Skip to main content

berg beklimmen ervaringen/tips

• May 4, 2026
  • 7 reacties
  • 56 × bekeken

Irisdr
Forum|alt.badge.img+3

Hoii allen,

Ik ben erg geïnteresseerd in het beklimmen van brrgen en wil je er wat meer in verdiepen. Ik heb nog geen ervaring met klimmen, wel met trektochten in Nepal. Zijn er mensen met tips over het beginnen met klimmen, eventuele cursussen ect.

Ook ervaringen mag je delen, ben enorm benieuwd!⛰️🥾

7 reacties

Patrick100
Forum|alt.badge.img+2
  • Supercharger
  • May 4, 2026

Nou heb nooit bergen beklimt maar wel heuvels opgelopen in de Eiffel of Winterberg 

Rob.B
Forum|alt.badge.img
  • Socializer
  • May 4, 2026

Hoi Iris!

Bedoel je met klimmen echt gezekerd aan de zijkant verticaal de berg omhoog? (Heb daar geen ervaring mee, vind die klimparken, bijvoorbeeld tussen bomen, wel echt altijd heel gaaf, en dat kan wel in Nederland).

Of meer het ‘Hiken’ de berg op? Heb de afgelopen jaren wat Groepsgreizen gedaan waar we onder andere (ongetraind) onderstaande hikes hebben gedaan:

• Trolltunga (Noorwegen) 27km
  • Preikestolen (Noorwegen) 9km
  • Fimmvörðuháls trail (IJsland) 23km
  • Besseggen ridge trail (Noorwegen) 14km

Of een soort tussen variant (Via Ferrata). Heb daar nog nooit een echte van gedaan in de natuur. Enkel bij Adventure City Rotterdam. Lijkt me ook wel echt gaaf om te doen!

Irisdr
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Socializer
  • May 4, 2026

Ah super, dankjewel voor je reactie!

Inderdaad echt het beklimmen van een berg. Heb zelf al wel trektochten gedaan naar o.a. Mount Everest Basecamp, maar wil me wat meer kan verdiepen in ect gezekerd klimmen, dus echt toppen op. Via ferrata wil ik deze zomer ook gaan doen, lijkt me ook geweldig!

Rob.B
Forum|alt.badge.img
  • Socializer
  • May 4, 2026

Nou, dat is wel even andere koek. Basecamp Mount Everest joh! Dat is ver boven het hike niveau waar ik ervaring mee heb, dus kan je hier helaas niet verder in helpen.