Skip to main content

van MBO naar HBO

• April 4, 2026
  • 4 reacties
  • 54 × bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Halloo, 

Ik beoefen nu al een functie uit. Maar moet om die functie in de toekomst te blijven beoefenen HBO gaan doen. 

Ik kwam me leven prima door met mijn mbo 4 diploma. En word nu pas geconfronteerd met het feit dat er toch best een harde lijn is tussen het hebben van mbo of hbo diploma. 

Ik heb toen ik jonger was wel eens wat minderwaardigheid gevoeld van naasten. Over het alleen doen van mbo. Maar heb dat weggestopt en in mijn werkzame leven geen last meer van gehad. Nu ik merk dat ik toch echt een hbo opleiding moet gaan doen om mijn baan te behouden. Brengt het nare herrineringen en toch wat stres en druk bij mij teweeg. Ik ben inmiddels al wat ouder met een jong gezin. En had het studeren al achter me gelaten. 

Wat zijn jullie ervaringen met het gaan van mbo naar hbo? En hebben jullie wel eens verschil gevoeld ik waardering tussen mbo en hbo? 

4 reacties

M3LL13_
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • April 4, 2026

Het verschil van waardering tussen MBO en HBO zal altijd een ding zijn, denk ik. (Helaas) :(. 

Wat voor mij erg heeft geholpen is het vinden van werk / opleiding waar ik erg veel waardering uit haal. 

Net zoals jij heb ik ook gehad dat mijn vader enorm op mij neerkeek, omdat ik op de middelbare school VMBO deed en daarna naar het MBO moest. Toen ik eindelijk wat vond waar ik voldoening uit haalde, boeide dat me niks meer. Want uiteindelijk moest ik het werk, en niet hij. (:

Misschien kan je met je werkgever wat de mogelijkheden voor je zijn? Wellicht deeltijd studeren, dat je dat kan combineren met je werk? Dat is al minder druk dan ineens voltijd weer moeten te studeren. 

Ik denk dat er genoeg oplossingen zijn hiervoor :). 

Maar weet & onthoudt dat je niet minder bent dan een ander, omdat je momenteel geen HBO diploma op zak hebt 🫶🏻

KitCat
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 4, 2026

Hoii ​@Ninibo, ik herken heel erg wat je zegt. Ik heb havo gedaan op de middelbare. Iedereen verwachtte van mij dat ik naar het HBO zou gaan na m'n havo diploma gehaald te hebben. Echter had ik er voor gekozen om MBO 4 Marketing en Communicatie te gaan doen omdat deze opleiding bij mij pastte en ik het creatief bezig zijn leuk vind. En net als jij voelde ik ook het minderwaardigheidsgevoel en schaamte omdat ik maar 'gewoon' MBO gedaan heb.

Nadat ik m'n MBO 4 diploma gehaald heb ben ik opzoek gegaan naar werk, omdat ik niet zeker wist of HBO wel bij mij zou passen. Helaas na super hard zoeken kon ik het maar niet vinden binnen de branch wat ik gedaan heb. En dat ondanks dat mijn opleiding zei dat er super veel baan mogelijkheden zou zijn met de diploma. Iets wat dus eigenlijk helemaal niet waar is. 

Ik ben uiteindelijk in de administratie bij volwassen onderwijs instuut beland. Hier doe ik nu een HBO opleiding Officemanagement van Schoevers. Puur omdat ik het gevoel heb dat ik wel moet. Men wilt in bedrijven geen MBO meer. Ik ben afgewezen op MBO functies omdat ik geen HBO diploma heb. Hoe bizar dat ook klinkt. 

Dus ik weet heel goed wat je bedoeld. Men kijkt op MBO neer, terwijl dat helemaal niet terecht is. Niet iedereen kan doctor worden, dat vergeet men nog wel eens en we hebben iedereen nodig in onze samenleving. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Contributer
  • April 4, 2026

Herkenbaar wat je zegt ​@KitCat! En zonde dat ook jij de ervaring hebt dat er niet alleen op neer gekeken word. Maar je ook letterlijk banen en kansen misloopt. Ik geloof ook echt dat studeren alleen lukt als je er gemotiveerd voor bent. En iets gaat doen wat je passie is. Dat we dus allemaal "gedwongen" worden om een bepaald niveau na te streven is super zonde. In mijn geval ben ik bij mijn organisatie binnen gekomen en zou ik via interne bij scholing aan de administratieve voldoen. Want de competenties en know how heb ik al. Nu die bij scholing weg valt moet ik toch een hele hbo opleiding doen van 4 jaar! Terwijl ik eerst binnen 1,5 jaar klaar zou zijn. Ik doe er nu in totaal 4,5 jaar over. Ook word ik minder betaald dan z'n beetje de hele locatie voor het zelfde werk omdat ik het papiertje niet heb. Ik ben als enige mboer omringd door hboers en universitaire opgeleiden mensen. En je voelt soms heel pijnlijk het verschil in hoe er met mij worden omgegaan. Dankjewel  voor je reactie. Fijn om te ervaren dat ik niet de enige ben die hier tegen aanloopt. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Contributer
  • April 4, 2026

Dankjewel voor je reactie ​@M3LL13_! Ik denk ook dat het verschil in waardering tussen mbo en hbo er altijd zal zijn. Super zonde. Nu ik er mee geconfronteerd word ben ik boeken aan het lezen zoals "misschien moet je iets lager mikken" van milio van der kamp. En zou ik graag het boek "maar dat begrijp jij toch niet" van Karim Amghar lezen. Er is al zoveel geschreven en verteld over de ongelijkheid tussen mbo en hbo. Maar ik heb het gevoel dat je er in de praktijk weinig aan kan doen. Behalve mee klimmen en dan ook maar schoorvoetend toch een hbo opleiding te gaan volgen. In mijn geval is het helemaal bizar omdat ik na het behalen van die hbo opleiding precies hetzelfde werk blijf doen die ik nu al doe. Maar er dan pas ook even veel voor betaald word als de rest van me collegas. Voor hetzelfde werk. Ik laat me in iedergeval niet uit het veld slaan. Dankjewel voor je reactie! Fijn dat ik niet de enige ben.