Skip to main content

berg beklimmen ervaringen/tips

• May 4, 2026
  • 7 reacties
  • 56 × bekeken

Irisdr
Forum|alt.badge.img+3

Hoii allen,

Ik ben erg geïnteresseerd in het beklimmen van brrgen en wil je er wat meer in verdiepen. Ik heb nog geen ervaring met klimmen, wel met trektochten in Nepal. Zijn er mensen met tips over het beginnen met klimmen, eventuele cursussen ect.

Ook ervaringen mag je delen, ben enorm benieuwd!⛰️🥾

7 reacties

Patrick100
Forum|alt.badge.img+2
  • Supercharger
  • May 4, 2026

Nou heb nooit bergen beklimt maar wel heuvels opgelopen in de Eiffel of Winterberg 

Rob.B
Forum|alt.badge.img
  • Socializer
  • May 4, 2026

Hoi Iris!

Bedoel je met klimmen echt gezekerd aan de zijkant verticaal de berg omhoog? (Heb daar geen ervaring mee, vind die klimparken, bijvoorbeeld tussen bomen, wel echt altijd heel gaaf, en dat kan wel in Nederland).

Of meer het ‘Hiken’ de berg op? Heb de afgelopen jaren wat Groepsgreizen gedaan waar we onder andere (ongetraind) onderstaande hikes hebben gedaan:

• Trolltunga (Noorwegen) 27km
  • Preikestolen (Noorwegen) 9km
  • Fimmvörðuháls trail (IJsland) 23km
  • Besseggen ridge trail (Noorwegen) 14km

Of een soort tussen variant (Via Ferrata). Heb daar nog nooit een echte van gedaan in de natuur. Enkel bij Adventure City Rotterdam. Lijkt me ook wel echt gaaf om te doen!

Irisdr
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Socializer
  • May 4, 2026

Ah super, dankjewel voor je reactie!

Inderdaad echt het beklimmen van een berg. Heb zelf al wel trektochten gedaan naar o.a. Mount Everest Basecamp, maar wil me wat meer kan verdiepen in ect gezekerd klimmen, dus echt toppen op. Via ferrata wil ik deze zomer ook gaan doen, lijkt me ook geweldig!

Rob.B
Forum|alt.badge.img
  • Socializer
  • May 4, 2026

Nou, dat is wel even andere koek. Basecamp Mount Everest joh! Dat is ver boven het hike niveau waar ik ervaring mee heb, dus kan je hier helaas niet verder in helpen. 

Hopelijk kan iemand je hier meer informatie over geven. In iedergeval alvast heel veel voorpret gewenst!

max00
Forum|alt.badge.img+3
  • Supercharger
  • May 4, 2026

Hee, Everest base camp is wel echt vet zeg! Was je aan de Nepalese of Chinese zijde? Was die trektocht via Lukla Nepal?

Zelf heb ik wat ervaringen opgedaan met hiken/klimmen in Europese gebergtes max. 3000 meter. Dat was zonder touw/harnas of via ferrata, maar wel met stijgijzers in de winter bijvoorbeeld. 

Welke toppen zou je uiteindelijk willen beklimmen? Waar je echt 'summit fever' van zou krijgen :)

Irisdr
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Socializer
  • May 5, 2026

Via Lukla idd! Nepalese kant. Stijgijzers heb ik in Nepal ook gebruikt. Maar wil nu toch echt eens iets verder dan alleen dat dus vandaar dat ik me wil verdiepen in het beklimmen van bergen.

Oeh er zijn veel toppen die wel gaaf zijn! In Nepal zeker een 6000m+ of zelfs een 7000m+ maar dat is voor nu nog even dromen haha. En de Mont Blanc lijkt me ook super gaaf!

max00
Forum|alt.badge.img+3
  • Supercharger
  • May 5, 2026

Zo vet hoor, die hele trek van Lukla naar base camp. Da's al een evaring op zichzelf. Zit je ook zomaar op 4500 meter+ boven zeeniveau. Welk jaar was je er? Ook tijdens het klimseizoen rond mei? Ging je met zo'n georganiseerde reis mee? 

Wie weet word je een echte mountaineer haha. Van het NKBV heb je klimreizen naar voornamelijk de alpen. Heb ik weleens overwogen. Een zelfstandige klim zonder guide kan je best naar een europese top (max 3000m) bijvoorbeeld in de karpaten of alpen. Wel goed researchen van tevoren hoor. 

Lees je veel over mountainering? Ik heb bijvoorbeeld dat bekende boek "into thin air" boek gelezen. Op youtube kijk ik Ryan Mitchell en Everest mystery, aanraders.