente Losser. Luuk is biseksueel en genderfluïde. ‘Dat betekent voor mij dat het verschilt hoe ik mezelf voel of wil uiten.’ Zelf weet die hoe het is om zoekende te zijn naar je identiteit én je tegelijkertijd alleen te voelen. Via Join Us vond Luuk uiteindelijk een plek waar die zichzelf kon zijn én nieuwe vrienden leerde kennen.
Pride opent het gesprek
Voor Luuk betekent Pride Month meer dan alleen een feest. ‘Het helpt vooral om het gesprek aan te kunnen gaan. Normaal voelt het soms alsof je het onderwerp moet forceren, terwijl je er gewoon open over wilt praten.’ Volgens Luuk reageren mensen vaak wel positief, maar blijft het onderwerp soms oppervlakkig. ‘Mensen zeggen dan dat ze het accepteren, maar zodra het dichtbij komt of ze iemand ontmoeten die echt onderdeel is van de community, vinden ze het ineens lastig.’ Pride helpt om die deur toch open te zetten. ‘Het geeft ruimte om zichtbaar te zijn en het gesprek aan te gaan.’
Zelf zet Luuk zich daar actief voor in. Tijdens Pride Month organiseert het regenboogcafé in Losser verschillende activiteiten en gaat de groep ook zichtbaar de gemeente in. ‘We willen laten zien: hé, hier zijn wij, en ook in een kleine gemeente bestaan queer jongeren gewoon.’ Zo worden er bijvoorbeeld stickers met regenboogvlaggen verspreid om zichtbaarheid te creëren. ‘Dit is niet alleen iets van de grote stad.’
Zoekende naar identiteit
Luuk kwam er relatief laat achter wat diens gevoelens betekenden. ‘Pas rond mijn achttiende begon ik echt geïnteresseerd te raken in relaties. En rond mijn negentiende begon ik pas te begrijpen wat dat voor mij betekende.’ Social media speelde daarin een belangrijke rol. ‘Toen ik online meer queer verhalen zag en beter Engels begon te begrijpen, ging er echt een wereld voor me open. Toen dacht ik: oh, dit herken ik eigenlijk ook bij mezelf.’
Je niet alleen voelen
Naast diens zoektocht naar identiteit worstelde Luuk ook al langer met gevoelens van eenzaamheid. ‘Sociaal contact maken vond ik vaak lastig.’ Vooral eerdere hulpgroepen sloten niet goed aan. Ik had ook het gevoel dat ik nooit echt mezelf kon zijn.’ Via een sociaal werker kwam Luuk uiteindelijk bij Join Us terecht.
Hoewel die al meerdere organisaties had geprobeerd, besloot Luuk Join Us toch een kans te geven. ‘Ik dacht eerst: dit wordt vast weer een plek die me niet verder helpt. Maar ik dacht ook: waarom niet? Ik kan altijd weer naar huis fietsen als het niks is.’ Na een intakegesprek sloot Luuk al snel aan bij de groep.
Een veilige plek
Bij Join Us vond Luuk voor het eerst een plek waar ruimte was om open te praten over identiteit en seksualiteit. ‘Vooral de begeleiders hielpen me enorm. Met hun kon ik echt alles bespreken.’ Juist die openheid maakte veel verschil. ‘Daarvoor wist ik ergens wel wie ik was, maar had ik nooit echt de ruimte gehad om dat te ontdekken.’
Wat Join Us volgens Luuk bijzonder maakt, is het gevoel van veiligheid. ‘Bij Join Us hoef je geen nep gezicht op te zetten. Je kunt gewoon zeggen: ik voel me vandaag niet goed. En mensen helpen je daar dan ook echt mee.’ Voor Luuk betekent jezelf kunnen zijn vooral dat er geen druk ligt om mee te moeten doen met anderen. ‘Je hoeft jezelf niet anders voor te doen dan je bent.’
Meer verbonden
Inmiddels gaat het een stuk beter met Luuk. ‘Vroeger kwam ik thuis, speelde ik een spelletje en ging ik weer slapen. Dat was eigenlijk mijn leven.’ Nu heeft die meer sociale contacten opgebouwd en voelt die zich meer verbonden met anderen. ‘Ik spreek ook buiten Join Us af met mensen en doordat ik vrijwilliger ben geworden, kan ik nu ook andere jongeren helpen.’
Als die terugkijkt op de afgelopen jaren, ziet Luuk vooral één groot verschil. ‘Ik sta nu veel meer achter mijn echte zelf.’ Dat betekent niet alleen meer zelfvertrouwen, maar ook meer rust. ‘Ik ben gewoon blij met wie ik ben.’
Je bent niet alleen
Voor jongeren die zich herkennen in diens verhaal heeft Luuk nog een boodschap: ‘Join Us heeft mij heel veel gebracht. Probeer het gewoon want misschien helpt het je veel meer dan je denkt.’