De voordelen van De Buitenlandbeurs

  • 25 November 2023
  • 0 reacties
  • 27 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Recentelijk ben ik bij de Buitenlandbeurs geweest. Deze ontzettend leuke, gratis beurs zag ik laatst voorbijkomen op internet en ik was bij mezelf van;

"Hoewel Engels docent Tweedegraads nog ontzettend ver weg is en ze mij met de opleidingspresentaties van de desbetreffende opleiding niet van genoeg stageinformatie hebben kunnen voorzien, denk ik dat ik met deze beurs wel een wat beter beeld krijg van hoe of wat". Dus dat heb ik gedaan. Zowel mijn moeder als mezelf via de mail aangemeldt, ticket met QR code uitgeprint en hup, met de trein richting de beurs in alle vroegte. Zoveel mogelijk voorwerk doen, stands bezoeken, lezingen bijwonen, luisteren naar ervaringen van studenten die mij voor zijn gegaan, waar allemaal rekening mee te houden en die informatie ook opvragen. De specifieke lezingen die ik bij wilde wonen heb ik op een notitie in mijn mobiele telefoon genoteerd.

 

Daarnaast ook genoten van een grote chocolademuffin in de ochtend om zo'n 10:00 uur en 's middags een flesje Fanta, broodje Unox & een blauwebessenmuffin. De laatste keer dat ik überhaupt zo'n muffin op had, maar dan stukken kleiner, was toen ik op kamp ging naar Canterbury, Zuid - Engeland, met de middelbare, ver voor de Brexit. 

 

Waar het op neerkomt is, dat ik deze beurs zeker weten kan aanbevelen aan iedereen die of een docent vreemde talen wil worden in het voortgezet of hoger onderwijs (Engels, Duits, Frans, Spaans) en voor hun studie uiteindelijk verplicht naar het buitenland móeten voor zeker langer dan één week (en dit allebei uit eigen zak moeten betalen bovenop de studiefinanciering, zeg ik er nog even bij), iedereen die een tussenjaar wil nemen, taalcursus wil doen, uitwisselingsprogramma, vrijwilligerswerk of in het buitenland wil studeren. Je krijgt naar mijn mening erg overzichtelijke informatie en wordt goed ingelicht met wat je staat te wachten in plaats dat je er blindelings in gaat en voor verassingen komt te staan wanneer het moment daar is. Nu kan ik wel wachten tot volgend jaar, hopend dat ik de studie Engels docent Tweedegraads ga doen waar de onderwijsinstelling mij over dit soort dingen pas veel later op de hoogte gaat stellen, maar zoiets als deze beurs bezoeken gaat stukken sneller. Niet alleen jij als student/afgestudeerde student krijgt snel alle informatie die je nodig hebt, maar je ouder(s) ook.

Ik zeg er wel bij; het was druk. Ontiegelijk druk. Ik ben nou eenmaal klein van stuk, dus ik werd letterlijk bijna omver gelopen en moest me door mensenmassa's heen wurmen. Niet te filmen hoe irritant dat was, dus mocht iemand hier ooit heen gaan of willen, wees dan een beetje vroeg. Volgens mij word deze beurs elk jaar gegeven. 

 

Naar mijn ervaring vond ik het in ieder geval erg leerzaam, het geeft een nog helderder beeld met hoe ik de volgende (zeer waarschijnlijk allerlaatste) studie die ik dolgraag wil doen volledig aan het uitstippelen ben. Hoewel mijn vader blijft zeggen "grijp niet te hoog, weet waar je aan begint", begint hij inmiddels bij te draaien, ook van zijn hele "kan je niet beter PABO docent worden?" Waarvan ik toch écht twee, drie keer heb gezegd dat ik dat absoluut niet zie zitten. Vanwege factoren zoals de toelatingstoetsen van rekenen... Haha... Ben ik dus nogal een kneus in af en toe, wiskunde gaat mij makkelijker af. Of de taaltoets... Heb véél liever Engels dan Nederlands, Engels ligt mij op alles ook beter, al helemaal grammaticaal én ik heb het mezelf eigenhandig aangeleerd. Daarnaast heb ik gedurende mijn opleiding van vorig jaar specifiek voor een HBO richtingsprofiel gekozen in plaats van PABO. Dan is er ook nog dat PABO zich richt op meerdere vakken terwijl dat bij HBO één, hooguit twéé specifieke vakken zijn. PABO is voor mijn doen gewoon geen goede match, heeft mij ook nooit echt aangesproken. Langzaam maar zeker begint mijn vader dit gelukkig ook in te zien nu eindelijk en is hij trots op het feit met hoe ik het aan het uitstippelen en uitlopen aan het ben, want deze studie wil ik al sinds de middelbare dol en dolgraag doen. De droom van biologisch laborante heb ik helaas vroeg al moeten opgeven maar ik weiger deze ook op te geven, ook omdat ik bijvoorbeeld aan alle toelatingseisen voldoe dit keer en ik mijn huidige beroep niet mijn hele leven lang wil beoefenen. Ik wil echt iets doen waarvan ik dondersgoed weet dat het beter bij mij zal gaan passen, ik het met passie zal doen en mij een veel betere ontplooiing qua ontwikkeling geeft, ook zelfstandig gezien. 

Zo wil ik de wereld meer zien dan alleen Europa en met werk niet staccato vast hoeven zitten aan puur en alleen een baan in Nederland.


0 reacties

Geen reactie

Reageer