Skip to main content

De langstudeerboete van de tafel

• 10 december 2024
  • 4 reacties
  • 64 × bekeken

Annemarie
Forum|alt.badge.img+5

Hoi hoi, 

Ik ga het eventjes hebben over de langstudeerboete, wat veel in het nieuws kwam.

In het coalitieakkoord stond vermeld dat er een langstudeerboete (van €3000,00) zou komen vanaf 2026 voor bachelor- en masteropleidingen. Dit zorgde voor veel discussies, stress en ophef bij vele studenten en verenigingen en leidde tot verschillende demonstraties. 

Gelukkig is er besloten dat de langstudeerboete van de baan gaat en dat ze de studenten juist willen ondersteunen. Dit is natuurlijk goed nieuws en zijn er vele erg blij mee dat het niet doorgaat. 

Toen ik hoorde dat er plannen waren voor een langstudeerboete, dit gaf mij best wel wat stress, een knellend gevoel en wat angst. Voor mij betekende dit dus dat ik nog meer stress, beknellend gevoel en angst zou krijgen boven op mijn studie zelf en dit is niet erg fijn. Ik ben daarom ook erg tevreden en vind ik het erg fijn dat deze tóch van de tafel is. 

Wat vonden jullie van de langstudeerboete? En wat deed het met je toen het toen het tóch niet door gaat?

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

4 reacties

Affie
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • 78 reacties
  • 10 december 2024

Die langstudeerboete was oprecht één van de stomste dingen die ze konden bedenken. Je moet mensen juist aanmoedigen om te gaan studeren, niet ontmoedigen. Ik ben dan ook erg blij dat het plan nu gelukkig van tafel ligt. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor veel mensen een grote klap was geweest. Studieschulden liggen bij veel mensen al aardig hoog en dit had het voor vele alleen maar lastiger gemaakt. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Legend
  • 38 reacties
  • 10 december 2024

dit verdient toch wat nuance want het doel van het kabinet wat niet studentje pesten, maar wat het kabinet wou bereiken is dat studenten goed gingen nadenken over hun studie, niet tig keer wisselen van studie/opleiding en hen scherp houden om zsm hun diploma te halen zodat ze aan het werk kunnen, hun leven op te bouwen en arbeid verrichten voor de maatschappij waar wij allemaal wat aan hebben. niet eindeloze tussenjaren en alleen maar feesten m(aar wel een beetje) en ook (een beetje) hard werken op school om dat papiertje te halen. de regel is inderdaad zeer streng en daarom pleitte NSC ook voor uitzonderingen, maar uitzonderingen maken wetten heel erg complex. ik denk persoonlijk dat de langstudeerboete meer schade doet dan dat die goed doet, dus goed dat deze wet van tafel is, studenten motiveren is ook goed, er word soms gepleit voor een “goedstudeerpremie” nadeel is dat dit geld kost en niet oplevert. ik heb de oplossing ook niet, soms heiligt het doel de middelen maar in het geval van de langstudeerboete vrees ik dat het inderdaad averechts werkt

Annemarie
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Hero
  • 59 reacties
  • 11 december 2024
Affie schreef:

Die langstudeerboete was oprecht één van de stomste dingen die ze konden bedenken. Je moet mensen juist aanmoedigen om te gaan studeren, niet ontmoedigen. Ik ben dan ook erg blij dat het plan nu gelukkig van tafel ligt. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor veel mensen een grote klap was geweest. Studieschulden liggen bij veel mensen al aardig hoog en dit had het voor vele alleen maar lastiger gemaakt. 

Ik ben het helemaal met je eens. 

Annemarie
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Hero
  • 59 reacties
  • 11 december 2024
Corné schreef:

dit verdient toch wat nuance want het doel van het kabinet wat niet studentje pesten, maar wat het kabinet wou bereiken is dat studenten goed gingen nadenken over hun studie, niet tig keer wisselen van studie/opleiding en hen scherp houden om zsm hun diploma te halen zodat ze aan het werk kunnen, hun leven op te bouwen en arbeid verrichten voor de maatschappij waar wij allemaal wat aan hebben. niet eindeloze tussenjaren en alleen maar feesten m(aar wel een beetje) en ook (een beetje) hard werken op school om dat papiertje te halen. de regel is inderdaad zeer streng en daarom pleitte NSC ook voor uitzonderingen, maar uitzonderingen maken wetten heel erg complex. ik denk persoonlijk dat de langstudeerboete meer schade doet dan dat die goed doet, dus goed dat deze wet van tafel is, studenten motiveren is ook goed, er word soms gepleit voor een “goedstudeerpremie” nadeel is dat dit geld kost en niet oplevert. ik heb de oplossing ook niet, soms heiligt het doel de middelen maar in het geval van de langstudeerboete vrees ik dat het inderdaad averechts werkt

Aah dankjewel, zo had ik er nog niet naar gekeken. Helder uitgelegd. 

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen