Tips voor het nieuwe schooljaar?

  • 5 August 2023
  • 7 reacties
  • 88 × bekeken

Reputatie 3
Badge +4

Hey allemaal! 
 

Volgende maand begin ik aan mijn nieuwe opleiding (social work), en ik ben hier echt heel nerveus over! Ik vind het doodeng om mensen ineens aan te spreken, en kom altijd heel nerveus over door mijn stotter en lichaamstaal. Is er iemand die misschien tips voor me heeft om hier goed mee om te kunnen gaan en leuk over te komen op mijn toekomstige klasgenoten? 
 

Alvast bedankt! :) 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

7 reacties

Reputatie 1
Badge +3

Hey!

Ik herken de struggle heel goed. Je mag me altijd een privéberichtje sturen als je wil. Misschien heb ik nog bruikbare tips voor je.

Reputatie 3
Badge +5

Hey, ik heb die studie ook gedaan, maar dan in de oudere vorm (SPH/CMV/MWD). Dus als je nog tips of samenvattingen wil hebben, mag je een bericht sturen! (Mijn studieboeken zijn helaas verouderd). Of andere gerelateerde zaken mag je ook altijd een bericht sturen!

Betreffende tips; Koop al je boeken, maak notities van de lessen/hoorcolleges! Dat heeft mij enorm door de 4 jaar heen geholpen! (dit zijn niet de tips die je vroeg, maar hier merkte ik voor mezelf tijdens mijn studie een valkuil, dus vandaar!)

En voor tips qua kennismaken; Al snel maakte ik tijdens lessen groepjes, zo leer je een paar mensen kennen. Probeer daar 1 of 2 mensen uit te plukken en bouw daar een band mee. Zo deed ik het destijds, werkte heel goed! 

Reputatie 3
Badge +4

Hey, ik heb die studie ook gedaan, maar dan in de oudere vorm (SPH/CMV/MWD). Dus als je nog tips of samenvattingen wil hebben, mag je een bericht sturen! (Mijn studieboeken zijn helaas verouderd). Of andere gerelateerde zaken mag je ook altijd een bericht sturen!

Betreffende tips; Koop al je boeken, maak notities van de lessen/hoorcolleges! Dat heeft mij enorm door de 4 jaar heen geholpen! (dit zijn niet de tips die je vroeg, maar hier merkte ik voor mezelf tijdens mijn studie een valkuil, dus vandaar!)

En voor tips qua kennismaken; Al snel maakte ik tijdens lessen groepjes, zo leer je een paar mensen kennen. Probeer daar 1 of 2 mensen uit te plukken en bouw daar een band mee. Zo deed ik het destijds, werkte heel goed! 

Bedankt voor het advies!! Ik hou inderdaad dingen beter als ik aantekeningen maak, dus ga niet de school in zonder een notitieschrift! Ik heb nog niks gehoord over de boekenlijst, maar verwacht dat ik die binnen enkele weken zal krijg.  

Hoe ging de opleiding bij jou? Was het zwaar of viel het wel mee? Ik vind het altijd wel leuk als een opleiding m’n hersens laat kraken haha

 

Reputatie 3
Badge +5

Hey, ik heb die studie ook gedaan, maar dan in de oudere vorm (SPH/CMV/MWD). Dus als je nog tips of samenvattingen wil hebben, mag je een bericht sturen! (Mijn studieboeken zijn helaas verouderd). Of andere gerelateerde zaken mag je ook altijd een bericht sturen!

Betreffende tips; Koop al je boeken, maak notities van de lessen/hoorcolleges! Dat heeft mij enorm door de 4 jaar heen geholpen! (dit zijn niet de tips die je vroeg, maar hier merkte ik voor mezelf tijdens mijn studie een valkuil, dus vandaar!)

En voor tips qua kennismaken; Al snel maakte ik tijdens lessen groepjes, zo leer je een paar mensen kennen. Probeer daar 1 of 2 mensen uit te plukken en bouw daar een band mee. Zo deed ik het destijds, werkte heel goed! 

Bedankt voor het advies!! Ik hou inderdaad dingen beter als ik aantekeningen maak, dus ga niet de school in zonder een notitieschrift! Ik heb nog niks gehoord over de boekenlijst, maar verwacht dat ik die binnen enkele weken zal krijg.  

Hoe ging de opleiding bij jou? Was het zwaar of viel het wel mee? Ik vind het altijd wel leuk als een opleiding m’n hersens laat kraken haha

 

Geen probleem!! Het is geen hele moeilijke opleiding, maar er zijn wel wat uitdagingen. Ik had bijvoorbeeld "Recht" en dat vak werd zooo slecht gemaakt over vele jaren heen. Er waren zelfs studenten die er al 3 a 4 jaar over deden om alleen die toets te halen. En psychiatrie was heel uitdagend! Verder is je scriptie wel een enorme uitdaging. Ik ervaarde veel moeite met het vinden van een plek om het te doen, maar dat was toen ook in corona tijd. Dus dat hielp ook niet mee.

Als je er uitdaging in zoekt.. Zou ik bij de splitsing SKJ adviseren. Je hebt GGZ en Regulier ook nog, regulier is de "makkelijkste". En met SKJ kun je met jongeren werken als daar je ambitie ligt.

Reputatie 3
Badge +5

En mocht je iemand nodig hebben voor een interview uit het werkveld, ben ik ook beschikbaar! Niet dat ik het werk al enorm lang doe, maar ik heb wel een "eigen" visie. Dus altijd interessant!

Reputatie 3
Badge +4

En mocht je iemand nodig hebben voor een interview uit het werkveld, ben ik ook beschikbaar! Niet dat ik het werk al enorm lang doe, maar ik heb wel een "eigen" visie. Dus altijd interessant!

Heel erg bedankt voor je hulp!! Ik ga dat zeker onthouden :) Psychiatrie lijkt me inderdaad best moeilijk, maar ook wel erg interessant. Ik heb m’n hele leven al een erge interesse in het menselijk brein en aangeboren/aangeleerd gedrag, dus het klinkt als een goede uitdaging! 

Reputatie 3
Badge +5

Dan zit je goed bij psychiatrie! Bij psychologie ging het ook over nature/nurture, en een stukje bij psychiatrie. Over verslavingsgevoeligheid en zo. Dus ik denk dat je aan die 2 vakken veel gaat hebben!😊