Skip to main content

Hoe kies je een opleiding?

• 2 februari 2025
  • 4 reacties
  • 110 × bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Hoihoi, ik ben van plan om aankomend schooljaar weer te studeren (mbo). Ik heb alleen echt nog geen idee wat voor opleiding ik wil gaan volgen. Ik heb best een breed interessegebied wat ook niet echt meehelpt.
De broepentesten die ik invul zijn ook niet bepaald accuraat. Er komt vaak iets uit zoals een baan in de zorg, maar ik zie mezelf niet in de zorg werken.
Wat heeft jullie geholpen met de keuze voor een opleiding?

4 reacties

Raji
Forum|alt.badge.img+3
  • Legend
  • 41 reacties
  • 2 februari 2025

Hee Arianatorf wat goed van je dat je aankonend schooljaar weer wilt gaan beginnen met studeren ik snap dat een studie lastig te kiezen is. Zelf had ik hier ook moeite mee wat mij heel erg heeft geholpen(buiten de intresse testen ) was om te praten met andere die mij goed kende bijvoorbeeld m'n vrienden en familie ook hiep het mij om te bedenken wat ik echt leuk vond.  Als dat allemaal niet werkt heb je ook nog de mogelijkheid om op je toekomstige school een adviesgesprek aan te vragen waarin je samen met een studiebegeleider gaat kijken welke opleidingen het beste bij je passen. 

Mocht je nog vragen hebben of willen praten dan kan je me een privé berichtje sturen 

Groetjes Raj

Brittx0548
Forum|alt.badge.img+7
  • Master
  • 269 reacties
  • 2 februari 2025

Wat mij heeft geholpen is: kiezen wat ik leuk vind en meeloopdagen meelopen. Daarom doe ik nu zelf de opleiding onderwijsassistent omdat ik het werken met kinderen en helpen van mensen leuk vind. En dat blijkt nu ook uit mijn stage. Succes met een keuze maken :)

Affie
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • 79 reacties
  • 12 februari 2025

Wat mij heeft geholpen is om zoveel mogelijk open dagen te bezoeken. Hierdoor krijg je echt het beste beeld van wat een studie nou precies inhoudt. Verder kan je proberen toch zelf wat meer op onderzoek uit te gaan om erachter te komen wat je nou precies leuk vindt en op basis daarvan kijken welke studie daarbij past. Dus niet alleen kijken naar studiekeuze testen maar ook andere manieren uitproberen. Uiteindelijk kan je dan een selectie maken en hopelijk makkelijker tot een keuze komen qua welke studie je wilt gaan volgen. 

Veel succes nog!

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Enthusiast
  • 10 reacties
  • 19 februari 2025

Hi! Dankjewel allemaal voor het meedenken! Ik heb zeker wat aan jullie antwoorden :D Ik neem jullie tips dan ook mee :)

Royke
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • 15 reacties
  • 21 februari 2025

Hey, wat leuk dat je wilt gaan studeren! Ik weet nog hoe lastig ik het zelf vond om een opleiding te vinden die echt bij me paste. Wat mij enorm hielp was het doen van een zelfreflectie. Door bewust stil te staan bij wat ik leuk vond en dit op te schrijven merkte ik dat bepaalde onderwerpen me enthousiast maakten en motiveerden. Een andere tip is om het gesprek aan te gaan met anderen. Door te sparren over je twijfels kun je soms nieuwe inzichten krijgen die je verder helpen. Als allerlaatste tip is het, naar mijn mening, belangrijk dat je je gevoel volgt. Natuurlijk zijn dingen als baankansen belangrijk, maar uiteindelijk is het het allerbelangrijkste dat je iets kiest waar je echt energie van krijgt.

Hopelijk heb je hier iets aan! Veel succes met het maken van je keuze :)

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen