Behoefte aan herkenning in je transitie proces

  • 9 April 2024
  • 1 reactie
  • 94 × bekeken
Behoefte aan herkenning in je transitie proces
Reputatie 2
Badge

Geschreven door: Zinga

Behoefte aan herkenning is groot. Dit ben ik zelf ook tegengekomen in mijn transitie proces. Hierdoor is mijn motivatie om betrokken te zijn bij het project Gender Alliance en platformen als Join Us erg groot. Ik ben non-binair en kan het best lastig vinden om herkenning te vinden in een wereld waar er niet veel ruimte voor genderdiversiteit is. In mijn artikel voor TRANS magazine schreef ik over mijn ervaringen hiermee.

“Eerst dacht ik dat het met mijn seksuele voorkeur te maken had dat ik me niet echt vrouw voelde. Totdat ik op de opleiding Toegepaste Psychologie leerde over genderdysforie, en de documentaire Genderbende zag. Het raakte mij diep dat ik mensen zag die openlijk praatten over hun non-binaire beleving van gender. Het was voor het eerst dat ik een gevoel van herkenning ervaarde. Hierdoor begon het kwartje langzaam te vallen.” [1]

Mezelf herkennen hielp mij ontzettend bij het onderzoeken van mijn identiteit. Alleen wat moet je met al die ontdekkingen en vragen? Door al die vragen voelde ik me eenzaam en ik dacht dat niemand mij goed begreep. Iemand uit mijn omgeving zag deze worsteling en spoorde mij aan om andere mensen uit de community op te zoeken. Ik heb hierdoor veel mensen ontmoet die mij vanuit hun ervaringen goed begrepen, mij inspireerden en konden steunen. Toen ik het moeilijk had met het wachten op de zorg die ik nodig had en nare of teleurstellende ervaringen had met betrekking tot mijn trans zijn kon ik daar met hun over praten. Ook kan ik goed met hun mijn trans zijn vieren!

Waar kan je aansluiting vinden? – Tips!

Een plek waar gelijkgestemden elkaar ontmoeten is meestal veilig en biedt ruimte voor je om jezelf te verkennen en om vragen te stellen. Dit is zo omdat gelijkgestemden ongeveer dezelfde behoeften en ervaringen delen als jij. Hierdoor worden bijvoorbeeld grapjes over iets wat alleen trans en non-binaire personen ervaren wel begrepen. Dit kan een grote steun zijn.

Het kan lastig zijn om community te vinden en om te weten wat een fijne plek is voor jou. Deze vragen kunnen je op weg helpen:

  • Wat is het aanbod? Wat is er al? Als je op https://www.transgendernetwerk.nl/transgender-wegwijzer/ het filter zelfhulp en ontmoeting aanklikt krijg je al een overzicht van een groot deel van het aanbod. Dat is nog niet alles! Er zijn bijvoorbeeld ook activiteiten die eenmalig worden georganiseerd en discord groepen waar je bij kan aansluiten.
  • Waar liggen je behoeften? Wat wil je graag doen? Wil je bijvoorbeeld met andere gelijkgestemden over ervaringen praten, sporten, uitgaan of vrijwilligerswerk doen?
  • Wat is toegankelijk voor jou? Wat is de doelgroep? Is het online of op locatie? Wat is de reistijd? Wanneer is het? En welke voorzieningen (zoals wc’s/liften) zijn er op de locatie?

 

Quizvraag: Hoeveel transgender personen zijn er ongeveer in Nederland? Laat het hieronder weten!

Het antwoord op de quizvraag van vorige maand (welke vlag is de trans vlag?) is vlag 3!

 

[1] Van Der Veen, Z. (2022). Mijn genderidentiteit: buiten de binaire hokjes - TRANS Magazine. TRANS. https://transmagazine.nl/mijn-genderidentiteit-buiten-de-binaire-hokjes/


1 reactie

Reputatie 2
Badge +3

Wat een bijzonder verhaal. Ik herken er wel wat aan. Mezelf ontdekken blijft een dingetje ondanks dat ik mezelf weet steeds meer te uiten. Ik vind het erg fijn dat ik het idee heb dat ik echt mezelf kan zijn bij Join Us. Dat ik niet de enigste ben met identiteit struggles. Ik voel mezelf mede hierdoor ook verandere de afgelopen tijd, in een goede zin 🙂

Als antwoord op de quiz vraag. Ik heb eerlijk gezegt geen idee. Misschien half miljoen ongeveer?

Reageer