Overtuigingen zijn niet de waarheid! Je bent wie je denkt.

  • 20 March 2024
  • 2 reacties
  • 76 × bekeken

Reputatie 6

 

💭 “Ik ben lui... Ik kan het niet… Ik ben niet goed genoeg… “

 

Bij zelfsaboterend gedrag van jezelf is het handig om de oorspronkelijke positieve energie te vinden. Met de oefening die ik hieronder omschrijf maak je contact met je zogenoemde 'innerlijke saboteur'.

Oefening: Je innerlijke saboteur transformeren

Je kunt jezelf afvragen welke bekritiserende stemmen er in je hoofd aanwezig zijn die de negatieve gedachten aan je 'vertellen'. Deze kunnen je ongerust maken, bekritiseren, beangstigen etc. Door naar de verschillende stemmen te luisteren kun je er uiteindelijk achter komen wat ze nodig hebben van je om met je mee te werken. Sommige manieren zullen wel werken, anderen niet.

Lees de oefening hieronder eerst door, en pas het vervolgens toe.

  1. Ontspan je hele lichaam. Dit kun je doen door je armen en benen flink door elkaar te schudden.
  2. Focus je op je ademhaling en voel totdat je genoeg ontspannen bent, ga dan naar stap 3.
  3. Vervolgens sluit je je ogen, en stel je je voor dat de saboteur als een personage verschijnt voor je. Je kunt deze interne persoon uitdagen door een paar vragen te stellen. Bijvoorbeeld: Waarom werk je mij op een negatieve manier tegen? Wat is het doel hiervan? Kan ik je iets geven/aanbieden zodat we samen tot een oplossing kunnen komen?
  4. Stuur hierna liefdevolle energie naar deze persoon die jouw saboteur vertegenwoordigt.
  5. Schrijf de antwoorden die je van je saboteur gekregen hebt op, en vervolgens is het de bedoeling dat je het meerdere malen herhaalt. Op de momenten dat je de saboteur opmerkt, doe je de stappen opnieuw. Zo oefen je met het minder saboteren van jezelf! You got this!

 

 


2 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Mooi geschreven!

Reputatie 4
Badge +5

dat heb je mooi uitgelegd allemaal :) ik hoor zelf wel eens van mensen dat ik zelfsaboteer terwijl dat gewoon dingen zijn die ik altijd voor de grap zeg. daardoor merk ik geen verschil in vaardigheden (al is dat nogal logisch als je bepaalde dingen niet kan) maar ik zou de tips misschien wel eens kunnen gebruiken.

 

en op momenten dat ik mezelf bekritiseer hoor ik niet perse stemmen maar dan denk ik die dingen gewoon. Ik weet wel wat ik denk maar dat is soms hetzelfde als er bijvoorbeeld dingen mis gaan of ik aan bepaalde situaties denk

Reageer