Nou dat was dat... Heb me vanavond aangemeld voor HBO Tweedegraads Engels docent (volledig Engelse versie)

  • 13 December 2023
  • 3 reacties
  • 54 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Na de algemene voorlichtingspresentatie, de specifieke opleidingspresentaties, de open dag, de Buitenlandbeurs als extraatje en de meeloopdag die ik recentelijk heb bijgewoond was het dan zover.

...Aanmelden voor de HBO opleiding tot Engels docent Tweedegraads. Beter voorbereid qua oriëntatie dan dit voor het aanmelden kon ik niet zijn. Zodra de inschrijving definitief wordt begint het echte voorbereiden pas, ook mentaal gezien. Daarnaast zullen er een heleboel deuren voor mij opengaan; de taal waarvan ik zo ontzettend veel hou overbrengen, andere ietwat pittigere doelgroep, méér zelfstandigheid en daarmee in het diepe gegooid worden. Kortom, allemaal positieve dingen. Al zal ik betreft de doelgroep wel echt die switch moeten maken en daar aan moeten wennen, maar in tegenstelling tot de anderen die ik op de meeloopdag heb gezien is het onderwijs géén onbekend terrein voor mij meer en heb ik al enige cruciale voorkennis waardoor het maken van een lesaanpak net even iets makkelijker voor mij zal gaan worden, al is een kleine opfrisser niet erg.

 

Mijn ouders, met name mijn moeder, was mij heel erg aan het pushen om mij gelijk ná  de meeloopdag aan te melden, omdat ik er al lang zeker van was dat ik deze studie wilde doen en welke versie maar op het moment van aanmelden móest ik natuurlijk weer een beetje twijfelen tussen de "gewone" versie (Engels + Nederlandse instructie) & de volledige Engelse versie. 

 

Uiteindelijk heb ik voor de volledig Engelse versie gekozen, omdat Engels mij veel meer ligt dan Nederlands, ik dan mijn lesplannen niet hoef te maken in het Nederlands en er dan niet al teveel nadruk wordt gelegd op mijn geschreven Nederlands, want daar ga ik nog weleens de mist in kijkend naar mijn magere zesjes, zeven gemiddeld in 2022. Terwijl ik voor mijn Engelse schrijven zo goed als altijd een tien scoorde, ook betreft luisteren, lezen en spreken scoorde ik totaal niet slecht en volgens mijn keuzevakdocent Engels destijds had iedereen een persoonlijk niveau van C1.

 

Hij was ook één van de weinige docenten die bij mij gelukkig het lef had de potentie eruit te halen betreft mijn Engelse vaardigheden, in plaats van dat hij kwam met "Sorry, maar dat niveau bieden wij niet aan op de opleiding" of "het spijt mij, maar ik vind dat je gewoon mee moet doen met de Engelse lessen" de gewone, hij gaf het keuzedeel Engels B1/B2 maar bood de hele klas uiteindelijk C1/C2 lesstof aan.

Ik vond hem oprecht een supertoffe docent want vóór hem heb ik altijd, maar dan ook altijd het gevoel gehad dat ik onder mijn eigen niveau moest presenteren, constant en als ik dan meedeed in de "standaard" lessen, mocht ik negen van de tien keer mijn hand niet opsteken en kreeg ik commentaar van de docent als "geef anderen ook de beurt" óf ik zat al gapend voor mijn laptopscherm omdat ik het al wist en dan ging ik maar Netflixen. Ik had ze nog zo gewaarschuwd dat ik onder mijn niveau ging presenteren en dat ik het niveau van de standaard lessen (A1/A2) al bezat, al ver voor groep 5 van de lagere school.

Enkele docenten van de middelbare bijvoorbeeld viel het ook op dat ik zonder enige moeite hun opdrachten kon maken. Leren voor schriftelijke overhoringen deed ik nauwelijks, het probleem zat hem in het feit dat men gewoonweg niet de goede stof kon aanbieden. 

 

Maar ik heb zin in volgend jaar, desondanks de studiekeuzecheck/matchingsdag die ik vóór mijn officiële inschrijving móet doorlopen. Gelukkig is het vrijblijvend advies en ben ik de leidende factor in of ik de studie ga doen ja of nee. 

Want ik heb voor dit moment het overgrote deel van mijn leven geknokt, om hier te komen.

De campus die ik zag op de meeloopdag was wel heel erg onwennig. Hoewel ik zelf al vanuit de tak van onderwijs kom als de "extra paar handen", voelde ik mij daar ontiegelijk klein.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Tof dat je voor je zelf vervolg plannen uitstippelt, veel succes en vooral plezier met je opleiding!

Reputatie 7
Badge +11

Tof dat je voor je zelf vervolg plannen uitstippelt, veel succes en vooral plezier met je opleiding!

Dankje Diego, heb voor deze studie echt heel lang en hard moeten knokken kijkend waar ik ben begonnen. Om het nu uiteindelijk mee te gaan maken voelt bijna onwerkelijk.

Gedurende het aanmelden heb ik aangegeven een gesprek te willen met de decaan, zodat die van tevoren goed mijn behoeften en wensen op een rijtje heeft want van MBO 4 naar HBO in één keer gaat wéér een grote stap worden (waar mijn pa zo zijn twijfels bij heeft, maar hijzelf heeft een heel ander soort schoolcarrière gehad in vergelijking met mij) maar ik wil dit sinds de middelbare al héél graag, Engels heb ik mijzelf volledig aangeleerd en ik hou het zowat dagelijks bij door Engelse series te kijken, Engelse muziek te luisteren, Engelse boeken te lezen en Engels te praten.

Wel jammer dat ondanks mijn goede uitstippelen de twijfel alsnog toe sloeg tussen de twee versies bij het aanmelden. Denk dat het 'm zit in het feit dat ik nerveus ben dat ik denk dat ik gedurende de opleiding soms een Engels woord even niet meer weet. Maar dat kan iedereen overkomen. Daarnaast is het enige verschil dat je met de gewone versie echt puur en alléén instructie, lesplannen, stages en je assessment in het Nederlands doet, de rest in het Engels, terwijl je met de Engelse versie alles in het Engels moet doen, dus de instructie is dat dan ook. Met de gewone versie zijn ze ook net even wat strenger betreft mijn Nederlands en met mijn 7 gemiddeld op 3F niveau van mijn vorige opleiding maakte ik mij daar zorgen over. Omdat mijn Engels vele malen sterker is; kon in groep 5 van de lagere school al redelijk Engels terwijl mijn klasgenoten het nog moesten leren, was dat een van de doorslaggevende signalen het in het Engels te doen. Familieleden (zus, ma) zeiden ook al van "als ik jou was zou ik het in het Engels volgen". Vele jaren hiervoor heb ik ook al advies gevraagd aan een stagiair-docent Engels die ook Engels Tweedegraads deed van hoe of wat bijvoorbeeld en zo ken ik nog wel iemand die de opleiding recentelijk heeft afgerond die mij heeft verteld dat de eerste twee jaren zeer pittig kunnen zijn, dus da's fijn. Weet ik ook een beetje waar ik aan toe ben.

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Tof dat je voor je zelf vervolg plannen uitstippelt, veel succes en vooral plezier met je opleiding!

Dankje Diego, heb voor deze studie echt heel lang en hard moeten knokken kijkend waar ik ben begonnen. Om het nu uiteindelijk mee te gaan maken voelt bijna onwerkelijk.

Gedurende het aanmelden heb ik aangegeven een gesprek te willen met de decaan, zodat die van tevoren goed mijn behoeften en wensen op een rijtje heeft want van MBO 4 naar HBO in één keer gaat wéér een grote stap worden (waar mijn pa zo zijn twijfels bij heeft, maar hijzelf heeft een heel ander soort schoolcarrière gehad in vergelijking met mij) maar ik wil dit sinds de middelbare al héél graag, Engels heb ik mijzelf volledig aangeleerd en ik hou het zowat dagelijks bij door Engelse series te kijken, Engelse muziek te luisteren, Engelse boeken te lezen en Engels te praten.

Wel jammer dat ondanks mijn goede uitstippelen de twijfel alsnog toe sloeg tussen de twee versies bij het aanmelden. Denk dat het 'm zit in het feit dat ik nerveus ben dat ik denk dat ik gedurende de opleiding soms een Engels woord even niet meer weet. Maar dat kan iedereen overkomen. Daarnaast is het enige verschil dat je met de gewone versie echt puur en alléén instructie, lesplannen, stages en je assessment in het Nederlands doet, de rest in het Engels, terwijl je met de Engelse versie alles in het Engels moet doen, dus de instructie is dat dan ook. Met de gewone versie zijn ze ook net even wat strenger betreft mijn Nederlands en met mijn 7 gemiddeld op 3F niveau van mijn vorige opleiding maakte ik mij daar zorgen over. Omdat mijn Engels vele malen sterker is; kon in groep 5 van de lagere school al redelijk Engels terwijl mijn klasgenoten het nog moesten leren, was dat een van de doorslaggevende signalen het in het Engels te doen. Familieleden (zus, ma) zeiden ook al van "als ik jou was zou ik het in het Engels volgen". Vele jaren hiervoor heb ik ook al advies gevraagd aan een stagiair-docent Engels die ook Engels Tweedegraads deed van hoe of wat bijvoorbeeld en zo ken ik nog wel iemand die de opleiding recentelijk heeft afgerond die mij heeft verteld dat de eerste twee jaren zeer pittig kunnen zijn, dus da's fijn. Weet ik ook een beetje waar ik aan toe ben.

 

 

Tof dat je je er zo in verdiept hebt, bewijs ze het tegendeel en laat zien dat je het kunt!

Reageer