Skip to main content

Social media detox

• 28 december 2024
  • 7 reacties
  • 127 × bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Hey daar!

Ik merk dat ik steeds vaker en steeds langer op mijn mobiele telefoon zit. Veel schermtijd en veel scrollen. Ik merk dat ik dat doe om een bepaalde onrust van binnen te onderdrukken.

Ik heb nu vandaag social media verwijderd (de apps). Ik dacht misschien zijn er meer mensen die meedoen of mee willen doen met een social media detox en ervaringen willen delen met elkaar? Zo kunnen we elkaar helpen en motiveren :)

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

7 reacties

Lukan9704
Forum|alt.badge.img+3
  • Enthusiast
  • 8 reacties
  • 28 december 2024

Hi Yingse,

Ik vind het geweldig dat je dit doet, een goede eerste stap naar een digitale detox 😌 Zelf heb ik ook alle social media (inclusief reddit) verwijderd dit jaar om zo minder op mijn scherm te zitten en te doomscrollen.

Ik kan zeggen dat het een merkbare effect heeft: meer tijd om zelf na te denken, meer tijd voor de dingen te doen die je echt leuk vind en bewuster zijn van je directe omgeving.

Waar ik eerst wel moeite mee had was dat mijn brein nog ‘wired’ was om op mijn scherm te zitten dus wat ik had gedaan was een e-reader app op mijn telefoon zetten en, als ik niks te doen had, door wat boeken te lezen. Zo kon ik mijn brein nog in de maling nemen dat ik zat te scrollen en tegelijkertijd iets kwalitatief goed lezen :) misschien ook iets voor de rest?

Zelf vind ik dat dit een lange termijn project is om je brein te ontfrutselen dus gun jezelf tijd, rust en laat af en toe een stil moment vallen. Je zal nog eens opkijken wat je eruit kan halen als je goed luistert naar de stilte :)

Groetjes,

Lukas

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Socializer
  • 3 reacties
  • 28 december 2024

Hey Lukas,

Dankjewel voor je tips en het delen van jouw ervaring! Fijn dat het je al zoveel heeft gebracht. Ik ben benieuwd naar wat het voor mij doet en of ik goed om kan gaan met de “stilte” haha

Lukan9704
Forum|alt.badge.img+3
  • Enthusiast
  • 8 reacties
  • 28 december 2024

Geen probleem, ik deel het graag als het een ander helpt :)

De stilte kan overbedwelmend zijn ja, dus take it easy en maak jezelf niet al te gek. Het helpt ook altijd om met iemand erover te praten heb ik ondervonden. Weet in ieder geval dat je het niet alleen doet ;)

ThomasNl
Forum|alt.badge.img+2
  • Enthusiast
  • 11 reacties
  • 28 december 2024

Mooie stappen! Ik vind zelf Youtube heel verslavend, maar tegelijkertijd ook onmisbaar omdat je soms gewoon even een video moet opzoeken (bijv. een tutorial), dus ik gebruik sinds een tijdje op al mijn apparaten de ‘unhooked' browser extensie. Daarmee kun je specifieke delen van Youtube uitzetten/blokkeren zoals shorts, aanbevolen videos, comments, etc. Het heeft mij persoonlijk erg geholpen omdat ik Youtube dan kan gebruiken zonder alle verslavende elementen en dus niet de hele site hoef te blokkeren.

Je hebt voor je mobiel ook ‘minimalistic launcher' apps. Die veranderen je home screen in een heel simpel/saai uitziend home scherm ipv allemaal kleurrijke icoontjes, en het idee is dat je dan minder snel een dopamine boost krijgt en niet verleid raakt om overal op te drukken. Ik vind zelf de ‘Minimalist Phone' app heel prettig.

Die ereader app van Lukan is indd ook een goeie. Zelf gebruik ik de Kindle heel veel en heb die direct in mijn zicht in mijn ‘favourite apps' lijstje staan.

Groetjes, Thomas

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Socializer
  • 3 reacties
  • 28 december 2024
ThomasNl schreef:

Mooie stappen! Ik vind zelf Youtube heel verslavend, maar tegelijkertijd ook onmisbaar omdat je soms gewoon even een video moet opzoeken (bijv. een tutorial), dus ik gebruik sinds een tijdje op al mijn apparaten de ‘unhooked' browser extensie. Daarmee kun je specifieke delen van Youtube uitzetten/blokkeren zoals shorts, aanbevolen videos, comments, etc. Het heeft mij persoonlijk erg geholpen omdat ik Youtube dan kan gebruiken zonder alle verslavende elementen en dus niet de hele site hoef te blokkeren.

Je hebt voor je mobiel ook ‘minimalistic launcher' apps. Die veranderen je home screen in een heel simpel/saai uitziend home scherm ipv allemaal kleurrijke icoontjes, en het idee is dat je dan minder snel een dopamine boost krijgt en niet verleid raakt om overal op te drukken. Ik vind zelf de ‘Minimalist Phone' app heel prettig.

Die ereader app van Lukan is indd ook een goeie. Zelf gebruik ik de Kindle heel veel en heb die direct in mijn zicht in mijn ‘favourite apps' lijstje staan.

Groetjes, Thomas

Hey Thomas,

Dank voor je goede tips ☺️

Harm
Forum|alt.badge.img+5
  • Hero
  • 73 reacties
  • 29 december 2024

Ik gebruik de app appblock dat zou je eens moeten proberen ik ben er heel tevreden over!

Forum|alt.badge.img
Yingse schreef:

Hey daar!

Ik merk dat ik steeds vaker en steeds langer op mijn mobiele telefoon zit. Veel schermtijd en veel scrollen. Ik merk dat ik dat doe om een bepaalde onrust van binnen te onderdrukken.

Ik heb nu vandaag social media verwijderd (de apps). Ik dacht misschien zijn er meer mensen die meedoen of mee willen doen met een social media detox en ervaringen willen delen met elkaar? Zo kunnen we elkaar helpen en motiveren :)

Hey, 

Ik snap ne helemaal. Ik heb de meest verslavende apps (aka tiktok) verwijderd en de rest ingesteld dat ik max zoveel tijd erop kan.  + op mn homescherm een teller van de schermtijd. 

Denk dat een groepje km evaringen te delen, motiveren en accountable houden een leuke is. Ik doe mee

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen